Nadrealistična zaporniška drama Poljub ženske pajka iz leta 1985 je bila nominirana za oskarja za najboljšo režijo; bo nova priredba z Jennifer Lopez enako uspešna? Foto: EPA
Nadrealistična zaporniška drama Poljub ženske pajka iz leta 1985 je bila nominirana za oskarja za najboljšo režijo; bo nova priredba z Jennifer Lopez enako uspešna? Foto: EPA

Sundance Institute, odbor na čelu filmskega festivala Sundance, je razkril naslove vseh 87 celovečercev, ki jih bodo vključili v 41. festival; ta se 23. januarja prihodnjega leta začne v Park Cityju v zvezni državi Utah. Festival še vedno velja za eno največjih platform za odkrivanje obetavnih mladih imen svetovne (in predvsem ameriške) kinematografije.

Tokrat brez protestnega pohoda žensk?
Zaradi svojega januarskega termina bo festival potekal vzporedno z inavguracijo novoizvoljenega predsednika Donalda Trumpa. Ko se je to zgodilo prejšnjič, leta 2017, so na Glavni ulici v mestu organizirali pohod žensk, ki se ga je udeležila cela vrsta zvezdnic. Letos kakšnih podobnih načrtov še niso napovedali.

"Sundance kot festival se je izkazal za prostor, kjer se vsaka štiri leta družimo v času inavguracije, v različnih kulturnih ozračjih in političnih obdobjih," je komentiral direktor festivala Eugene Hernandez. "Imamo filmski program, ki stopa v dialog s svetom, ponuja pa tudi pobeg."

Mstislav Černov se na Sundance vrača z dokumentarcem Dva tisoč metrov do Andrijivke. Njegov prejšnji dokumentarec o vojni v Ukrajini je osvojil oskarja. Foto: Sundance Institute
Mstislav Černov se na Sundance vrača z dokumentarcem Dva tisoč metrov do Andrijivke. Njegov prejšnji dokumentarec o vojni v Ukrajini je osvojil oskarja. Foto: Sundance Institute

Edini tematski pogoj je "avtentičnost"
Med politično aktualnimi celovečerci bodo filmi, ki pripovedujejo zgodbe transspolnih ljudi, tematizirajo zaporniško industrijo in ameriške zakone o orožju, pravico do smrti in prepovedane knjige. Programska direktorica Kim Yutani kljub temu poudarja, da festivalskega programa ne sestavljajo glede na teme in da nimajo pravil v povezavi s tem, katere teme naj bodo zastopane. "Mislim, da boste kot rdečo nit opazili izjemno avtentične zgodbe. Ideja svobodnega izražanja je za nas prvenstvenega pomena."

Med najbolj odmevnimi filmi Sundancea so pogosto dokumentarci, ki si včasih že z januarsko premiero zagotovijo mesto na oskarjih prihodnjega leta; to je vsaj uspelo Mstislavu Černovu z dokumentarcem 20 dni v Mariupolju. Januarja se na Sundance vrača z dokumentarcem Dva tisoč metrov do Andrijivke, ki spremlja ukrajinski vod pri osvobajanju ukrajinske vasi izpod ruske okupacije.

Lily Gladstone in Bowen Yang v romantični komediji The Wedding Banquet; režiral jo je Andrew Ahn. Foto: Sundance Institute
Lily Gladstone in Bowen Yang v romantični komediji The Wedding Banquet; režiral jo je Andrew Ahn. Foto: Sundance Institute

Dokumentarec Free Leonard Peltier pripoveduje zgodbo staroselskega aktivista, ki je večino svojega življenja preživel za zapahi; leta 1975 je bil obsojen umora dveh FBI-jevih agentov v Južni Dakoti. Nazadnje so njegovo prošnjo za pogojni izpust zavrnili julija letos.

Hernandez je pri naslednjem Sundanceu poudaril serijo Bucks County, USA, v kateri Barry Levinson in Robert May pretresata politični razkol v ZDA, kot se kaže v življenju majhnega ameriškega mesta; v ospredju je prijateljstvo dveh mladih deklet, ki pripadata družinama na nasprotnih političnih bregovih.

Še vedno so priljubljen žanr tudi dokumentarci o slavnih glasbenikih: Ahmir “Questlove” Thompson bo predstavil film SLY LIVES! (aka The Burden of Black Genius) o skupini Sly & The Family Stoone, Shoshannah Stern napoveduje film Marlee Matlin: Not Alone Anymore, Amy Berg prihaja s filmom It’s Never Over, Jeff Buckley, Matt Wolf pa bo premierno predvajal dokumentarec Pee-wee as Himself. Elegance Bratton bo korenine house glasbe raziskal v filmu Move Ya Body: The Birth of House.

Ben Whishaw v filmu Peter Hujar’s Day. Foto: Sundance Institute
Ben Whishaw v filmu Peter Hujar’s Day. Foto: Sundance Institute

Kdo se bo sprehodil po rdeči preprogi?
Na Sundanceu je vsako leto tudi močna zvezdniška zasedba. Marsikdo bo januarja verjetno pozoren na Benedicta Cumberbatcha (v filmu The Thing with Feathers igra žalujočega vdovca in očeta) ter na Joela Edgertona in Felicity Jones v drami Train Dreams, ki pripoveduje o življenju delavca pri gradnji železnice. John Lithgow in Olivia Colman bosta v filmu Jimpa igrala očeta in hčer, Jennifer Lopez bo na čelu nove priredbe Poljuba ženske pajka, Lily Gladstone in Youn Yuh-jung pa na čelu filma The Wedding Banquet. Josh O'Connor v Utah prihaja s filmom Rebuilding, Ben Whishaw in Rebecca Hall pa z novim celovečercem Ire Sachsa; Peter Hujar’s Day je zgodba o newyorški umetniški sceni v sedemdesetih.

Festival se seli
Več kot 40 odstotkov filmov, ki jih bo predvajal Sundance, je režijskih prvencev; selektorji so lahko izbirali med 16 tisoč prijavljenimi naslovi.

2025 bo tudi predzadnje leto, ko bo imel festival Sundance glavni štab v smučarskem letovišču Park City. Vodstvo festivala še razmišlja o tem, kam se bodo selili, v igri pa so menda Salt Lake City v Utahu (nekaj dogodkov bi ostalo v Park Cityju), Boulder v Koloradu in Cincinnati v Ohiu.