"Če se ne bomo pravilno odločili, se nam utegne zgoditi, da se bomo odpovedali najdragocenejšim svoboščinam, ker bomo verjeli, da je to edini način, kako obvarovati svoje zdravje," razmišlja izraelski zgodovinar in filozof Yuval Noah Harari.
Urban Tarman, 3. program Radia Slovenija - Ars
12. april 2020 ob 15.44
Ljubljana - MMC RTV SLO, Radio Slovenija
Človeštvo je v bitki proti pandemiji koronavirusa trenutno brez celostnega vodenja, čeprav bi ga – skupaj s tesnejšim mednarodnim sodelovanjem – potrebovalo za učinkovit spopad s to izjemno nalezljivo boleznijo, je sredi prejšnjega meseca v ameriški reviji Time razmišljal Harari. Čeprav so karantene kratkoročno ključnega pomena za zaustavitev posameznih epidemij, bi – ob odsotnosti mednarodnega vodenja in sodelovanja – morebitni izolacionizem vodil k še večjemu gospodarskemu in družbenemu zlomu, ne da bi ponudil resnično zaščito pred nalezljivo boleznijo.
Nekaj dni pozneje je Harari svoja razmišljanja za britanski časopis Financial Times nadaljeval. Yuval Noah Harari je poudaril, da naj si pri odločanju, kako premagati neposredno grožnjo zdravju ljudi, politični voditelji zastavijo naslednje vprašanje: v kakšnem svetu želimo živeti po koncu pandemije? Po njegovem imajo imajo na voljo spekter izbir med totalitarnim nadzorom in državljanskim opolnomočenjem ter nacionalistično izolacijo in svetovno solidarnostjo.
V treh mesecih po prvih potrjenih primerih koronavirusne bolezni na Kitajskem se je razvila pandemija. Omejila je velik del svetovnega gospodarstva in javnega življenja. Znanstveniki natančnejše delovanje virusa šele spoznavajo. Čeprav smo v petem mesecu njegovega širjenja po svetu, ostajajo številne neznanke. Bodo toplejši meseci, ki prihajajo, zavrli širjenje ali se bodo žarišča preselila na južno poloblo in potem nazaj? Bo cepivo, ko ga bodo razvili in preizkusili, učinkovito, ali se bomo morali naučiti z virusom živeti? Je ta hip sploh mogoče govoriti o "svetu po koncu pandemije" ali samo o "svetu po koncu karantene"? To je le nekaj vprašanj. Čeprav nanje še ni odgovora, je jasno, da je celotno človeštvo postavljeno pred velik skupen izziv in da bodo spremembe naših načinov življenja v prihodnjih mesecih in letih potekale intenzivno ali še intenzivneje kot doslej.
Ker ima pandemija po definiciji svetovne razsežnosti, naši odzivi nanjo zahtevajo celostno in usklajeno vodenje. Harari prepoznava njegovo odsotnost. Združene države Amerike so v zadnjih letih opustile vlogo svetovnega voditelja. Administracija Donalda Trumpa je celo zmanjšala podporo mednarodnim organizacijam, tudi Svetovni zdravstveni organizaciji, in pokazala, da Združene države v svetu nimajo pravih prijateljev – temveč samo interese, ugotavlja Yuval Noah Harari.
Prve izkušnje kažejo drugače. Številni so opozorili, da se je Evropska unija prepozno odzvala na krizo, ki je na stari celini najprej in najintenzivneje izbruhnila v severni Italiji.
Na začetku aprila je sledilo opravičilo. Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen je 2. aprila v kolumni za italijanski dnevnik La Repubblica priznala, da ob izbruhu koronavirusa Unija ni ustrezno priskočila na pomoč Italiji. Italijane je prvotna odločitev Nemčije in Francije, da ne bosta pomagali z zaščitno opremo, močno razjezila. Še bolj jih je razočaralo, ko sta Nemčija in Nizozemska izrazili jasno nasprotovanje skupnemu zadolževanju. Če bi evrske države izdale skupne obveznice, je poročala Slovenska tiskovna agencija, bi si Italija ceneje izposodila denar, ki ga potrebuje za spopad z gospodarsko krizo.
