Skupna točka obema slovenskima filmoma je igralec Peter Musevski. Foto: Filmski sklad Republike Slovenije
Skupna točka obema slovenskima filmoma je igralec Peter Musevski. Foto: Filmski sklad Republike Slovenije
Delo osvobaja
Delo osvobaja je film, ki je skoraj netipično pozitiven za Slovenijo. Foto: RTV SLO
Graeme Obree
Za film, ki bo odprl festival, je Shane Danielsen izbral športni dokumentarec. Foto: EPA

Na njem bo v pisani množici filmov iz 38 držav zastopana tudi slovenska kinematografija; slovenski dnevi na Škotskem bodo od 19. do 21. avgusta, ko bodo najprej predvajali Šterkov zadnji film Uglaševanje, nato pa še Kozoletov izdelek Delo osvobaja. The Flying Scotsman domačega režiserja Douglasa Mackinnona je bil edini film, ki so ga na festivalu predvajali prvi dan.

Naslednja dva tedna pa bo dogajanje za najbolj zavzete cineaste veliko bolj naporno, zato jim je direktor festivala Shane Danielsen pomagal z ocenami relevantnosti vsakega posameznega filma in enostavčnimi opisi, pri katerih je za Uglaševanje zapisal, da si ga je vredno ogledati "v družbi čoveka, ki ga ljubite ... in mu mogoče celo zaupate", Delo osvobaja pa je "grenko-sladka komična drama režiserja Rezervnih delov".

Največ nagrad za domačine
Na festivalu, ki bo trajal do 28. avgusta, bodo podeljevali tudi nagrade, ki pa so večinoma namenjene britanskim filmom, medtem ko lahko priznanje od tujih filmov dobijo le filmi, uvrščeni v sekcijo Gala, kjer pa Slovencev ni. Zmagovalca v obeh sekcijah določi občinstvo, ki je bilo lani najbolj navdušeno nad film Totsi, leto prej ga je prepričal film Inside I'm Dancing, v zadnjih letih pa so bili med dobitniki nagrade tudi Čudovita usoda Amelie Poulain, Buena Vista Social, Do nazga in Billy Elliot.

Nase je opozoril mladi Scorsese
Na festivalu, ki se je pred 60 leti začel predvsem kot festival dokumentarnega filma, bodo letos v tem žanru prvič podeljevali nagrade. Če se je začelo z dokumentarci, pa se je rdeča nit prireditve skozi desetletja spreminjala. V 60. letih so vpeljali retrospektive, na katerih so predvajali filme režiserjev, kot so John Huston, Sam Fuller, Douglas Sirk in celo mladi Martin Scorsese.

Sedemdeseta in osemdeseta so na Otok prinesla izdelke nove nemške kinematografije in neodvisne ameriške filme, obiskovalci pa so spoznavali tudi mojstre japonskega kina in začetnike temnopolte in feministične kinematografije. Vedno pa je festival postregel tudi z uspešnicami, med katerimi gre omeniti E. T. Vesoljčka in film Moja čudovita pralnica.