46-letni dirigent se je rodil v Ljubljani, mladost preživel v Kanadi, ljubezen do glasbe pa ga je popeljala na vse konce Evrope. Trenutno živi na Dunaju, kjer je maja prevzel prestižno mesto stalnega dirigenta Dunajske dvorne kapele. Foto: Iz osebnega arhiva
46-letni dirigent se je rodil v Ljubljani, mladost preživel v Kanadi, ljubezen do glasbe pa ga je popeljala na vse konce Evrope. Trenutno živi na Dunaju, kjer je maja prevzel prestižno mesto stalnega dirigenta Dunajske dvorne kapele. Foto: Iz osebnega arhiva
Janko Kastelic
Janko Kastelic z direktorjem institucije Hofmusikkapelle, Walterjem Dobnerjem, pod portretom ustanovitelja Maksimilijana I. Foto: Iz osebnega arhiva

Dunajska klasika in romantika ponujata izjemen repertoar. Poskušal bom plavati v obeh vodah, saj brez tradicije ne moreš ustvarjati ali izvajati moderne glasbe.

Janko Kastelic
Dunajska dvorna kapela združuje Dunajske filharmonike, moški zbor Dunajske državne opere in Dunajske dečke.
Dunajska dvorna kapela združuje Dunajske filharmonike, moški zbor Dunajske državne opere in Dunajske dečke. Foto: EPA
Piran
V vrtu tik pod cerkvijo sv. Jurija v Piranu je Janko Kastelic prepoznal idealno stičišče umetnikov. Foto: Iz osebnega arhiva
CulturePoint
Kastelic upa, da bo CULTUREpointa predvsem mladim glasbenikom omogočil, da se razvijajo, koncertirajo, igrajo in ustvarjajo. Festival je odprla nadarjena kitajsko-slovenska pianistka Zala Kravos. Foto: CULTUREpoint

Tradicija znamenite evropske glasbene institucije Hofmusikkapelle, ki jo sestavljajo Dunajski filharmoniki, moški zbor Dunajske državne opere in Dunajski dečki, sega v leto 1489. Ustanovil jo je cesar Maksimilijan I., njen prvi glasbeni vodja pa je bil novomeški prošt in prvi dunajski škof Jurij Slatkonja, ki je takrat dirigiral zboru otrok, še danes svetovno znanih Dunajskih dečkov. Ti obsegajo štiri zbore in najmanj 25 pevcev, filharmoniki sicer rotirajo, v orkestru pa jih je najmanj petdeset, v moškem zboru poje še 12 pevcev.
V sledenju skladateljevih vodil
Na februarskem koncertu so pod taktirko Janka Kastelica, ki je stalni dirigent (Kapellmeister) postal s prvim majskim dnem, izvajali Mozartova dela Missa brevis v C-duru KV 258 'Piccolomini', Kirchensonate in C KV 278. Pred koncertom, ki se je izkazal za prelomen dogodek njegove kariere, Kastelec ni imel velikih pričakovanj. Teden dni pred nastopom je dobil program, na katerega se je pripravil kot na vsak drug koncert, predvsem z željo, da bi čim bolj sledil vodilom skladatelja, torej tistemu, kar bi Mozart pričakoval, če bi bil še živ. Uspešna izvedba koncerta, ki jo je pospremil pozitiven odziv javnosti, je pripomogel h Kasteličevemu imenovanju na prestižno dirigentsko mesto.
Za njim so priprave programa nove sezone, v katerega je vključil mešanico starega, klasičnega in novega. Junija je z dvorno kapelo nastopil na drugem koncertu, na katerem je izvajal Mozartova KV. 194 in 144. "Dunajska klasika in romantika ponujata izjemen repertoar. Poskušal bom plavati v obeh vodah, saj brez tradicije ne moreš ustvarjati ali izvajati moderne glasbe," pravi.

Klasična glasba na eni najlepših točk v Sloveniji
46-letni dirigent se je rodil v Ljubljani, mladost preživel v Kanadi, ljubezen do glasbe pa ga je popeljala na vse konce Evrope. Leta 2008 je kot umetniški vodja prišel v mariborsko Opero, a jo predčasno zapustil zaradi zdravstvenih težav, ki so njegovo kariero zaustavile za skoraj tri leta. Vendar Slovenije ni zapustil. Na neki način tudi v zahvalo, da je prebrodil zdravstvene težave, je lani Piranu poklonil svoj klavir in ustanovil festival CULTUREpoint, ki ga je preteklo nedeljo v piranskem Pastoralno-kulturnem centru Georgios odprl nastop pianistke Zale Kravos. Festival je ustanovil z željo, da bi se različne umetnosti in ljudje povezali v spoštovanju in ljubezni do umetnosti, ki mu pomeni življenje. Obenem pa je poudarek CULTUREpointa mladim glasbenikom omogočiti, da se razvijajo, koncertirajo, igrajo in ustvarjajo na, po njegovem mnenju, eni najlepših točk v Sloveniji.
Kastelica je prizorišče, vrt Pastoralno-kulturnega centra z dvorano tik ob piranskem župnišču z edinstvenim razgledom na morje, prevzelo že pred leti. Pozneje se mu je porodila zamisel o projektu, ki bi na tej točki navdiha oživil stičišče umetnikov in postal pomembna spodbuda predvsem mladim slovenskim ustvarjalcem. Prepričan je, da se lahko pohvalimo z ljudmi, ki so zelo talentirani na različnih področjih.
V rajski kotiček pod piransko cerkvijo sv. Jurija bo do konca avgusta festival zvabil tako mlade kot uveljavljene umetnike. Nastopu kitajsko-slovenske pianistke, ki velja za čudežnega otroka, bo 11. avgusta sledil koncert svetovno znanega in iskanega baritonista, Italijana Paola Rumetza, sicer solista v Dunajski državni operi. V nedeljo, 16. avgusta, pripravljajo odprtje umetniške instalacije mednarodno uveljavljene slovenske umetnice Eve Petrič z naslovom Angel's Shoadow(s). Letošnji festival se bo 30. avgusta poslovil z nastopom zbora Obala iz Kopra, ki pripravlja koncert pod naslovom Voices from the Sea.
Posluh za ustvarjalce mlajše generacije
Ko so lani v Piran pripeljali operno glasbo, so naleteli na zelo dober odziv, kot neprofitna organizacija pa apelira CULTUREpoint tudi na morebitne sponzorje in donatorje, da bodo lahko nadaljevali svoje poslanstvo. Osrednji poudarek projekta je na slovenski umetnosti in predvsem ustvarjalcih mlajše generacije, v prihodnje pa si Kastelic želi, da bi zajeli še druge oblike umetniškega izražanja in hkrati v večji meri poudarili tudi svojo identiteto.
Dunaj, mesto, ki živi z glasbeno umetnostjo
Dunaj, ki bo prihodnjih nekaj let njegov dom (mesto stalnega dirigenta je prevzel za pet let), od nekdaj diha s klasično glasbo, obenem pa je, kot pravi dirigent, prostor, kjer se ustvari in nudi veliko novega. Dirigiral je po vsej Evropi in vsako vsako občinstvo je specifično na svoj način. Nemško občinstvo kaže več posluha za novosti, medtem ko je v Italiji in Španiji manj te naklonjenosti. "Človek mora razumeti in čutiti okolje, kjer ustvarja, ter se občinstvu prilagoditi, a vendar ne popolnoma. Podobno je pri hrani. V nekaterih okoljih so običajne določene jedi, vendar sam vedno rad poskusim nekaj novega, drugačnega."

Dunajska klasika in romantika ponujata izjemen repertoar. Poskušal bom plavati v obeh vodah, saj brez tradicije ne moreš ustvarjati ali izvajati moderne glasbe.

Janko Kastelic