Čeprav je bila Wellsova filmska priredba Procesa v finančnem oziru velik polom, pa ga je režiser v intervjuju za BBC tedaj imenoval za svoj najboljši film. Vloge je zaupal Anthonyju Perkinsu, Jeanne Moreau, Romy Schneider, Paoli Mori in Akimu Tamiroffu. Foto:
Čeprav je bila Wellsova filmska priredba Procesa v finančnem oziru velik polom, pa ga je režiser v intervjuju za BBC tedaj imenoval za svoj najboljši film. Vloge je zaupal Anthonyju Perkinsu, Jeanne Moreau, Romy Schneider, Paoli Mori in Akimu Tamiroffu. Foto:

Bil sem v kinu. Jokal. Lolotte. Dobri pastor. Mali bicikel. Sprava med staršema. Neznanska zabava. Pred tem otožen film, Katastrofa na nabrežju, zatem zabavni Končno sam. Sem povsem prazen in brezizrazen, električni tramvaj, ki gre mimo mene, premore več življenja.

Franz Kafka v pismu Felice Bauer
Franz Kafka
Franz Kafka je sam rad zahajal v kino, kjer je užival v tistih prvih 'primitivnih filmih', kot jih je imenoval v pismih. Foto: Wikipedia
Grad, Michael Haneke
Michael Haneke, ki je leta 1997 posnel priredbo Gradu, je nekoč povedal, da ga od vseh piscev Kafka zadene najgloblje, saj njegovi liki tudi v svetu brez sonca mečejo najdaljše sence. Foto: Cankarjev dom

Zgodba pisatelja, ki je izvrstno opisal duh našega časa, je bila verjetno Orsonu Wellsu pisana na kožo in 1962 se je lotil snemanja fragmenta romana Proces. Eksterierje je snemal tudi v Zagrebu, in ko je izvedel, da je zmanjkalo denarja za primerno scenografijo, je prizorišče, ki je po njegovo sijajno ujelo bistvo melanholije Kafkovega čakanja, našel v tedaj še opuščeni postaji Gare d'Orsay, v Parizu.
Film je v Kosovelovi dvorani odprl cikel filmov, posnetih po delu enega najbolj znanih in aktualnih klasikov svetovne književnosti, ki ga brez pravega posluha za pisanje prijatelja Maxa Broda verjetno ne bi tako dobro poznali. Prav njemu se moramo zahvaliti, da ni upošteval Kafkovega naročila, naj uniči njegovo pisanje, in da se nam je do danes ohranilo še kaj več kot skromno število novel, ki jih je objavil pisatelj sam. V družbi z Brodom si je Kafka na potovanjih v Münchnu, Milanu, Veroni in Parizu ogledal tudi več filmov, o uživanju v njih pa je v pismih poročal prijateljevi zaročenki Elsi Taussig.
Filmski cikel poleg Proznih mnogobojev uvaja letošnjo izdajo festivala literatur sveta Fabula, ki 8. marca pripravlja tudi mednarodni festivalski simpozij, posvečen prav Franzu Kafki.
Od Gradu do Preobrazbe
Do nedelje si bo v Kosovelovi dvorani mogoče ogledati še filme Razredni odnosi, ki sta ga po romanu Amerika posnela Jean-Marie Straub in Daniele Huillet, Grad v režiji in po scenariju Michaela Hanekeja, Gospod Klein, ki ga je navdihnil celotni Kafkov opus in je nastal v režiji Josepha Loseyja, ter Preobrazba, ki ga je na podlagi istoimenske zgodbe posnel Valerij Fokin.

Proces - danes ob 20.00 in 26. 2. ob 18.00
Razredni odnosi - 23. 2. ob 20.00
Grad - 24. 2. ob 20.00
Gospod Klein - 25. 2. ob 20.00 Preobrazba - 26. 2. ob 20.15

Vse plasti Franza Kafke
Na omenjenem celodnevnem mednarodnem simpoziju bodo o Franzu Kafki spregovorili poznavalci njegovega dela Štefan Vevar, Neva Šlibar, Roland Reuss, Tadej Troha, Josef Čermak, Janko Ferk in Reiner Stach. Izčrpen in obsežen opus Kafkovih del pa so v 11 knjigah v zadnjih štirih letih izdali tudi v zbirki Beletrina Študentske založbe, kjer so pripravili nekaj novih prevodov njegovih del, večinoma pa gre za v slovenščini prvič objavljena besedila, ki bralce popeljejo skozi vse plasti Kafkovega dela in življenja.
V okviru festivala se bodo spomnili tudi življenja in dela enega izmed vzornikov Kafke - Roberta Walserja. O njem bo v Kosovelovi dvorani Cankarjevega doma predaval direktor švicarskega Centra Roberta Walserja Reto Sorg. Sledila bo projekcija filma Pomočnik, ki ga je po istoimenskem romanu posnel Thomas Koerfer, dan kasneje pa bodo predvajali še ekranizacijo Walserjevega romana Jakob von Gunten, ki sta jo brata Stephen in Timothy Quay naslovila Inštitut Benjamenta.

Bil sem v kinu. Jokal. Lolotte. Dobri pastor. Mali bicikel. Sprava med staršema. Neznanska zabava. Pred tem otožen film, Katastrofa na nabrežju, zatem zabavni Končno sam. Sem povsem prazen in brezizrazen, električni tramvaj, ki gre mimo mene, premore več življenja.

Franz Kafka v pismu Felice Bauer