Foto: Slovenska kinoteka
Foto: Slovenska kinoteka

Po besedah kuratorja programa Matevža Jermana so lani v kinoteki restavrirali kratkometražne klasike režiserjev, kot sta Mako Sajko in Jože Pogačnik, letos pa so se odločili, da bodo nadaljevali restavriranje kratkih filmov, a s poudarkom na eksperimentalnih in avantgardnih filmih, saj kinoteka hrani tudi več avantgardnih zbirk avtorjev, ki so nekdaj delovali na območju Slovenije.

V izboru so trije zgodnji kratki filmi Karpa Godine, in sicer A.P. Anno Passato, Divjad in Pes, ki jih je posnel še kot študent v kinu klubu Odsev in so vsi posneti na osemmilimetrsko kamero.
Na ogled bosta tudi dva filma režiserja Vinka Rozmana Odmev in izziv, ter Praška pomlad, prvi je obveljal za enega najboljših eksperimentalnih filmov na območju nekdanje Jugoslavije, drugi pa je bolj političen, saj je bil posnet le leto dni po uporu v češkem glavnem mestu. V izboru sta še dva filma Davorina Marca, ki je bil eden najproduktivnejših in uspešnih eksperimentalnih avtorjev, in sicer Vse se vrti in Pika. Poka. Marc je bil po Rozmanovih besedah znan po zanimivih prijemih, denimo praskanju, luknjanju in celo prežvekovanju filmskega traku.

Restavrirali so tudi serijo Dislocirano tretje oko: Bismillah /v štirih stavkih/ avtorja Sulejmana Ferenčaka, ki je nastala v produkciji nekdaj znane OM Produkcije.

Filme so ponudili tudi drugim članom zveze evropskih kinotek, je povedal Jerman. Kot je poudaril, si želijo restavrirati tudi druge filme iz avantgardne zbirke in jih predstaviti na različnih domačih in tujih festivalih. V načrtu je restavriranje še več Rozmanovih filmov, trenutno poteka restavracija njegovega filma Torzo. Prav tako naj bi kmalu steklo restavriranje filmov, ki jih je ustvaril Tone Rački. Kinoteka hrani šest njegovih filmov.

Eksperimentalni filmi so bili v slovenskem filmskem kanonu spregledani, njihova vrednost se odkriva šele v zadnjih letih. Pomembno vlogo pri revitalizaciji teh filmov ima, kot je poudaril Jerman, prav Slovenska kinoteka, ki hrani in ohranja filme in jih lahko javnosti predstavlja v novem kontekstu. Restavriranje je zahteven in časovno zamuden postopek, med drugim zanj primanjkuje sredstev in strokovnjakov, je pa Slovenska kinoteka letos dobila skener osemmilimetrske filme, je še povedal Jerman.