4. Dnevi poljskega filma v Slovenski kinoteki se bodo sklenili 12. januarja.
Poleg igranih celovečercev Agnieszke Holland in Malgorzate Szumowske bodo med drugim na ogled tudi dokumentarci Konrada Szolajskega, animacija DK in Hugha Welchmana, cikel kratkometražcev študentov filmske šole v Lodžu in filmska klasika Jerzyja Kawalerowicza.
Po besedah docentke za poljsko književnost na oddelku za slavistiko ljubljanske Filozofske fakultete Lidija Rezoničnik pregled prinaša sodobne filme, pri čemer sta vsem skupni aktualnost in oz. ali univerzalnost. Ob tem je spomnila, da Agnieszka Holland izhaja iz prepoznavne generacije režiserjev t. i. filma moralnega nemira, ki je zlasti v drugi polovici 70. let preteklega stoletja skozi filme prikazovala absurdnosti takratnega sistema. Merjenje moči na političnem parketu in izkoriščanje ljudi v ta namen režiserka obravnava tudi v svojem zadnjem, lani posnetem filmu Zelena meja, v katerem migracijsko krizo na belorusko-poljski meji prikazuje skozi zgodbo sirske begunske družine.
Tudi letošnji dokumentarni film Putinovo igrišče Konrada Szojajskega se dotika aktualnih političnih razmer. Tudi sicer se ta dokumetarist pogosto loteva občutljivih političnih in družbenih tem, pri čemer v svojem najnovejšem filmu raziskuje doktrino Putinove hibridne vojne in poskuse obnove ruskega imperija.
Na področju filmske animacije so poljski ustvarjalci v zadnjem času opozorili nase tudi z animiranim celovečercem Z ljubeznijo, Vincent: van Goghova skrivnost, ki je leta 2017 nastal v koprodukciji z Veliko Britanijo. Tako rekoč slikarsko megalomanski projekt dvojca Welchman je animirana filmska adaptacija romana Kmetje, ki ga je na začetku 20. stoletja napisal Nobelov nagrajenec za književnost Wl. St. Reymont. Animacijo literarne klasike so med drugim navdihnila dela poljskega slikarja Jozefa Chelmonskega.
Filmska šola v Lodžu, iz katere izhajajo velika režiserska imena, se predstavlja s ciklom študentskih kratkometražcev, ki so nastali med letoma 2022 in 2023. Med njimi so posebej izpostavili grenko komedijo Biti nekdo Michala Toczka, ki filmske like in gledalce sooča z legendo vodje gibanja Solidarnost Lecha Walense.
Projekcijo bo doživela tudi omenjena klasika Kawalerowicza, predstavnika znamenite poljske filmske šole, naslovljena Mati Ivana Angelska. Celovečerec iz leta 1961 temelji na istoimenski noveli pisatelja Jaroslawa Iwaszkiewicza iz leta 1946. Ta je snov za zgodbo vzel iz dogodkov iz 17. stoletja, povezanih s hudiči iz Louduna v Franciji, ko je obsedene uršulinke neuspešno zdravil duhovnik eksorcist, na koncu pa se je hudič polotil prav njega.
Po besedah Lidije Rezoničnik so filmski kritiki po premieri izpostavljali narativno in vizualno izčiščenost filma v kombinaciji s kompleksno sporočilnostjo in poglobitvijo v bistvene probleme časa – vse to pa na gledalca učinkuje tudi danes.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje