Od leta 1906 do 1922 je bil Stenhammar umetniški vodja in glavni dirigent prvega švedskega poklicnega orkestra, Göteborškega simfoničnega orkestra, in se na tem položaju predvsem zavzemal za uveljavitev skladateljev iz skandinavskih dežel. Foto: Cankarjev dom
Od leta 1906 do 1922 je bil Stenhammar umetniški vodja in glavni dirigent prvega švedskega poklicnega orkestra, Göteborškega simfoničnega orkestra, in se na tem položaju predvsem zavzemal za uveljavitev skladateljev iz skandinavskih dežel. Foto: Cankarjev dom
Mario Venzago
Mario Venzago je postal glavni dirigent Göteborških simfonikov leta 2004. Še posebno je privržen skladateljem 20. stoletja, kot sta Janáček in Schönberg, ter se veliko posveča zborovskemu repertoarju 19. stoletja (še posebno delom Schumanna in Brucknerja) ter švedskim skladateljem (Stenhammarju, Allanu Petterssonu, Andersu Aliassonu in drugim). Foto: Cankarjev dom
Martin Fröst
Martin Fröst je mojster basetnega klarineta. Foto: Cankarjev dom

Göteborški simfoniki, ki so v okviru zlatega abonmaja nastopili v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma, so prvi švedski poklicni orkester. Umetniški vodja v prvih dveh desetletjih njihovega delovanja je bil Wilhelm Stenhammar, ki velja za enega najpomembnejših švedskih glasbenih ustvarjalcev konca 19. in začetka 20. stoletja - in prav njegovo koncertno uverturo Excelsior! so simfoniki uvrstili na spored koncerta za ljubljansko občinstvo.

Uverturo Excelsior! je Stenhammar napisal leta 1896 in jo ob svojem dirigentskem debiju tudi prvi izvedel. V njegovih prvi delih je opazen Brucknerjev vpliv, pozneje je bil njegov vzornik očitno Sibelius.

Sibeliusova simfonija v enem stavku
Ker je Stenhammar k dirigiranju redno vabil svoja kolega Carla Nielsena in Jeana Sibeliusa, je v tistem obdobju orkester izoblikoval značilno nordijsko glasbeno usmerjenost. Pravijo, da je glasbeni duši simfonikov najbližji ravno Sibelius, čigar Sedmo simfonijo so prav tako uvrstili na spored. Sibeliusove poprejšnje simfonične pesnitve so po romantičnih vzorih, predvsem Liszta, vse oblikovane v enem stavku in ta vzorec je v svoji zadnji simfoniji prvič in zadnjič prenesel na skladbo, ki ni vezana na kakšen program. To svoje delo je najprej hotel poimenovati Fantasia sinfonica in je ni uvrstil med simfonije, potem pa se je vendarle odločil in ji dal naslov Simfonija.

Mednarodni pridih bosta koncertu prinesla Wolfgang A. Mozart s koncertom za basetni klarinet in orkester v A-duru ter Giuseppe Verdi z uverturo v slovito Moč usode.

Dirigent z dvema pomočnikoma
Zadnji dve sezoni je glavni dirigent orkestra Švicar Mario Venzago, imajo pa tudi dva slogovno specializirana gostujoča dirigenta: za klasicistični repertoar je to Christian Zacharias, za sodobni pa Peter Eötvös. Orkester redno gostuje po najpomembnejših evropskih glasbenih središčih in festivalih, v zadnjem desetletju so gostovali tudi v ZDA, na Japonskem in po deželah Daljnega vzhoda.

Kot solist bo nastopil Mladi švedski klarinetist Martin Fröst, eden najbolj nadarjenih glasbenikov svoje generacije. Njegovo igro zaznamujeta globoko oblikovno razumevanje skladb in presenetljiva tonska rahločutnost, so prepričani strokovnjaki.