Pianist Istvan Vardai uspešno razvija solistično umetniško pot v sodelovanju z vodilnimi evropskimi orkestri. Foto: Marco Borggreve
Pianist Istvan Vardai uspešno razvija solistično umetniško pot v sodelovanju z vodilnimi evropskimi orkestri. Foto: Marco Borggreve

Na koncertu, ki se bo začel ob 19.30 v Gallusovi dvorani, bo nastopil priznani madžarski violončelist Istvan Vardai, ki se je rodil leta 1985 v Pecsu, že pri dvanajstih letih pa je začel obiskovati univerzo za glasbo Franza Liszta v Budimpešti. Šolal se je v razredu za izjemno nadarjene glasbenike pri profesorju Laszlu Mezöju, leta 2005 pa je nadaljeval študij na univerzi za glasbo in uprizoritvene umetnosti na Dunaju pri profesorju Reinhardu Latzku.

Vardai je prejemnik prve nagrade na mednarodnem glasbenem tekmovanju leta 2008 v Ženevi in prve nagrade na mednarodnem glasbenem tekmovanju ARD leta 2014 v Münchnu. Uspešno razvija solistično umetniško pot v sodelovanju z vodilnimi evropskimi orkestri in s koncertantnimi deli od Johanna Sebastiana Bacha do sodobnega, letos umrlega madžarskega skladatelja Petra Eötvösa. Med Vardaijevimi sodelovanji v sezoni 2023/2024 navedimo nastope s simfoničnim orkestrom Finskega radia na koncertih v Helsinkih in na gostovanju v Amsterdamu ter s simfoničnima orkestroma Bournemouth in BBC v Veliki Britaniji.

Madžarski violončelist je na univerzi za glasbo in uprizoritvene umetnosti na Dunaju profesor violončela, predava pa tudi na glasbeni akademiji Kronberg v Nemčiji. Posnel je glasbene albume s koncerti za violončelo in orkester Leoša Janačka, Sergeja Prokofjeva in Edwarda Elgarja ter skladbe J. S. Bacha, Paganinija, Beethovna, Mendelssohna, Čajkovskega, Martinua, in Popperja. Istvan Vardai je tudi umetniški vodja komornega orkestra Franza Liszta iz Budimpešte, s katerim uspešno izvaja različne glasbene sporede od klavirskih koncertov Ludwiga van Beethovna do sodobnih orkestrskih del Györgyja Ligetija.

Priznani pianist Zoltan Fejervari pogosto izvaja komorne recitale po Evropi ter v Severni in Južni Ameriki. Foto: Balazs Borocz
Priznani pianist Zoltan Fejervari pogosto izvaja komorne recitale po Evropi ter v Severni in Južni Ameriki. Foto: Balazs Borocz

Tudi pianist Zoltan Fejervari je mednarodno priznan izvajalec. Leta 2017 je zmagal na mednarodnem glasbenem tekmovanju v Montrealu v Kanadi. Pogosto izvaja komorne recitale po Evropi ter v Severni in Južni Ameriki. Nastopil je že v koncertnih dvoranah Carnegie v New Yorku, v kanadski Place des Arts, londonski Wigmore, Gasteig v Münchnu, v Palau de Musica v Valencii in na Akademiji za glasbo Franca Liszta v Budimpešti. Gostoval je tudi kot solist z Madžarskim narodnim filharmoničnim orkestrom, Festivalskim orkestrom Budimpešte in s komornim orkestrom Verbier. Januarja 2019 je objavil solistični glasbeni album z deli češkega skladatelja Leoša Janačka, maja 2020 pa je izšel Fejervarijev album s klavirsko glasbo nemškega romantika Roberta Schumanna, oba sta prejela navdušene kritiške odzive v reviji Gramophone.

Zoltan Fejervari poučuje klavir in komorno glasbo na glasbeni akademiji Basel in na Visoki šoli za glasbo v Baslu.

Kaj bomo poslušali?
Violončelist Istvan Vardai in pianist Zoltan Fejervari bosta na drugem koncertu Srebrnega abonmaja predstavila pester spored komornih del iz 19. in prve polovice 20. stoletja: dve sonati mojstra nemške zrele romantike Johannesa Brahmsa: Sonato za violončelo in klavir v D-duru, op. 78, prirejeno iz sonate za violino iz leta 1879, in Sonato za violončelo in klavir št. 2 v F-duru, op. 99, ki jo je napisal med letoma 1886 in 1887, s poudarjeno strastnim in ognjevitim izrazom ter z občutjem žalosti in bolečine. Iz zgodnjega 20. stoletja bosta izvedla Sonatino za violončelo in klavir Zoltana Kodalyja iz leta 1909 z elementi madžarske ljudske glasbe in vplivi francoskega impresionizma ter Pravljico za violončelo in klavir Leoša Janačka. Pravljico je zasnoval leta 1910 v štirih stavkih, nato pa jo je med letoma 1923 in 1924 dokončal kot tristavčno skladbo, napisano po epski pesnitvi Zgodba o carju Berendeju ruskega pesnika Vasilija Andrejeviča Žukovskega.