Oskarji pod drobnogledom – Gost Jure K. Čokl

Izmed enajstih filmov v celotnem ciklu, ki se je začel že sredi februarja, se jih bo do konca marca še osem zvrstilo v različnih časovnih pasovih na prvem in drugem programu Televizije Slovenija. Cikel med drugim zaobjema štiri filme, ki so bili nagrajeni z oskarjem za najboljši film, in šest, ki so bili nominirani v tej ugledni kategoriji. Izbor filmov je opravil eden izmed urednikov filmskega programa na nacionalni televiziji Iztok Polanc.

Gost podkasta je Jure K. Čokl, univerzitetni diplomirani kulturolog in socialni antropolog, radijski novinar in urednik uredništva večernega in nočnega programa na Prvem programu Radia Slovenija. Foto: Radio Slovenija
Gost podkasta je Jure K. Čokl, univerzitetni diplomirani kulturolog in socialni antropolog, radijski novinar in urednik uredništva večernega in nočnega programa na Prvem programu Radia Slovenija. Foto: Radio Slovenija

Jure K. Čokl je dolgoletni radijski novinar, ki smo ga k pogovoru o ciklu oskarjevcev povabili, ker oskarje pozna od blizu, saj že dobrih deset let v živo komentira podelitev oskarjev na Prvem programu Radia Slovenija. To tradicijo bo nadaljeval tudi letos v noči z 28. na 29. marec – zaradi časovne razlike se moramo Evropejci, če želimo ujeti podelitev v živo, zbuditi sredi noči.

Lani je bila gledanost podelitve rekordno nizka, v primerjavi s predlanskim letom se je več kot prepolovila. Ali ljudje izgubljajo zanimanje za oskarje? Koliko so za to krive polemike, ki so v zadnjih letih spremljale podelitev, denimo obtožbe, da so nagrade rasistične? Kako k temu prispevajo množične migracije filmskega občinstva iz kinematografov na spletne platforme za pretakanje filmov in serij?

V zadnjih dvajsetih letih se je korenito spremenil predvsem profil filmov, ki jih povzdiguje Ameriška filmska akademija, meni Jure K. Čokl. Po njegovem mnenju so minili časi, ko so oskarje prejemali filmi, zaradi katerih so ljudje drli v kinematografe. Titanik in Gospodar prstanov sta pred dobrimi dvajsetimi leti odnesla vsak po več kot 10 kipcev. Hkrati sta bila ljubljenca občinstva. V zadnjih letih pa nagrade Akademije dobivajo precej drugačni filmi.

Spored filmov v ciklu na TV SLO

Zbeži! - 5. 3., TV SLO 1
V žarišču – 6. 3., TV SLO 2
Povratnik – 12. 3., TV SLO 1
Fantomska nit – 13. 3., TV SLO 2
Birdman ali nepričakovana odlika nevednosti – 19. 3., TV SLO 1
Velika poteza – 20. 3., TV SLO 2
Parazit – 26. 3., TV SLO 1
Nažgani – 27. 3., TV SLO 2

"Občinstvo ne sprejema več filmov, ki jih sprejema Akademija," podaja svojo razlago gost v podkastu. "Pred nekaj leti je zmagal film Oblika vode. Zakaj je prav ta film dobil oskarja za najboljši film, in ne njegovi bolj priljubljeni konkurenti? Če ne bi dobil oskarja, ga po mojem mnenju gledalci niti ne bi opazili. Akademija izgublja stik z občinstvom."

Ena od težav, ki jih v ospredje postavlja Čokl, je, da si Akademija v zadnjih letih ne upa spregledati filmov z močno družbenoangažirano vsebino, kakršni so filmi o rasnih konfliktih, družbeni neenakosti in sistemskih krivicah. Zaradi političnokorektne politike podeljevanja nagrad njihove odločitve postajajo pretirano predvidljive, zato na račun teh "družbeno pomembnih filmov" pogosto spregledajo tiste, ki jih je vzljubilo množično občinstvo.

Cikel oskarjevcev
V podkastu je govor tudi o konkretnih filmih, ki bodo v naslednjem mesecu na sporedu naše televizije. Zaradi aktualnosti velja izpostaviti film V žarišču, ki je oda raziskovalnemu novinarstvu in neodvisnosti medijev, in pa filma Zbeži! (5. 3.) ter Fantomska nit (13. 3.), ki ju poskušajte ujeti na televiziji, saj sta v tem ciklu edina, ki po televizijskem predvajanju ne bosta na voljo tudi za ogled na spletu.


Lepo vabljeni k ogledu cikla oskarjevcev:

Zbeži! 5. 3. ob 22.30 na TV SLO 1

Film Zbeži! je leta 2018 dobil oskarja za najboljši izvirni scenarij. Nominiran je bil še v kategorijah za najboljšega igralca v glavni vlogi, najboljšo režijo in najboljši film. Foto: Universal Studios
Film Zbeži! je leta 2018 dobil oskarja za najboljši izvirni scenarij. Nominiran je bil še v kategorijah za najboljšega igralca v glavni vlogi, najboljšo režijo in najboljši film. Foto: Universal Studios

Zbeži!, izjemen prvenec novega upa ameriške kinematografije Jordana Peela, je bil v letu svojega nastanka eden najbolj opevanih filmov. Svež, žanrski pristop k aktualni temi rasizma v ameriški družbi je leta 2018 nagradila ameriška filmska akademija z oskarjem za najboljši izvirni scenarij, pa čeprav je v premisi o dekletu, ki v dom svoje premožne belske družine povabi svojega novega temnopoltega fanta, moč prepoznati odmev hollywoodske klasike Ugani, kdo pride na večerjo režiserja Stanleyja Kramerja iz leta 1967. Jordan Peele je prvi Afroameričan, ki je dobil zlati kipec v tej kategoriji.

V žarišču – 6. 3. ob 22.00 na TV SLO 2

Film V žarišču je leta 2016 dobil oskarja za najboljši film in najboljši izvirni scenarij. Nominiran je bil še v kategorijah za najboljšo montažo, najboljšega igralca v stranski vlogi (Mark Ruffalo) in najboljšo igralko v stranski vlogi (Rachel McAdams). Foto: Cinemania
Film V žarišču je leta 2016 dobil oskarja za najboljši film in najboljši izvirni scenarij. Nominiran je bil še v kategorijah za najboljšo montažo, najboljšega igralca v stranski vlogi (Mark Ruffalo) in najboljšo igralko v stranski vlogi (Rachel McAdams). Foto: Cinemania

Resnična zgodba o novinarjih, ki so za svojo raziskavo prejeli Pulitzerjevo nagrado, prikazuje dolgoletno delo skupine preiskovalcev časopisa Boston Globe, ki so se lotili razkrivanja obtožb o zlorabah mladoletnikov v katoliških ustanovah. Hvalnico raziskovalnemu novinarstvu odlikuje izjemna igralska zasedba: v filmu nastopajo Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Stanley Tucci in Billy Crudup. Leta 2016 je bil film nagrajen z dvema oskarjema. Tudi z najprestižnejšim – za najboljši film leta.

Povratnik – 12. 3. ob 22.30 na TV SLO 1

Film Povratnik je leta 2016 dobil oskarje za najboljšo režijo (Alejandro G. Iñárritu), najboljšega igralca (Leonardo Di Caprio) in najboljšo fotografijo (Emmanuel Lubezki). Nominiran je bil še v devetih drugih kategorijah, prejel je skupno dvanajst nominacij. Foto: Regency entertainment
Film Povratnik je leta 2016 dobil oskarje za najboljšo režijo (Alejandro G. Iñárritu), najboljšega igralca (Leonardo Di Caprio) in najboljšo fotografijo (Emmanuel Lubezki). Nominiran je bil še v devetih drugih kategorijah, prejel je skupno dvanajst nominacij. Foto: Regency entertainment

Film, ki je navdih našel v resničnih dogodkih, je epska pripoved o preživetju in preobrazbi v ameriški divjini. Začne se kot iskanje maščevanja in postopoma prelevi v junaško sago o vztrajnosti, vrnitvi domov in odrešitvi. Je film o vzdržljivosti – in cenili ga bodo predvsem gledalci, ki so sami karseda vzdržljivi, saj vsebuje nadpovprečno dolge prizore hudega nasilja. Po takšnih in drugačnih ekstravagantnih projektih je znan mehiški cineast Alejandro G. Iñárritu, ki se je v zgodovino oskarjev zapisal kot eden redkih (treh) režiserjev, ki so dve leti zaporedoma dvakrat slavili kipec za najboljšo režijo. Potem ko je oskarja osvojil za film Birdman leta 2015, je enako nagrado prejel še za film Povratnik leta 2016. Isti večer se je v spomin vtisnil še Leonardu Di Capriu, prejemniku oskarja za najboljšo moško glavno vlogo, in Emmanuelu Lubezkemu, prejemniku oskarja za najboljšo fotografijo.

