Tudi metanje po tleh v maniri histeričnih otrok ne bo pomagalo skupini Coldplay v boju proti Joeju Satrianiju. Foto: EPA
Tudi metanje po tleh v maniri histeričnih otrok ne bo pomagalo skupini Coldplay v boju proti Joeju Satrianiju. Foto: EPA
Joe Satriani
Satrianiju so plagiat pomagali detektirati oboževalci, ki so na njegovo skladbo nasneli skladbo Viva La Vida in tako prepoznali 'nezaslišane' podobnosti med melodijama. Foto: EPA

Predzgodba komentarja se je začela pred nekaj dnevi, ko je ameriški virtuoz na kitari Joe Satriani vložil tožbo proti britanski skupini, saj naj bi omenjena pesem vsebovala dele njegove pesmi If I Could Fly iz leta 2004. Coldplay so nekaj dni molčali, zdaj pa so v javnost poslali izjavo: "Če med obema pesmima obstajajo podobnosti, je do njih prišlo popolnoma po naključju in spoznanje, da je med skladbama najti podobnosti, je za nas tako presenetljivo kot zanj. /.../ Joe Satriani je velik glasbenik, vendar pa ni napisal in niti ni na noben način vplival na pesem Viva La Vida. Zato ga z vsem vsem spoštovanjem do njega prosimo, da sprejme naše pojasnilo in ob tem mu želimo vse najboljše pri njegovih naslednjih projektih."



Vsako pojasnjevanje je zaman
Svoje mnenje o primeru Satriani vs. Coldplay so podali tudi že varuhi pravice. Odvetnik Oren J. Warshavsky, specialist za vprašanja kršenja pravic do intelektualne lastnine, meni, da vsaj zaenkrat v zadevi bolje kaže Satrianiju. Warshavsky je tako dejal, da lahko Satrianijev argument prevlada, če bo le prepoznana podobnost v posameznih odsekih obeh skladb. Tedaj ne bo zalegel noben argument Coldplayev, naj bodo ti v resnici še tako nedolžni. Satrianiju v prid govori tudi to, da je bila njegova pesem izdana že pred več leti in da je dosegla visoko naklado in bila tako predvajana tako rekoč po vsem svetu. Po Warshavskem je to "bolj logičen in prepričljiv argument" kot zagotavljanje Coldplayev, da gre za naključje.

Je že tako, da vladajo za glasbenike izrazito neugodni časi. Ne le, da padajo naklade nosilcev zvoka, tudi količina do danes izdane glasbe je tolikšna, da se glasbenik hitro lahko znajde v vlogi žrtve obtožbe, da je plagiator. Z računalniško tehnologijo pa se da tudi zelo hitro ugotoviti nesporne podobnosti med skladbami, tako da so namerni in nenamerni kršitelji avtorskih pravic hitro odkriti.

P. B.