Bomo od zdaj naprej svoje najljubše skladbe povezovali z določenim vonjem? Foto: EPA
Bomo od zdaj naprej svoje najljubše skladbe povezovali z določenim vonjem? Foto: EPA
Tanka linija med genijalnostjo in norostjo: primer kartice, kakršne so leta 1981 delili v kinu odorama v Baltimoru. Ko so ljudje popraskali po krogcih, se je začel širiti vonj, ki je bil povezan z zgodbo na velikem platnu.
Walter Prati
Walter Prati je boter nove generacije ljubiteljev umetnosti, ki niso le gledalci in poslušalci, ampak tudi vohalci.

Organizatorji festivala sodobne glasbe, ki v Huddersfieldu poteka med 17. in 26. novembrom, so glasbeno doživetje sklenili nadgraditi in zaposliti še nosove poslušalcev. Na obisk so namreč povabili milansko skupino s predstavo Lumen 3, ki se je pretekli konec tedna prvič predstavila zunaj italijanskih meja. Lumen 3 je kombinacija komornega koncerta in tradicionalne opere, na njej pa je posebno to, da je namesto reflektorjev nad odrom in občinstvom nameščenih še okrog 150 razpršilcev, iz katerih se med koncertom širijo različne vonjave. Obiskovalci te veččutne predstave tako v popolni temi poslušajo libreto v italijanščini, ki ga solist poje na matrico elektronske glasbe.

Vse je v ideji
Idejni oče predstave je 50-letni skladatelj Walter Prati, izvedenec tako v elektronski glasbi kot na čelu. Zdi se mu ključnega pomena, da morajo ljudje predstavi Lumen 3 prisostvovati v popolni temi. "Ljudje se ne znamo več popolnoma posvetiti poslušanju glasbe; vedno zraven počnemo še kaj drugega. V temi ne moreš početi drugega, kot poslušati, in to zelo spodbuja domišljijo."

Nos, pozabljeni organ
"Vonj uporabljamo približno 300-krat manj kot druge čute," opozarja Stefano Bader, "parfumski mojster" predstave Lumen 3. Različne arome, kot sta na primer vonj sveže pokošene trave ali pečenega kruha, predstavljajo različne dele potovanja glavnega junaka, ki se prebija skozi neznane pokrajine.

Vonj po denarju
Seveda pa se ideja o sinesteziji čutil ni rodila včeraj. Nekaj podobnega so že v šestdesetih poskusili v kinu Odorama, kjer so gledalcem razdelili kartice, ki so jih med predstavo lahko praskali in tako sproščali dišave. No, tehnologija je tudi na tem področju napredovala. Bader, ki stoji na čelu podjetja dišav Oikos, svoje znanje uporablja tudi v bolj vsakodnevne namene. Potniki na milanskih tramvajih so na primer zadnje čase oblačka njegove veščine deležni vsakič, ko se približajo oglasu za oblačila Miss Sixty. Podjetje Oikos ima v svojem katalogu na voljo več kot 500 vonjev, med njimi tudi tako abstraktne, kot sta 'pogum' ali 'energija'.