Razlogov za Puzov neverjetni uspeh je več: glavni je seveda Francis Ford Coppola, ki je z istoimensko filmsko trilogijo Puzu prinesel ogromno množico bralcev - a milijone izvodov je bilo prodanih že, preden se je prvi film leta 1972 sploh pojavil. Foto: Učila
Razlogov za Puzov neverjetni uspeh je več: glavni je seveda Francis Ford Coppola, ki je z istoimensko filmsko trilogijo Puzu prinesel ogromno množico bralcev - a milijone izvodov je bilo prodanih že, preden se je prvi film leta 1972 sploh pojavil. Foto: Učila
Mario Puzo je kot soscenarist sodeloval pri vseh treh delih filmskega Botra.
Botrova vrnitev (The Godfather Returns) povzema obdobje od 1955 do 1962 in zapolni veliko lukenj v življenjski zgodbi Vita Corleoneja. Veliko novega izvemo tudi o Fredu Corleoneju, Tomu Hagnu in Johnnyju Fontanu. Foto: Amazon
Dogajanje spornega romana The Godfather's Revenge (Botrovo maščevanje) je postavljeno v leti 1963 in 64, vrti pa se okrog Michaelove slabe vesti zaradi dogodkov v Botru II (torej tega, da je naročil umor lastnega brata, Freda). V ozadju je tudi tema boja za premoč s predsedniško dinastijo Shea (gre seveda za literarno različico Kennedyjevih). Foto: Amazon

Filmski gigant Paramount Pictures meni, da so dediči Maria Puza z The Godfather's Revenge, romanom iz leta 2006 izpod peresa Marka Winegardnerja, ki je pri kritikih naletel na mlačen odziv, v knjigarnah pa na kilavo prodajo, niso spoštovali njihovih avtorskih pravic. Nadaljevanje je namreč po njihovem mnenju očrnilo ugled zaključene trilogije Boter, "ene najbolj znanih in priljubljenih umetniških stvaritev zadnjih petdesetih let", in z uporabo imena ter logotipov slovite franšize kupce tudi zavajalo.

Puzo se je leta 1969 odpovedal (skoraj) vsemu
Studio je tožbo proti Puzovemu sinu, Anthonyju Puzu, vložilo na zveznem sodišču. Trdijo, da so ekskluzivne avtorske pravice za Puzov roman od pisatelja odkupili novembra 1969, kar jim med drugim daje pravico do izdaje ali naročila "vseh literarnih ali igranih različic ter kakršnih koli adaptacij omenjenega dela, njegovih odlomkov ali posameznih likov". Pisatelj zase menda ni zadržal nobene pravice do pisanja nadaljevanja, temveč le pravice za vse ponatise prvotnega romana.

Na eno nadaljevanje so pristali
Najbrž ni treba posebej razlagati, da je studio Paramount roman na platno preselil z antologijsko filmsko trilogijo v režiji Francisa Forda Coppole. "Puzo je umrl leta 1999. Po njegovi smrti so dediči izrazili željo po izdaji nadaljevanja v obliki romana, ki bi ga zaupali novemu avtorju," je zapisano v Paramountovi tožbi.

"Leta 2002 so Paramount in Puzovi dediči z namenom ustreči željam slednjih in obenem ohraniti integriteto filmske trilogije podpisali pogodbo, s katero je studio pristal na izdajo še enega (a samo enega) literarnega nadaljevanja Botra, ki je izšlo pri založbi Random House." Že v tisti pogodbi je zapisano, da Puzovi dediči trdijo, da imajo pravico do novih nadaljevanj tudi brez privoljenja studia, studio pa trdi ravno nasprotno. Obe strani sta si v povezavi z morebitnimi nadaljevanji pridržali pravico do izpodbijanja nasprotnikovega stališča.

Prvo in torej avtorizirano nadaljevanje, The Godfather Returns, je izšlo leta 2004, dve leti pozneje pa zgoraj omenjeni The Godfather's Revenge. Kleč je v tem, da so se Puzovi dediči (po mnenju studia) pri promociji močno naslonili na sloves filmske trilogije in ji s tem škodili.

Roman po filmu, ki je nastal po romanu?
Za to, da so pri Paramountu tožbo vložili prav zdaj, lahko razlog najbrž iščemo v lanski novici, da se junija obeta izid še enega romana, The Family Corleone. Kot preddel izvirnega Puzovega romana ga je zastavil pisatelj Ed Falco. In da, "preddel" pomeni, da gre za bolj ali manj enako zgodbo o vzponu italijanskega priseljenca Vita Corleoneja na čelo mafijske družine, kot smo jo lahko spremljali v filmskem Botru II.

Studio skuša doseči sodno prepoved izdajanja nadaljnjih romanov in odškodnino za kršenje avtorskih pravic in lažno predstavljanje izvora.

Dinastija Puzo se brani
Odvetnik družine Puzo je tožbo že opisal kot "pomije", češ da filmski studio ne more nadzirati izdajanja knjig. Z njegovimi besedami: "Paramountov napad na potomce Maria Puza je vreden graje; moralo bi jih biti sram." Trdi še, da je sodni pregon za družino pravi šok, saj so studio o svojih namerah menda pisno obvestili, pa niso dočakali nobenega odziva.

Puzo - vse prej kot (vedno) briljanten pisatelj
Boter, ki je prvič izšel leta 1969, je ena najbolje prodajanih knjig vseh časov; v okviru ameriškega leposlovja je nedvomno v prvi deseterici, v promet pa gre še vedno zelo dobro (do danes je bilo prodanih več kot 21 milijonov izvodov). Puzo je pozneje napisal še dve tematsko povezani knjigi, The Sicillian (1984) in Omerta, ki je izšla leto dni po njegovi smrti, torej 2000. (Morda je tako bolje, kajti kritiki so Omerto raztrgali. Recenzent časopisa San Francisco Chronicle je, denimo, zapisal, da "je sicer videti, kot da je knjigo dokončal kak nenadarjen pisunček", obenem pa priznal, da so tovrstne racionalizacije verjetno le sad truda, da bi se izognil ustrezni oceni - "da je vse skupaj v resnici napisal Puzo in je grozljivo".)