Film Emilia Pérez, ki ga označujejo kot "intenzivno mešanico muzikala in telenovele", je Juliette Welfling prinesel tudi nagrado za najboljšo montažo. Na letošnjem festivalu v Cannesu je muzikal dobil tudi nagrado žirije ter skupinsko nagrado za najboljšo igralko, kar ga zdaj uvršča v resno konkurenco za bližajoče se oskarje.
Emilia Pérez je zgodba o mehiški narkomafijki, ki prestane operacijo za potrditev spola in začne novo življenje kot borka za pravice žrtev narkokartelov. Pri tem se skuša spet zbližati s svojo ženo in otroki, ki pa ne poznajo resnice o "teti Emi" in mislijo, da je njihov oče oz. mož mrtev.
Film Jacquesa Audiarda je bil pred sobotno podelitvijo največkrat nominiran film letošnjih nagrad EFA – pravzaprav si je to čast delil s Sosednjo sobo španskega režiserja Pedra Almodóvarja. Almodóvarjev film je večer izgubil v čisto vseh kategorijah, v katerih je bil nominiran, in domov odšel brez nagrad.
Nagrade EFA so (tudi) namig za oskarje
Za najboljši evropski film je bilo nominiranih 15 filmov, po pet celovečernih, dokumentarnih in animiranih celovečernih filmov. O dobitnikih evropskih filmskih nagrad je odločalo 5000 članov EFA. Dobitniki evropskih filmskih nagrad so praviloma dober kazalnik tega, kateri evropski filmi bodo opaženi na drugi strani Atlantika, ko bo treba deliti nominacije za oskarje. (Lanski evropski film leta, Anatomija padca, je denimo nato pobral pet oskarjevskih nominacij ter oskarja za najboljši scenarij.)
Najboljši evropski film je z odra v Luzernu razglasila palestinska igralka in režiserka Hiam Abas, ki je spomnila na trpljenje in umirajoče, predvsem otroke, na območju Gaze in pozvala k miru.
Slovenska manjšinska koprodukcija postala najboljši evropski kratki film
Za najboljši evropski kratki film, ki je prejel nagrado prix vimeo, je bila izbrana že z zlato palmo nagrajena slovenska manjšinska koprodukcija Mož, ki ni mogel molčati hrvaškega režiserja in scenarista Nebojše Slijepčevića. Mož, ki ni mogel molčati je nastal v koprodukciji Hrvaške, Francije, Bolgarije in Slovenije; njegov direktor fotografije je bil slovenski režiser Gregor Božič.
Slovenski koproducent je produkcijska hiša Studio Virc, zanj Boštjan Virc, ki je ob prejemu nagrade povedal: "Osvojitev evropske filmske nagrade je poleg zlate palme v Cannesu največja nagrada, ki jo lahko katerikoli film osvoji v Evropi. S tema nagradama naš film nadaljuje uspešno pot po svetovnih festivalih in tlakuje morebitno uvrstitev v ožji izbor za oskarje, kar bomo izvedeli 17. decembra." V izjavi, ki so jo posredovali iz Slovenskega filmskega centra, Virc med drugim podčrta še: "Zame in za slovensko kinematografijo pomeni ta nagrada še posebno potrditev, saj smo natančno dve leti nazaj s filmom Babičino seksualno življenje Urške Djukić in Emilie Pigeard tudi osvojili evropsko filmsko nagrado."
Nagrada za najboljšega evropskega igralca je letos šla v roke Aboua Sangarea za vlogo v filmu Sulejmanova zgodba. V svoji kategoriji je Sangare premagal "težkokategornike" evropskega filma, kot so Ralph Fiennes, Daniel Craig in Lars Eidinger.
Nagrajen dokumentarec o Palestini, ki je sprožil afero na Berlinalu
Za najboljši evropski dokumentarni film je bil izbran palestinsko-norveški dokumentarec Ni druge dežele v režiji Juvala Abrahama, Rachel Szor, Basla Adre in Hamdana Balala. Adra in Abraham sta se po videopovezavi zahvalila za nagrado. Ob tem je Basel Adra povedal, da je težko slaviti nagrado, ko živiš pod okupacijo. Izraelski sorežiser Juval Abraham je pozval evropske vlade, naj z ustavitvijo dobave orožja Izrael prisilijo k prekinitvi nasilja. "V dobro več sto tisoč Palestincev v Gazi, ki jim grozi smrt, v dobro izraelskih talcev je treba vzpostaviti premirje."