Fantomska nit – 13. 3. ob 22.00 na TV SLO 2

Film Fantomska nit je bil leta 2018 nominiran za šest oskarjev, med njimi za najboljši film, zmagal je le v kategoriji za najboljšo kostumografijo (Mark Bridges). Foto: Universal Studios
Film Fantomska nit je bil leta 2018 nominiran za šest oskarjev, med njimi za najboljši film, zmagal je le v kategoriji za najboljšo kostumografijo (Mark Bridges). Foto: Universal Studios

Daniel Day-Lewis briljira v vlogi uglednega modnega oblikovalca, čigar utečeno in previdno ukrojeno samsko življenje nenadoma pretrese ženska, v katero se zaljubi. Težko je oporekati filmskim kritikom, ki trdijo, da je vsak film Paula Thomasa Andersona svojevrstna umetnina. Fantomska nit je režiserjev najbolj intimen, umirjen projekt, pri katerem je pokazal posebno mojstrstvo obvladovanja filmskega ritma. Film je bil leta 2018 nagrajen z oskarjem za najboljšo kostumografijo. Anderson se na letošnji 94. podelitvi oskarjev z najnovejšim filmom Sladičeva pica – nostalgično komično romanco, postavljeno na ameriški zahod v 70. letih – poteguje za tri oskarje, tudi v kategoriji za najboljši film.

Birdman ali nepričakovana odlika nevednosti – 19. 3. ob 22.30 na TV SLO 1

Film Birdman ali nepričakovana odlika nevednosti je bil leta 2015 nominiran za osem oskarjev, prejel je štiri in sicer v kategorijah za najboljši film, najboljšo režijo (Alejandro G. Iñárritu), najboljši izvirni scenarij (Alejandro G. Iñárritu in drugi soscenaristi) in najboljšo fotografijo (Emmanuel Lubezki). Foto: Regency entertainment
Film Birdman ali nepričakovana odlika nevednosti je bil leta 2015 nominiran za osem oskarjev, prejel je štiri in sicer v kategorijah za najboljši film, najboljšo režijo (Alejandro G. Iñárritu), najboljši izvirni scenarij (Alejandro G. Iñárritu in drugi soscenaristi) in najboljšo fotografijo (Emmanuel Lubezki). Foto: Regency entertainment

Film Birdman ali nepričakovana odlika nevednosti je bil veliki zmagovalec podelitve oskarjev leta 2015 – prejel je kar štiri za najboljši film, režijo, scenarij in fotografijo. Črna komedija govori o hollywoodskem igralcu, ki je pred leti zaslovel z vlogo superjunaka, zdaj pa poskuša obuditi svojo kariero z ambiciozno broadwaysko predstavo, kar zrcali resnično izkušnjo igralca Michaela Keatona. Gre torej za enega izmed filmov o filmu, za zgodbo, ki je pisana na kožu Hollywoodu in tistim delujočim v filmski in zabavni industriji, zato ni čudno, da ga je Ameriška filmska akademija vzljubila. Njegova ’nepričakovana odlika’ zadeva tudi vtis, da je posnet v enem samem kadru. Za trik, ki gledalca zares ukane, saj z golim očesom ne more zaznati reza, so poskrbeli mojstri za digitalno post-produkcijo.

Velika poteza – 20. 3. ob 22.00 na TV SLO 2

Film Velika poteza je bil leta 2016 nominiran za pet oskarjev, med drugim v kategorijah za najboljši film, najboljšo režijo in najboljšo montažo. Prejel je oskarja za najboljši prirejeni scenarij (Adam McKay in Charles Randolph). Foto: Regency entertainment
Film Velika poteza je bil leta 2016 nominiran za pet oskarjev, med drugim v kategorijah za najboljši film, najboljšo režijo in najboljšo montažo. Prejel je oskarja za najboljši prirejeni scenarij (Adam McKay in Charles Randolph). Foto: Regency entertainment

Resnica je kruta in komična, je vodilo ustvarjanja Adam McKaya, ustvarjalca številnih najboljših satiričnih del, ki so v zadnjih letih prišla z ameriške celine. Kot izvršni producent se podpisuje pod prestižno serijo Nasledstvo o groteskno pokvarjeni družini medijskega magnata ter pod režijo enega od letošnjih nominirancev za oskarja za najboljši film, spletno filmsko uspešnico Ne glej v zrak o sodobni kapitalistični družbi, ki je ne more ustaviti niti napoved o bližajočem se koncu sveta. Z Veliko potezo je McKay ustvaril film, ki je klical po tem, da bi bil posnet. Sledi zgodbi o pokvarjenih ekonomistih, ki so iz ozadja opazovali in izkoristili ameriško in pozneje tudi svetovno finančno krizo leta 2008. V glavnih vlogah so se odrezali Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling in Brad Pitt. Ameriška filmska akademija je film nagradila z oskarjem za najboljši prirejeni scenarij leta 2016.

Parazit – 26. 3. ob 22.30 na TV SLO 1

Film Parazit je bil leta 2020 nominiran za šest oskarjev, zmagal je v kar štirih kategorijah, in sicer v kategorijah za najboljši film, najboljšo režijo (Bong Joon-ho), najboljši izvirni scenarij (Bong Joon-ho in Han Jin-won) in najboljši tujejezični film. Foto: Cinemania
Film Parazit je bil leta 2020 nominiran za šest oskarjev, zmagal je v kar štirih kategorijah, in sicer v kategorijah za najboljši film, najboljšo režijo (Bong Joon-ho), najboljši izvirni scenarij (Bong Joon-ho in Han Jin-won) in najboljši tujejezični film. Foto: Cinemania

Zmaga južnokorejskega filma Parazit režiserja Bong Joon-hoja, avtorja samih razredno ozaveščenih trilerjev, med njimi filmov Ledeni vlak in Gostitelj, je bila v zgodovini podelitve oskarjev nekaj posebnega in prelomnega. Prvič v zgodovini je v kategoriji najboljšega filma zmagal tujejezični nominiranec, za nameček je bila to provokativna in igriva črna komedija o razrednem boju in kapitalističnem izkoriščanju. A če se nam je zdelo normalno, da imajo vedno prav zatirani, je postregel tudi z nepričakovanimi obrati v obravnavi odnosov znotraj zatiranega razreda. Ne boj, mrcvarjenje se odvija na vse strani.

Nažgani – 27. 3. ob 22.00 na TV SLO 2

Film Nažgani je leta 2021 dobil oskarja za najboljši tujejezični film, Thomas Vinterberg pa je bil nominiran v kategoriji za najboljšo režijo. Foto: Cinemania
Film Nažgani je leta 2021 dobil oskarja za najboljši tujejezični film, Thomas Vinterberg pa je bil nominiran v kategoriji za najboljšo režijo. Foto: Cinemania

Danski režiser Thomas Vinterberg je nase najprej opozoril s filmi, posnetimi v okviru danske dogme, gibanja, ki je poskušalo avtentičnost na filmu doseči s strogimi omejitvami pri izbiri filmskih sredstev. V poznejših filmih je svojo formalno rigoroznost opustil, a se je nenehno vračal k temi skupnosti v skrajnih, kriznih ali ekstravagantnih situacijah. Svetovno občinstvo je nazadnje navdušil z izvrstno komično dramo Nažgani, nagrajeno z nagrado Evropske filmske akademije za najboljši film in z oskarjem za najboljši mednarodni film. Na prvi pogled nemara nekoliko kontroverzna premisa govori o gimnazijskem profesorju, ki ga igra Mads Mikkelsen, in njegovi skupini sodelavcev, ki se lotijo nenavadnega eksperimenta, da bi ugotovili, ali lahko z rednim uživanjem majhnih odmerkov alkohola postanejo srečnejši ljudje.