"Adèle, verjamemo ti" – podporniki s spodbudnimi transparenti pred pariškim sodiščem. Foto: Reuters
Sorodna novica Proti francoskemu režiserju obtožnica zaradi nadlegovanja 12-letne igralke

Danes 35-letna igralka Adèle Haenel 59-letnega režiserja Christopha Ruggio obtožuje, da jo je večkrat spolno napadel na začetku tega tisočletja, ko je bila ona stara od 12 do 14 let, on pa je bil v poznih tridesetih. Obtožbe je režiser označil za "gole laži", sojenje pa poteka ravno v času, ko se francoska filmska industrija spoprijema s številnimi obtožbami spolnih zlorab.

Adèle Haenel, ki smo jo med drugim lahko videli v kostumski drami Portret mladenke v ognju, je Ruggio obtožila, da jo je večkrat napadel med letoma 2001 in 2004, potem ko ji je dal njeno prvo filmsko vlogo, in sicer v filmu Les Diables (Hudiči, 2002), ki ga je režiral. (Hudiči so bili drama o incestuoznem razmerju med dečkom in njegovo avtistično sestro. V njej so prizori spolnosti med otrokoma in bližnji posnetki dekličinega golega telesa.) O igralkini izkušnji je leta 2019 prva poročala francoska tiskovna agencija Mediapart.

Prav Adèle Haenel je bila ena prvih znanih osebnosti, ki so začele javno opozarjati na to, da francoska filmska industrija namerno odvrača pogled od številnih spolnih zlorab, ki se dogajajo pod njenim okriljem.

Tožilstvo je v torek za režiserja zahtevalo dvoleten hišni zapor (z elektronsko zapestnico), poleg tega pa še dodatna tri leta pogojne kazni.

Zadnji celovečerec, ki ga je Ruggia režiral, je bil Dans la tourmente (V agoniji) leta 2011. Foto: Reuters
Zadnji celovečerec, ki ga je Ruggia režiral, je bil Dans la tourmente (V agoniji) leta 2011. Foto: Reuters

Preiskovalci so že pred sojenjem potrdili, da se člani takratne filmske ekipe spominjajo, da jim je bilo "nelagodno" zaradi režiserjevega vedenja na snemanju. Med letoma 2001 in 2004, tudi po tem, ko je bilo snemanje že končano, je mlada igralka Ruggio obiskovala skoraj vsako soboto. Pozneje je povedala, da jo je med temi obiski božal po stegnih in se dotikal njenih spolovil ter prsi.

"Odločil se je, da jo bo spolno napadel. Kot odrasel človek naj bi imel glas vesti, zaradi katerega bi moral ravnati drugače," je v svojem govoru poudarila tožilka Camille Poch. Za Ruggio zahteva tudi vpis v register spolnih prestopnikov.

Obramba: Poskušal jo je "zaščititi"
Ruggia obtožbe že od samega začetka zanika. V torek je pred sodiščem izjavil, da je Adèle Haenel v resnici skušal samo zaščititi pred posmehovanjem vrstnikov zaradi golih prizorov v Hudičih. Ob tej izjavi je igralka, ki je bila v sodni dvorani priča njegovemu zagovoru, vzrojila. "Utihni, no!" je zakričala in z rokami udarila po mizi pred sabo. Nato je odkorakala iz dvorane in se v spremstvu svoje odvetnice vrnila šele čez pol ure.

Ko je Ruggia izjavil, da je igralki
Ko je Ruggia izjavil, da je igralki "hotel samo pomagati", je vzrojila in zapustila dvorano. Foto: Reuters

V svojem pričanju je Haenel opisala "normalno stanje, ki se je postopoma prevesilo v zlorabo". "Nikogar ni bilo, ki bi mi rekel: 'Nisi ti kriva, to je nasilje.'"

Adèle Haenel in Vincent Rottiers v filmu Hudiči (2002). Foto: IMDb
Adèle Haenel in Vincent Rottiers v filmu Hudiči (2002). Foto: IMDb

"Otrok se ne sme zlorabljati na ta način. Tako početje ima posledice. Tistemu otroku ni nihče pomagal," je izjavila o sebi v mlajših letih. Spominja se tudi, da ji je Ruggia večkrat izpovedal ljubezen, in ji pojasnjeval, da zaradi njene starosti tega nihče ne bo razumel. "Obnašal se je, kot da je žrtev v tej zgodbi, kriva pa sem jaz," je izjavila v torek. "To govorim neposredno vam, g. Ruggia, velik lažnivec ste."

Ruggia je leta 2019 v izjavi za tiskovno agencijo Mediapart poudaril, da ju je z mlado igralko družil "profesionalen in naklonjen odnos". Vseeno pa je priznal, da je zagrešil določene "napake v presoji". "Nisem razumel, da so moje oboževanje in veliki upi, ki sem jih polagal vanjo, pri teh mladih letih delovali nadležno. Če je bilo res tako, se ji opravičujem."

Sestra in partnerica sta vedeli, da se nekaj dogaja
Njegova nekdanja partnerica, 43-letna Mona Achache, je pričala, da ji je režiser v povezavi s temi sobotnimi obiski priznal eno samo "nesrečno gesto". Ruggia naj bi ji tudi priznal, da je bil "noro zaljubljen" v mlado igralko. "Povedal mi je, da sta skupaj na kavču gledala film in da je počivala z glavo v njegovem naročju, on pa je premaknil roko na njene prsi." In še: "To je bila različica zgodbe, v kateri je poudaril svojo lastno krepostnost in to, da je roko potem odmaknil."

Odnos z igralko je Ruggia omenil tudi svoji sestri. "Dobila sem občutek, da se počuti krivega," je pričala Véronique Ruggia.

Adèle Haenel je ob razkritju leta 2019 izjavila, da zločina ne bo prijavila policiji, češ da se zaveda, kako zelo neučinkovit je francoski sodni sistem pri ščitenju žensk pred spolnimi zločinci. Pozneje si je vseeno premislila in Ruggio policiji prijavila 26. novembra istega leta. Foto: Reuters
Adèle Haenel je ob razkritju leta 2019 izjavila, da zločina ne bo prijavila policiji, češ da se zaveda, kako zelo neučinkovit je francoski sodni sistem pri ščitenju žensk pred spolnimi zločinci. Pozneje si je vseeno premislila in Ruggio policiji prijavila 26. novembra istega leta. Foto: Reuters

Pred obtožbami je bil Christophe Ruggia mednarodno bolj ali manj neznan režiser, v domovini pa je užival sloves borca za družbeno pravičnost, zagovornika človekovih pravic in prebežnikov. Po objavi Mediapartove reportaže je obstal njegov novi projekt The Emergence of Butterflies, v katerem bi morali nastopiti mladoletni igralci. V izjavi za policijo je navedel, da so financiranje izgubili tudi drugi njegovi projekti, da je bil izključen iz Društva francoskih režiserjev in da je izgubil profesuro v ugledni gledališki akademiji. Zdaj od socialne podpore živi v Bretaniji, pravi.

Vedno je stala za svojimi načeli
Leta 2020 je Adèle Haenel sredi podelitve nagrad cezar, najvišjih francoskih filmskih priznanj, glasno zapustila dvorano iz protesta, ker so častno nagrado podelili Romanu Polanskemu. Ameriške oblasti še vedno zahtevajo izročitev Polanskega zaradi posilstva mladoletnice v sedemdesetih letih.

K odločitvi Adele Haenel, da bo prekinila molk, je veliko prispeval dokumentarec Leaving Neverland o Michaelu Jacksonu, prav tako pa vestička, da Ruggia znova namerava snemati film z mladoletnimi igralci. Foto: Reuters
K odločitvi Adele Haenel, da bo prekinila molk, je veliko prispeval dokumentarec Leaving Neverland o Michaelu Jacksonu, prav tako pa vestička, da Ruggia znova namerava snemati film z mladoletnimi igralci. Foto: Reuters
Sorodna novica Adèle Haenel zapušča francosko filmsko industrijo zaradi njene brezbrižnosti do gibanja Jaz tudi

Igralka je nato lani razglasila svojo upokojitev iz filmskega posla, pri čemer je kot razlog navedla samozadovoljnost in brezbrižnost francoske industrije do gibanja Jaz tudi. "Filmov ne snemam več iz političnih razlogov," je povedala. "Ker je filmska industrija absolutno reakcionarna, rasistična in patriarhalna. /.../ Edina stvar, ki strukturno premika družbo, je socialni boj. In zdi se mi, da je v mojem primeru odhod boj. S tem, ko za vedno zapustim to industrijo, želim sodelovati v drugem svetu, v drugem kinu.”

"Moje sanje so jasno povedati: ta industrija brani kapitalistični, patriarhalni, rasistični, seksistični svet strukturne neenakosti. To pomeni, da ta industrija deluje z roko v roki s svetovnim gospodarskim redom, v katerem vsa življenja niso enaka."

V zadnjih letih je v francoski javnosti odmevalo več obtožb spolnega nasilja. Marca se bo začelo sojenje 75-letnemu Gérardu Depardieuju, ki je obtožen spolnega napada na dve ženski. Tudi on obtožbe zanika.

Tudi igralka Judith Godrèche je letos razkrila, da sta jo dva francoska režiserja – Benoît Jacquot in Jacques Doillon – spolno zlorabila, ko je bila še v najstniških letih. Oba zanikata obtožbe.