Filmske sanje v najčistejši obliki: Marilyn Monroe kot brezčasna fatalka. Foto: Variety
Filmske sanje v najčistejši obliki: Marilyn Monroe kot brezčasna fatalka. Foto: Variety
Najbolj srce parajoče filmsko slovo v zgodovini: Ilsa se bo vsak čas vkrcala na letalo in se za vedno odpovedala Ricku. Hrup letalskega motorja. Megla. Policija je že na poti. Foto: Variety
Prizor iz filma V vrtincu
Scarlett O’Harra večino filma hrepeni po zadržanem Ashleyu. Edini boljši trenutek od tistega, ko končno pride k pameti, je prizor, ko jo Rhett Butler hladnokrvno zavrne: “Po pravici povedano, draga moja, mi je prekleto vseeno”. Foto: Variety
Prizor iz filma Lepota po ameriško
Na osmem mestu seznama so se znašle erotične sanje Kevina Spaceya: Lepota po ameriško. Foto: Variety

Pred desetimi tedni je revija Variety začela stopnjevati napetost s postopnim objavljanjem seznama “Stoterice veličastnih” – filmskih prizorov, pesmi in oblek s podelitev oskarjev, ki so se najgloblje vtisnili v skupni spomin celuloidnemu traku zvestega občinstva.

S stotim mestom je seznam v kategoriji prizorov še za las ujel samomor Julije nad Romeovim truplom, kot ga je v svoji različici Shakespearjeve tragedije videl režiser Franco Zeffirelli. Med pesmimi se je na 100. mesto uvrstilo petje Lise Gerrard, ki spremlja spominsko potovanje Russla Crowa v epopeji Gladiator. Hkrati z njo, a v kategoriji oblačil je kraljica popa Madonna, ki je, oblečena kot nekoč Marilyn Monroe, na oskarjih 1991 zapela skladbo Sooner or Later iz filma Dick Tracy.

Kdaj ste najbolj jokali?
Med prvimi in zadnjimi mesti vseh treh odštevanj proti vrhu se je zvrstila cela paleta filmske zgodovine: solzno slovo Ilse in Ricka, Rhett Butler, ki pošlje Scarlett O’Harra k vragu, Jack in Rose na premcu Titanika, nočna kopel v fontani di Trevi in še mnogo drugih.

Toda zmagovalec – v tem primeru zmagovalka – je lahko samo ena: Marilyn Monroe, ki v filmu Sedem let skomin spogledljivo kroti svoje plapolajoče krilo nad rešetko v tleh.

Filmske sirene se ne postarajo
Zmagovalna pesem: Dooley Wilson, ki mora na zahtevo Ingrid Bergman v Casablanca zaigrati As time Goes By. Najelegantnejša obleka, kar jih je oskarjevski blišč kdaj premogel, pa je po mnenju bralcev svetlo modra svilena obleka, ki jo je Grace Kelly nosila na podelitvi leta 1955, oblikovala pa jo je Edith Head.

Tako široko zastavljeno brskanje po arhivih je obudilo nekaj napol pozabljenih arhetipov, obenem pa opozorilo, kako stari so nekateri klasični prizori, ki jih še vedno jemljemo kot del splošnega kulturnega izročila, na katerega se vsak dan opiramo.

Le kdo ob imenu Julie Roberts ne pomisli na oprijeto rdečo obleko, s katero je v filmu Čedno dekle zapeljala Richarda Gera (40. mesto)? In kdo ob misli na ples pod velikim kristalnim lestencem v risanki Lepotica in zver ne pomisli na petje Angele Lansbury (51. mesto)?

Največje zvezde svetijo črno-belo
Najbolj nepozabni so očitno tisti filmski trenutki, ki so danes že obarvani s patino nostalgije: Marlon Brando v Tramvaju poželenje (15. mesto), trpeča Greta Garbo v Dami s kamelijami (22. mesto) in King Kong na Empire State Buildingu (35. mesto) so le trije izmed starih, a še zdaleč ne pozabljenih filmskih favoritov.

In čeprav večina finalistov spada v kanon ameriškega filma, izstopa tudi nekaj imen stare celine: 53. mesto je zasedel nadrealistični sanjski kolaž Luisa Buñuela Andaluzijski pes, na 93. pa je ostal padli angel Bruno Ganz nad brandenburškimi vrati v Nebu nad Berlinom.