Ob koncu jubilejnega leta, ko smo na Programu Ars praznovali 60 let delovanja, se je Barbara Dennerlein z lastnimi kompozicijami in improvizacijami 9. novembra predstavila v frančiškanski cerkvi Marijinega oznanjenja na ljubljanskem Tromostovju. Neposredni prenos je potekal tudi na Programu Ars.
"Džez je zame sinonim za svobodo," je povedala v pogovoru za program Ars. "(…) osvoboditev pred predsodki in diskriminacijo, osvoboditev pred omejitvami in pravili. To je moja lastna definicija džeza, ki jo želim posredovati poslušalcu – ne glede na to, ali je mlad ali star, ali je tradicionalist ali modernist, ljubitelj džeza ali nedžeza …"
V zvok se je zaljubila že v zgodnji mladosti, najprej v orgle Hammond. Kmalu je začela skladati in igrati po klubih, v zgodnjih 80. so jo slavili kot "orgelski tornado iz Münchna". Za svoje zgoščenke je prejela številne nagrade, vključno z nagrado nemških glasbenih kritikov. Z zgoščenko Take Off (Verve/Universal), ki je postala najbolje prodajani nemški album leta, je dosegla prvo mesto na džezovskih lestvicah in postala del ozkega kroga nemških umetnikov mednarodnega slovesa. Nastopala je na največjih mednarodnih festivalih in v najuglednejših džezovskih klubih: Blue Note in Sweet Basil v New Yorku, Ronnie Scott's Club in Jazz Café v Londonu, Blue Note v Tokiu; v Filadelfiji, Berkleyju, San Joseju, San Diegu in drugje ter na džezovskih festivalih v Evropi, Združenih državah Amerike, Južni Ameriki, Rusiji in Aziji. Sodelovala z največjimi džezovskimi in klasičnimi umetniki (Roy Hargrove, Randy Brecker, Jeff Tain Watts, Friedrich Gulda …). Kritiki in poslušalci ji priznavajo odličnost tako v solističnih izvedbah kot v zasedbi Bebap (zloženka iz besed Bepop in Barbara).
Svoj prvi koncert na koncertnih oz. cerkvenih orglah s piščalmi je izvedla leta 1994, na Bachovih dnevih v Würzburgu, z izvrstno pedalno tehniko, lastnimi kompozicijami in improvizacijami, z velikim uspehom še vedno razkriva neizmerni zvočni orgelski potencial in navdušuje občinstvo po vsem svetu. Posebnost njenih koncertov je, da programa ne postavi vnaprej. Najprej se želi dobro seznaniti z instrumentom, ki ga ima pred seboj, šele ko najde zvočne kombinacije, ki se dobro zlijejo z akustiko prostora, izbere, kaj bo igrala. Orgle želi prikazati v vsej barvitosti in niansah, ki jih omogočajo. Program koncerta sestavljajo njene lastne skladbe v džezovskem slogu, pri katerih so nekateri deli natančno izpisani in izdelani, veliko pa je tudi prostih delov, ki ji nudijo možnost improvizacije. Vanje se tu in tam spontano prikrade kakšen citat iz Bachovih ali Mendelssohnovih orgelskih del, sicer pa v skladbah zaobjame celoten spekter džeza od svinga, bluza, latina in balad do modernih elementov.
"Sama zelo veliko skladam, ker je to zame zelo pomembno – da lahko igram in izražam stvari, ki jih drugi umetniki z že obstoječimi kompozicijami ne morejo," pravi. "Moja glasba je namreč zelo posebna in tudi pišem zelo raznovrstno. Kot sem že omenila, ima vsaka moja skladba komponirane, zapisane dele, pa tudi prostor za svobodno improvizacijo. Torej, vedno gre za mešanico komponiranih in improvizacijskih delov. To seveda ni strogo ločeno, v resnici prav ta preplet res naredi glasbo. To je tako kot pri orkestru, no, to mogoče ni dobra primerjava; na primer tako kot pri big bandu, kjer je zaradi velike zasedbe veliko notiranega, določenega. In tako je načeloma tudi pri orglah v cerkvi – napišem, aranžiram, a tako, da zapisano kliče k improvizaciji ... Včasih so daljši zapisani deli skladbe, včasih pa so daljše improvizacije, odvisno, navadno se odzivam zelo spontano – ko vidim, kaj se dobro sliši, se odločim. V glasbo, ki jo bom izvajala v Ljubljani, pa bom uvedla tudi poslušalce na koncertu in posamezna dela napovedala. Vsako skladbo bom malo obrazložila, morda bom povedala tudi kaj o glasbilu in prav glede na glasbilo, ki ga bom imela na razpolago, bom presodila, kakšen program bom izbrala."
S spojem džeza in orgelske glasbe smo na Programu Ars povezali dva lastna koncertna cikla: cikel džezovskih koncertov Jazz Ars All Stars z umetniškim vodjem Hugom Šekoranjo in cikel orgelskih koncertov Obiski kraljice v živo, ki jih oblikuje Polona Gantar. Tudi zato se nam, upamo, obeta prav posebno glasbeno doživetje.
Barbara Dennerlein je namreč razred zase – ne glede na to, ali igra na orgle Hammond ali "prave" koncertne orgle s piščalmi, ali igra solo, v komornih zasedbah ali z orkestrom, poslušalca vedno znova ponese v nove zvočne sfere, mešanico džeza v najširšem pomenu in klasičnih elementov.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje