Soderbergh je s svojimi filmi do oskarjevske nominacije pomagal kar trem igralcem, Julii Roberts, Albertu Finneyju in Beniciu Del Toru. Robertsova in Del Toro sta ga nato za svoji vlogi v Erin Brokovich oz. Traffic tudi dobila. Foto: EPA
Soderbergh je s svojimi filmi do oskarjevske nominacije pomagal kar trem igralcem, Julii Roberts, Albertu Finneyju in Beniciu Del Toru. Robertsova in Del Toro sta ga nato za svoji vlogi v Erin Brokovich oz. Traffic tudi dobila. Foto: EPA

Ko dosežeš točko, na kateri si misliš, da se boš ustrelil, če boš moral samo še enkrat zlesti v kombi in si iti ogledovat lokacije, je najbrž čas, da svoje mesto odstopiš komu, ki ga plezanje v kombi še vedno veseli.

Steven Soderbergh
Daleč od oči
O svoji odločitvi, da bo posnel film Daleč od oči: 'Zelo zavestno sem se odločil, da bom skušal splezati iz geta umetniškega filma, ki je lahko prav tako velika past kot snemanje velikoproračunskih spektaklov. Zelo sem se zavedal, da mi je na tisti točki kariere pol industrije nedostopne.'

Obenem tudi nočem oditi, ampak ko vidiš vse tiste atlete, ki se trudijo sezono ali dve predolgo, je vse skupaj malo žalostno.

Steven Soderbergh
benicio del Toro kot Che
Che je bil vesten in natančen portret Cheja Guevare, ki ga je Steven Soderbergh z zasedbo sestavljal vrsto let. Rezultat je dobre štiri ure dolg ep, ki ga je moral režiser nazadnje razrezati na dva dela: prvi nosi naslov The Argentine, drugi pa Guerrilla. Del Toro pa je kljub veliki hvali za svojo vlogo ostal brez oskarjevske nominacije. 'Tega, da v tem hipu ni nobenih kron na glavah Soderbergha in Benicia, ne razumem. Che je tako osupljiv film in Benicio je prekleto dober v njem. In to, da njegovega imena ni poleg naših med oskarjevskimi nominiranci, se mi zdi nerazumljivo," je takrat izjavil Sean Penn.

Šele 48-letni ameriški režiser je v intervjuju za radijsko oddajo Studio 360 izjavil, da bo dokončal še snemanje dveh filmov, ki si ju je že zadal - prvi bo Liberace, biografija vpadljivega pianista in zabavljača, drugi pa adaptacija priljubljene tv-serije iz šestdesetih, Man from U.N.C.L.E. - potem pa se iz filmskega sveta umika.

"Ko dosežeš točko, na kateri si misliš, da se boš ustrelil, če boš moral samo še enkrat zlesti v kombi in si iti ogledovat lokacije, je najbrž čas, da svoje mesto odstopiš komu, ki ga plezanje v kombi še vedno veseli," je Soderberghova utemeljitev presenetljive odločitve.

Osvojil Cannes pri 26 letih
V Georgii rojeni Soderbergh se je s filmom začel spogledovati že v srednješolskih časih. Uspeh ga je doletel zgodaj, pri 26 letih, ko je po zaslugi filma Seks, laži in videotrakovi (Sex, Lies and Videotape, 1989) postal najmlajši dobitnik zlate palme v Cannesu vseh časov (ko je takrat prišel po nagrado, je pokomentiral, da "gre od tu lahko samo še navzdol").

Zlato leto 2000
Pa pravzaprav ni šlo navzdol. Leta 2000 je tako kritike kot občinstvo navdušil z Erin Brokovich, resnično zgodbo o boju malega človeka s korporacijo; vloga naslovne junakinje z legendarno globokim izrezom je prinesla oskarja Julii Roberts. Obenem je leta 2000 "udaril" še s Preprodajalci (Traffic), ambicioznim 50-milijonskim filmskim kolažem, ki ga je posnel v sedmih mestih in zanj uporabil več kot stočlansko igralsko zasedbo (vsaj tretjina je imela vse replike v španščini).

