Režiser in producent Karen Georgijevič Šahnazarov, ki je generalni direktor Mosfilma že zadnjih 25 let, ob stoletnici ocenjuje, da bo napetost, ki vlada med Rusijo in Zahodom zaradi vojne v Ukrajini, lahko samo koristila ruskim filmskim ustvarjalcem. Ruski kinematografi sicer še vedno predvajajo nekatere hollywoodske filme (praviloma kar dolgo po njihovi distribuciji drugod po svetu), a v resnici so za zaslužek v ruskih kinematografih ključnega pomena domače produkcije.
Šahnazarov je bil sicer ena izmed vidnejših ruskih javnih osebnosti iz sveta kulture, ki so od samega začetka in glasno podprle to, kar Kremelj še vedno imenuje "posebna vojaška operacija" v Ukrajini. "Pojavlja se tudi vprašanje: kako lahko to uporabimo v svojo korist? Upam, da so imeli dogodki kakšen vpliv," komentira Šahnazarov.
"Razumljivo je, da je konkurenca ključnega pomena za filmsko industrijo, a obstajajo obdobja, ko je treba dvigniti raven nacionalne filmske ustvarjalnosti, in zdaj je dober čas za to."
V letu 2023 so ruski kinematografi našteli 40 milijard rubljev (413 milijonov evrov) dobička, navaja namestnica premierja Tatjana Golikova, ki je tudi predsednica odbora Filmskega sklada. Lani so ruski mediji navajali njeno izjavo, da so bili prihodki primerljivi s predpandemičnim obdobjem, ko so v Rusiji predvajali več zahodnjaških filmov. V lanskem letu so samo domači filmi v blagajne prinesli 28 milijard rubljev.
Studiu Mosfilm je uspelo prebroditi tako najstrožje nadzorovano sovjetsko obdobje, ko so bili filmi podvrženi ostri cenzuri, kot tudi gospodarsko recesijo, ki je nastopila po razpadu Sovjetske zveze leta 1991. Mosfilm seveda ustvari le manjši del nacionalne filmske produkcije, a ostaja velikan na svojem področju: premorejo številne kulise, s katerimi lahko poustvarijo cesarsko dobo, pa tudi napredne snemalne in montažne studie, najsodobnejšo programsko opremo za vizualne učinke in ogromen multipleks.
"Mosfilm ne zaostaja za nobenim svetovnim filmskim studiem, mnoge med njimi pa prekaša," trdi 71-letni Šahnazarov, ki poudarja, kako "ponosen" je na studio: čeprav je to državno podjetje, lahko pokrije vse svoje stroške obratovanja.
Prvi program nacionalne televizije je 20. januarja prenašal slavnostno prireditev, na kateri so se poklonili velikim osebnostim iz Mosfilmove zgodovine, tudi Sergeju Eisensteinu, ki je leta 1925 režiral film Oklepnica Potemkin. Mosfilm je denimo leta 1972 produciral tudi klasiko Solaris v režiji Andreja Tarkovskega.
Šahnazarov sicer stoji za svojo predhodno izjavo, da je bila vojna v Ukrajini "neizogibna" ter da je "zanjo odgovorna druga stran" – pri čemer ima v mislih Zahod. Njegova razlaga je usklajena z uradnim stališčem Kremlja, ki vojno interpretira kot eksistencialni boj Rusije proti podjarmljenju, ki ga izvajajo ZDA. V Kijevu tovrstne izjave zavračajo in poudarjajo, da je najbolj smrtonosni konflikt v Evropi po drugi svetovni vojni v svojem bistvu nezakonita zavojevalska ekspedicija, v okviru katere je Rusija zagrešila vojne zločine.
"Kadar trčita dve močni sili, hoče vsaka od njiju prevladati," pravi Šahnazarov o odnosu med Rusijo in Zahodom. "To je neizogibno."
Ob tem ugotavlja, da so v Rusiji vojni filmi daleč najbolj priljubljen filmski žanr – kar ga po lastnih besedah preseneča. Številni Mosfilmovi projekti so bili sicer tudi zgodbe o vojnah, uporih in revolucijah. "Vse naše največje uspešnice, tako iz sovjetskih kot tudi poznejših časov, so imele manjšo gledanost kot vojni filmi," pravi.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje