"Marijana Brecelj sodi v generacijo, ki je izkusila različne faze slovenske kinematografije, in lahko bi rekli, da je kot igralka resnično zaživela, ko so se ustvarjalni odnosi pri filmu sprostili, kajti Marjanca je sproščena, odprta in zato neprimeren material za režijsko diktaturo," med drugim beremo v utemeljitvi nagrade. Foto: Arhiv RTV SLO

Društvo slovenskih režiserjev in režiserk (DSR) bo igralki nagrado podelilo v torek zvečer v Slovenski kinoteki. Pred tem bodo zavrteli celovečerni igrani film Metoda Pevca Pod njenim oknom, v katerem je zaigrala.

"Filmski režiserji pričakujejo, da bo igralec v oblikovanje filmskega lika vložil tudi veliko osebne prezence, kar pa ni dovolj. Marijana Brecelj ima močno prezenco. Če bi ta hip delali zasedbo, bi lahko dolgo naštevali te lepe dimenzije njene pojavnosti: radoživa, sončna, lucidna, vesela, topla, močna, iskrena, duhovita, moderna. V svojih vlogah ne poskuša biti nekaj drugega, temveč samo drugačna. Z razvito igralsko veščino oziroma z igralsko modrostjo avtentičnost svoje osebne izkušnje prenese v karakterizacijo filmskega lika," so zapisali v utemeljitvi.

Marijana Brecelj v filmu Peta zaseda. Foto: Marjan Pfeifer/Slovenska kinoteka
Marijana Brecelj v filmu Peta zaseda. Foto: Marjan Pfeifer/Slovenska kinoteka

Iz generacije, ki je izkusila različne faze slovenske kinematografije
Kot še piše društvo, je Brecelj igralka, ki odlično krmari med osebno prezenco in igro, med tem, kar je in česar ne more spremeniti, in tem, kar zna oziroma se je naučila ali pa se še vedno uči. To pa po prepričanju društva režiserjev nikdar ni preprosto. Brecelj sodi v generacijo, ki je izkusila različne faze slovenske kinematografije. Po besedah podeljevalcev nagrade bi lahko rekli, da je kot igralka resnično zaživela, ko so se ustvarjalni odnosi pri filmu sprostili, saj s svojo sproščenostjo in odprtostjo ni "primeren material za režijsko diktaturo".

"V nove, svobodnejše ustvarjalne razmere je stopila skupaj z mlajšo generacijo igralcev, ki so prinesli neforsirano, včasih bolj minimalistično, predvsem pa bolj realistično filmsko igro," piše v utemeljitvi. Po mnenju društva bi jo celo lahko uvrstili v mlajšo generacijo slovenskega igralstva – "ker jo lahko povabiš na odprto morje – priznala bo, da jo je strah, a bo šla s tabo".

Marijana Brecelj (1946) ima za seboj številne televizijske in filmske vloge. Nastopila je v filmih, kot so Čisto pravi gusar, Lahko noč, gospodična in Delo osvobaja, ter nadaljevankah, kot so Čokoladne sanje in Najini mostovi. Kot diplomantka ljubljanske Akademije za gledališče, radio, film in televizijo je bila vrsto let članica ansambla Ljubljanske Drame. Za vlogo matere v filmu Pod njenim oknom je leta 2003 na Festivalu slovenskega filma v Celju prejela posebno nagrado strokovne žirije in nagrado za igralko leta.

Marijana Brecelj in Polona Juh v filmu Pod njenim oknom. Foto: Željko Stevanič/Slovenska kinoteka
Marijana Brecelj in Polona Juh v filmu Pod njenim oknom. Foto: Željko Stevanič/Slovenska kinoteka

Društvo slovenskih režiserjev in režiserk nagrado bert podeljuje igralkam in igralcem za življenjsko delo na področju filmske igre. Doslej so jo prejeli Štefka Drolc, Miha Baloh, Milena Zupančič, Boris Juh, Ivanka Mežan Marinček, Radko Polič, Iva Zupančič, Boris Cavazza, Špela Rozin, Vlado Novak, Ivo Ban, Olga Kacjan in Janez Hočevar - Rifle.

Marijana Brecelj prejeme nagrado bert za življenjsko delo