Leta 2001 je bil Soderbergh prvi režiser po 62 letih z dvema filmoma v boju za oskarja za najboljšo režijo (Traffic in Erin Brokovich) ter sploh prvi v zgodovini, ki je nato za enega izmed obeh - Traffic - zlati kipec tudi dobil.

Odslej bo slikar
A gonjo za malimi zlatimi bo Soderbergh odslej zamenjal za svoje druge ljubezni, v prvi vrsti slikanje in fotografijo. "Čas je že. Predvsem gre za občutek, da sem vse to že dal skozi. Ustvarjanje kakršne koli umetnosti je v bistvu reševanje problemov, in sčasoma postaneš dober v hitri eliminaciji slabih odgovorov. A na neki točki vse rešitve postanejo približno enake."

Med Soderberghove vidnejše podvige lahko štejemo še lahkotno, elegantno trilogijo Oceanovih Enajst, Dvanajst in Trinajst (2001, 2004, 2007), epsko štiriurno biografijo Cheja Guevare, ki jo je moral razrezati na dva filma (2008), seksi kriminalno komedijo Daleč od oči (1998), ki je pomenila precejšnjo stopničko v karieri Georgea Clooneyja, ter adaptacijo klasike Tarkovskega Solaris (2002), ki ji ni naredila pretirane usluge.

V zadnjih projektih se vrača k "preizkušenim" igralcem
V Liberaceju bomo v naslovni vlogi poljsko-italijanskega pianista v kičastih opravah, ki je bil med petdesetimi in sedemdesetimi najbolje plačan zabavljač na svetu, videli Michaela Douglasa, njegov pribočnik pa bo Matt Damon. Na čelu igralske zasedbe Man from U.N.C.L.E. bo menda spet George Clooney.

Treba je znati pravočasno odnehati
"Ko sem dobil občutek, da sem kader, ki ga snemam, nekoč že posnel, da sem tak prizor o tej temi že postavil, sem začel resno razmišljati o spremembi," je o svojem usihanju navdiha iskren Soderbergh. "Obenem tudi nočem oditi, ampak ko vidiš vse tiste atlete, ki se trudijo sezono ali dve predolgo, je vse skupaj malo žalostno."

Dva dokončana filma še prihajata
Pred dokončnim slovesom bomo Soderbergha videli še veliko: za avgust je napovedana premiera akcijskega trilerja Haywire o "specialki", ki za različne vlade po naročilu izvaja umazana dela, ki jih te uradno ne morejo avtorizirati, a se kmalu namesto v vlogi lovca znajde v vlogi plena.

Za oktober je napovedan še Contagion, menda "ne spet še en film o izbruhu epidemije", ki bo bolj kot film katastrofe pretres narave širjenja informacij. Zanj je Soderbergh na kup zbobnal enciklopedijo velikih igralskih imen, Matta Damona, Juda Lawa, Kate Winslet, Gwyneth Paltrow, Marion Cotillard in Laurencea Fishbourna.
Gre za triler o treh potnikih na letalu, na katerem se razširi skrivnostna okužba, ki se kmalu raznese po vsej državi. Medtem ko javnost grabi panika, anonimni blogar in teoretik zarote (Jude Law) z ugibanjem o naravi in poreklu virusa še podpihuje naraščajočo histerijo, raziskovalca Centra za nadzor bolezni (CDC) (Laurence Fishbourne in Kate Winslet) pa skušata ugotoviti, s čim imata sploh opravka.

Spodaj si oglejte napovednike za nekaj Soderberghovih največjih filmov.

Ana Jurc

Ko dosežeš točko, na kateri si misliš, da se boš ustrelil, če boš moral samo še enkrat zlesti v kombi in si iti ogledovat lokacije, je najbrž čas, da svoje mesto odstopiš komu, ki ga plezanje v kombi še vedno veseli.

Steven Soderbergh

Obenem tudi nočem oditi, ampak ko vidiš vse tiste atlete, ki se trudijo sezono ali dve predolgo, je vse skupaj malo žalostno.

Steven Soderbergh