A odnos Unije se zdaj spreminja, je zatrdila predsednica komisije. Navedla je, da so evropske države Italiji in Španiji poslale več milijonov zaščitnih mask in da bo Unija vzpostavila sklad za financiranje plač zaposlenih za skrajšan delovni čas brez množičnega odpuščanja, torej podoben sklad, kot ga je Nemčija vzpostavila po zadnji gospodarski krizi in zdaj znova.
Vprašanje je, ali bo to dovolj, da popravi slab prvi vtis in zakrpa novo razpoko v evropski zgradbi. Odziv kaže, da so se – če uporabimo Hararijev spekter izbir – prve poteze Evropske unije in njenih največjih držav prevesile bolj na stran nacionalizma in krepitve nezaupanja v mednarodnem okolju.
A kažejo se tudi spodbudnejši znaki. Po februarskih neuspešnih dogovorih je predsednica Evropske komisije prejšnji teden predstavila naslednji večletni proračun Unije. Zgled je poiskala v zgodovini: pri ameriškem, Marshallovem načrtu za pomoč Evropi po drugi svetovni vojni; le da zdaj potrebujemo načrt Evropejcev za Evropejce. To je ena lekcij zgodovine, če se je iz nje mogoče kaj naučiti. Harari verjame, da ponuja še nekaj zgledov.
Ko so se marca v evropskih državah razvile epidemije, so številni intelektualci objavili svoja razmišljanja o vplivu virusa in zajezitvenih ukrepov na psiho, družbo, politiko, gospodarstvo. Po mnenju francoskega misleca Edgarja Morina je pandemija pokazala naravo globalizacije, s pomočjo katere smo se v zadnjih treh desetletjih povezali tako gospodarsko kot tehnološko. Čeprav smo ljudje, kot je izjavil 18. marca v intervjuju za francoski tednik L'Obs, z globalizacijo postali soodvisni, je to soodvisnost brez solidarnosti.
Tako pandemija kot gospodarska kriza sta svetovni težavi, zato človeštvo potrebuje svetovno sodelovanje in vodenje. Pokojni poljsko-britanski sociolog Zygmunt Bauman je v najinem pogovoru za Slovensko tiskovno agencijo leta 2011 poudaril, da odziv Združenih narodov na izzive ni zadosten. Bauman je takole strnil misel:
Prav zato, če nadaljujemo z razmišljanjem Hararija, potrebujemo hitro in svetovno izmenjavo zanesljivih informacij. "Kar ugotovi italijanski zdravnik zjutraj, lahko zvečer reši življenje številnim v Teheranu. Medtem ko britanska oblast okleva med različnimi pristopi, ji lahko z nasveti pomaga Južna Koreja, ki se je s podobnimi dilemami spopadla pred mesecem," je v Financial Timesu zapisal Harari.
Tako je zapisal Yuval Noah Harari v časopisu Financial Times.
Tudi zgodovinar in politični analitik Luka Lisjak Gabrijelčič se v je Delovi kolumni 21. marca vprašal, kakšen bo svet po koncu pandemije. Trezno odgovarja, da se bo še pred koncem krize začela politizacija pandemije; in od spopada različnih vizij, kako se v prihodnje spopasti z njo, bo odvisna naša prihodnost.
Z ukrepi za zajezitev epidemije so države posegle v človekove pravice in temeljne svoboščine. Čeprav gospodarskih napovedi analitiki ne opisujejo več s številkami, ampak s krivuljami v obliki črk V, U in L, je pandemija koronavirusa predvsem izjemna humanitarna tragedija. Vprašanje je, ali bo poleg zdravja in smrti zasebnost dolgoročno ena njenih glavnih žrtev. Kitajska vlada je razvila aplikacije za mobilne telefone, s katerimi lahko sledi širjenju virusa in temu, ali okužene osebe spoštujejo samoizolacijo. Podoben ukrep pripravljajo v več evropskih državah. Poleg nesebične pomoči lahko opazujemo vznik ne najbolj plemenitih človeških lastnosti, medsebojnega ovaduštva in nadzorovanja prebivalstva.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje