Opera - vzvišena in večna umetnost “stare šole”, galaksije, oddaljena od tabloidnega sveta ekscesov? Treba si bo sneti plašnice: v opernem svetu, kot v vsakem poslu z velikimi dobički, vladajo neizprosna tekmovalnost, zahteve sponzorjev in breme slave. Poznavalci poročajo, da za odrom poteka vse od nedolžnih “trikov” proti tremi (jemanje betablokerjev) pa do zlorabe kemije, ki kar kliče po primerjavah z dopinškimi škandali v športnem svetu.
Pevci se proti vnetim glasilkam menda pogosto bojujejo s steroidi - včasih v količinah, ki jim lahko trajno poškodujejo glas, drugi preveč pijejo, nekateri pa utrujenost odganjajo s kokainom. Pritisk nenehnega nastopanja je včasih vseeno prehud: prejšnji mesec si je življenje vzel ameriški tenorist Jerry Hadley, ki se je bojeval z depresijo in s finančnimi težavami.
Kratko odmerjen čas na vrhu
“Vse skupaj postaja podobno svetu popzvezdnikov,” večno tekmo za soj žarometov opisuje kanadska sopranistka Adrianne Pieczonka. “Ljudje že iščejo novo Ano Netrebko, pa je ona šele sredi tridesetih,” pravi o slavnejši ruski kolegici. “Iščejo njeno naslednico, češ da je ona že v zatonu.”
Muhava naklonjenost javnosti
Netrebkova je dober primer neizprosnosti opernega sveta: največja operna zvezda zadnjih let je lani, ko je sprejela avstrijsko državljanstvo, postala ljubljenka Avstrijcev, že letos pa so jo kritiki neusmiljeno raztrgali, ko je zaradi težav z glasom odpovedala nastop na salzburškem festivalu.
Kaj je pomembnejše - zdravje ali ugled?
Letos so v Salzburgu, ki gosti enega izmed najpomembnejših opernih festivalov na svetu, prav tako manjkali Rolando Villazón, Neil Shicoff in Elina Garanca - prav zvezdniki, o katerih se šušlja, da se bojujejo z največjimi obremenitvami. Tenorist Endrik Wottrich, ki je zaradi prehlada odpovedal nastop na festivalu v Bayreuthu in bil zato predemet krvoločnih člankov in kolumn, je v intervjuju za Frankfurter Allgemeine Zeitung povedal, kaj vse je moral prenesti šele v zakulisju. “Znajdeš se pred nemogočo izbiro: ali nastopiš in te raztrgajo zaradi ene napačno zapete note ali pa te kritizirajo, če se umakneš. Povečan pritisk ni posledica dobre stare treme pred nastopom, ampak kulta zvezdnikov, ki se je v zadnjih letih vsilil v opero.”
Tudi mezzosopranistka Vesselina Kasarova je v intervjuju za Die Zeit govorila o kolegih, ki si naložijo več, kot lahko prenesejo. “Ne gre za to, da je bilo operno petje kdaj ‘mala malica’ – le življenjski slog, ki ga spremlja, se je zelo spremenil.”
Davek kapitalizma
V zadnjih petdesetih letih so odri postali večji, orkestri glasnejši in operne sezone daljše, za nameček pa so nastopajoči plačani na predstavo - torej ne dobijo ničesar, če nastop odpovejo. Največji zvezdniki so tako celo leto razpeti med že tako ali tako nabito polno sezono, gostovanja na poletnih festivalih in promocijske turneje ob izidu novih zgoščenk.
Lik debele operne pevke je stvar preteklosti
Prav tako ne gre zanikati, da sta Netrebkova in Villazón na samem vrhu zato, ker nimata le glasu, ampak tudi stas. Tiste manj fotogenične operne dive nimajo takšne sreče - ameriška sopranistka Deborah Voigt je bila pri britanski produkciji Ariadne iz Naxosa odpuščena, ker se ni mogla spraviti v kostum. Njen odgovor: z operacijo se je znebila 60 kilogramov.
Za velike pravila ne veljajo
No, največje legende se smernicam ne pustijo motiti: velika Montserrat Caballe je še vedno nadvse zaželena, pa čeprav je že prekoračila svoje 70. leto in je tudi v mlajših letih slovela po tem, da je nastope odpovedovala v zadnjem hipu in brez pravega razloga. Od tod tudi dovtip enega izmed njenih menedžerjev: "Gospa Caballe bo to sezono na voljo samo za zelo omejeno število odpovedi."
Ana Jurc
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje