Gibson je moral zaradi Apokalipta marsikatero grenko požreti že med snemanjem. Foto: Reuters
Gibson je moral zaradi Apokalipta marsikatero grenko požreti že med snemanjem. Foto: Reuters
Potomci Majev trdijo, da Apokalipto prikazuje izkrivljeno podobo o njihovih prednikih. Foto: Kolosej

Zgodilo se je na predvajanju Apokalipta na državni kalifornijski univerzi v Northridgeu, kjer je moral Gibson spet poslušati očitke, da njegov film meče slabo luč na Maje in jih predstavlja precej narobe. Alicia Estrada, profesorica srednjeameriških študij, je Gibsona po ogledu filma obtožila, da si očitno majevsko kulturo in zgodovino predstavlja napačno. 51-letni igralec in režiser je zaklel in profesorico so "odstranili" iz dvorane.

"Profesorica je provokatorka!"
"Moje mnenje oziroma vprašanje nikakor ni bilo žaljivo in agresivno na način, na kakršnega je odgovoril Gibson. To so vprašanja, ki mi jih zastavljajo moji kolegi, vsakokrat ko govorim o Majih. In to so vprašanja, ki jih jaz zastavljam svojim študentom," je po dogodku povedala Estradova. Gibsonov tiskovni predstavnik Alan Nierob je profesorico označil za "provokatorko", na univerzi pa so povedali, da jo je Gibson imenoval za "nekoga, ki dela samo težave". Pred koncem filmskega dogodka je Mel še enkrat povedal, da mu je žal, da so "stvari tako ušle iz rok", a slabega vtisa pred približno 130 študenti ni mogel popraviti.

Izrezana srca - majevski vsakdan?
Apokalipto je na platna prišel decembra - manj kot pol leta po antisemitističnem izpadu Mela Gibsona, ki so ga policisti za volanom zasačili vinjenega. V filmu, ki se sprašuje, zakaj je propadla majevska civilizacija, majevski vladarji režejo grla in glave ter v rokah držijo še utripajoča srca svojih žrtev. Gibsonu se to en zdi nič spornega, saj trdi, da zgodovina že nekaj časa priznava, da je bilo žrtvovanje ljudi pri Majih nekaj običajnega. "Antropologi so to velikokrat potrdili," pravi Mel Gibson.

Potomci Majev se jezijo že dolgo
A še vedno obstaja skupina ljudi - med njimi so zgodovinarji, antropologi in aktivisti, ki se borijo za pravice avtohtonih srednjeameriških ljudstev -, ki trdijo, da je zgodba o žrtvovanju ljudi pri Majih "napačna in prenapihnjena", vse skupaj pa označujejo za "poskus rasističnih znanstvenikov, da Maje prikažejo kot nasilneže". Juan Tiney, vodja največje majevske organizacije v Gvatemali, pravi: "To ni majevska kultura. Morda je res del nje, a pri Majih gre predvsem za kulturo, ekonomijo, astronomijo, jezik ... Apokalipto deskriditira naše ljudstvo." Alan Nierob pa vsem "oporečnikom" odgovarja: "Mel Gibson je naredil domačo nalogo in se posvetoval s svetovno priznanimi strokovnjaki."