Najboljši evropski animirani celovečerni film je postal Flow latvijskega režiserja Gintsa Zilbalodisa.
Opomin na nevidno delo žensk v zakulisju
Evropsko nagrado za življenjski dosežek je v Kulturnem in kongresnem centru Luzern med več kot triurno prireditvijo prejel nemški filmski ustvarjalec Wim Wenders, za evropski dosežek v svetovni kinematografiji pa italijanska in ameriška igralka Isabella Rossellini. Oba sta nagrado prejela ob stoječih ovacijah občinstva.
"Če bi morala identificirati gonilo, motor svojega življenja, bi rekla, da je to radovednost, gorivo za ta motor pa je bil smeh," je v svojem zahvalnem govoru povedala legendarna igralka Isabella Rossellini. Med drugim se je zahvalila vsem varuškam, ki so skrbele za njene otroke, medtem ko je ona delala. "Ne bi mogla imeti kariere, kakršno sem imela, če ne bi bilo sijajnih žensk, ki so mi pomagale. To drži za vse ženske s karierami. Mama mi je rekla nekaj podobnega: Če ne bi bilo Jenny, naše varuške, ne bi mogla imeti kariere. Jenny sem hvaležna prav tako kot Alfredu Hitchcocku."
"V več kot petih desetletjih je ustvaril arhitekture v času, ki se ti vtisnejo v spomin. Gibljive podobe, enkrat videne, nikoli pozabljene. Prizor z ogledalom v Pariz, Teksas. Angeli, ki poslušajo misli ljudi, v Krilih želje, pokrajina v Do konca sveta, svetloba v Hotelu za milijon dolarjev. Hirayam, ki zjutraj najprej pogleda v nebo, v Popolnih dneh," je nagrajenca počastila predsednica EFA Juliette Binoche.
Wenders je ob prejemu nagrade povedal, da je potreboval dolgo časa, da je doumel, da za ustvarjanje filmov ni treba biti genij, ampak je pomembno predvsem zavedanje, da je film večji od tebe. izrazil je upanje, da bo evropska kinematografija znova zasijala.
Nagrada za evropsko filmsko fotografijo je šla Benjaminu Kračunu za grozljivko Substanca. Za vizualne učinke pri tem filmu pa so bili nagrajeni Bryan Jones, Pierre Procoudine-Gorsky, Chervin Shafaghi in Guillaume Le Gouez.
Za scenografijo je bila nagrajena Jagna Dobesz za dansko zgodovinsko dramo Dekle z iglo. Za izvirno glasbo pri tem filmu je bila nagrajena Frederikke Hoffmeier. Za kostumografijo v filmu Hudičeva kopel je nagrado prejela Tanja Hausner, za ličenje in pričeske Evalotte Oosterop za islandsko Zoro, za zvok pa Marc-Olivier Brullé, Pierre Bariaud, Charlotte Butrak, Samuel Aichoun in Rodrigo Diaz za film Sulejmanova zgodba.
Nagrado sklada Eurimage za mednarodno koprodukcijo je prejela makedonska producentka in igralka Labina Mitevska.
Za nagrado evropsko odkritje – nagrado fipresci, ki jo EFA podeljuje v sodelovanju z Mednarodno zvezo filmskih kritikov (Fipresci) za režijo celovečernega prvenca, je bil izbran norveško-nizozemsko-nemško-švedski film Armand v režiji Halfdana Ullmanna Toendla.
Evropsko nagrado mladega občinstva pa je letos prejel norveški animirani dokumentarec The Remarkable Life of Ibelin, ki ga je režiral Benjamin Ree. (Tudi zanj je distribucijske pravice odkupil Netflix.)
Letos je bilo zadnjič, da je bila podelitev evropskih filmskih nagrad v decembru. Naslednja slovesnost bo šele sredi januarja 2026, kar bo nagrade postavilo bližje mednarodni sezoni nagrad in jih bolj vključilo v pogovor o največjih filmskih dosežkih na obeh straneh Atlantika.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje