Prizor iz filma Poletne počitnice, v katerem režiserka in scenaristka Petra Seliškar spremlja osemletnega pastirčka Basrija. Foto: Petra Pan Film
Prizor iz filma Poletne počitnice, v katerem režiserka in scenaristka Petra Seliškar spremlja osemletnega pastirčka Basrija. Foto: Petra Pan Film

Festival ZagrebDox poteka od danes do 6. aprila v dvoranah zagrebškega multipleksa Kaptol Boutique Cinema. Selektorji so izbrali 107 dolgih in kratkih filmov med 1600 prijavljenimi, na ogled bodo v 16 programskih kategorijah.

Osrednja gosta festivala Nicolas Philibert in Peter Mettler
Letošnji festival odpirata svetovni premieri kratkih filmov o državljanskem uporu. Prvi je Crveni tobogan, ki govori o prizadevanjih meščanov za ohranitev zagrebškega parka. Režiral ga je Nebojša Slijepčević, sicer znan po režiji med drugim z zlato palmo in cezarjem nagrajenega igranega kratkometražca Mož, ki ni mogel molčati, sicer tudi slovenske manjšinske koprodukcije. Drugi dokumentarec uvodnega dne festivala pa je Najglasnija tišina režiserja Aleksandra Reljića, o aktualnih študentskih protestih v Srbiji po novembrskem padcu nadstreška v Novem Sadu, ki je zahteval 16 življenj.

Sorodna novica Praslovan

Med mojstri dokumentarnega filma sta na tokratnem festivalu v ospredju francoski režiser Nicolas Philibert in švicarsko-kanadski avtor Peter Mettler. Slovenske barve pa bodo na letošnjem festivalu zastopali dokumentarci Poletne počitnice, Praslovan in Duhovnica.

Film Poletne počitnice režiserke Petre Seliškar je nastal v slovensko-francosko-makedonski koprodukciji in je v igri za veliki pečat v regionalni konkurenci celovečernih filmov. Skozi dokumentarec spremljamo pastirčka Basrija, ki preživlja poletje v gorah skupaj s svojimi pasjimi prijatelji šarplaninci. Zoranu Predinu posvečeni dokumentarec Praslovan, ki ga je režiral Slobodan Maksimović, bo na ogled v programu glasbenih dokumentarcev. Celovečerni dokumentarec Duhovnica v režiji Maje Prettner pa spremlja svobodomiselno evangeličansko duhovnico Jano, ki razmišlja o tem, da bi zapustila duhovniški poklic. Duhovnica bo na ogled v programu kontroverznih dokumentarcev.

Duhovnica Jana Kerčmar se skozi dokumentarni film v režiji Maje Prettner spoprime s preteklostjo in sedanjostjo ter začne slediti svojim lastnim željam in pričakovanjem. Foto: Studio Virc
Duhovnica Jana Kerčmar se skozi dokumentarni film v režiji Maje Prettner spoprime s preteklostjo in sedanjostjo ter začne slediti svojim lastnim željam in pričakovanjem. Foto: Studio Virc

Vojna, migrantska kriza, vzpon desnice, ekologija ...
Po besedah izvršnega direktorja festivala ZagrebDox Hrvoja Pukšeca letošnja izvedba prinaša več novosti, med njimi tudi sodobnejši način glasovanja občinstva in novo programsko kategorijo Audio Dox za dokumentarno radijsko dramo. Umetniški direktor festivala Nenad Puhovski je ob predstavitvi programa poudaril, da živimo v svetu, polnem težav, zato je namen festivala tudi pokazati, da lahko kaj storimo – kot je dejal vsaj to, "da se začnemo zavedati, da obstajajo težave". Opozoril je še, da se 80 let po svetovni vojni zdi, da bi lahko prišla nova, a da se ne smemo prepustiti, temveč storiti, kar je v naši moči. Po prepričanju Puhovskega lahko to počnemo tudi z gledanjem filmov, pogovori o njih in razmišljanjem o tem, kako je še mogoče ukrepati.

Vojne – predvsem na Bližnjem vzhodu in v Ukrajini – tako tudi letos ostajajo med temami, ki se jim festival ne more izogniti. Vojna v Ukrajini je tema dvojice dokumentarcev: Dad's Lullaby ukrajinske režiserke Lesie Diak in The Shards ruske režiserke Maše Černajeve. S palestinsko-izraelskim konfliktom pa se ukvarjata dokumentarca Eyes of Gaza filmarja Mahmouda Atassija in Holding Liat, ki ga podpisuje Brandon Kramer iz ZDA.

Dokumentarci letošnje izvedbe ZagrebDoxa osvetljujejo tudi nekatere druge težave današnjega časa – od migrantske krize in vzpona desnice prek ekologije do človekovih pravic in nekaterih sicer pozabljenih tem.