Film je adaptacija istoimenskega romana ameriškega pisatelja Erica Jagerja in temelji na resničnem dogodku iz leta 1386, ko sta se francoska viteza Jean de Carrouges in Jacques Le Gris odločila, da bosta neporavnane račune zgladila na viteškem dvoboju, saj naj bi slednji posilil de Carrougesovo ženo. A resnica je tudi tokrat bolj kompleksna, kot se zdi na prvi pogled, in film nam skozi trodelno strukturo predstavi tri poglede na omenjeni incident.
V glavnih vlogah nastopajo Matt Damon, Adam Driver in Jodie Comer, izjemen pa je tudi Ben Affleck v nekoliko komični vlogi svetlolasega grofa d'Alençona. Čeprav se je pod film podpisal Ridley Scott, pa gre v resnici za projekt Matta Damona in Bena Afflecka, ki sta pri filmu sodelovala tudi kot producenta in scenarista.
Klica Matta Damona ne zavrneš kar tako
"Knjiga je bila napisana po prelomu stoletja," je na novinarski konferenci nastanek filma razložil Matt Damon. "Naš izvršni producent nam jo je predlagal že leta 2011, vendar so bile pravice za filmsko adaptacijo ves čas nedosegljive. Ko smo jih lahko kupili, sem knjigo prebral in takoj pomislil na Ridleyja. Ta je že posnel film Dvobojevalca (The Duellists, 1977) in zato se je vzporednica ponujala kar sama od sebe. Po pravici povedano niti ne poznam nikogar drugega, ki bi se tega obdobja znal lotiti bolje kot Ridley Scott."
"Ko te pokliče Matt Damon in ti reče, da ima zate še en film o dvoboju, preprosto ne rečeš 'ne'," je po drugi strani kompliment vrnil Scott. "Z Mattom je bilo izredno prijetno delati že pri Marsovcu (The Martian, 2015) in ni bilo razloga, da ne bi tega storil še enkrat."
De Carrougesova ena prvih, ki si je drznila ugovarjati močnim moškim
Čeprav je v ospredju zgodbe dvoboj med dvema moškima, pa ima film bistveno večje ambicije, saj nas opominja, kako zaostala je bila srednjeveška Evropa, predvsem z vidika pravic žensk. Ben Affleck je bil za tak tip zgodbe še posebej zagret in se je pred novinarji odkrito razglasil za feminista.
"Film mi je bil zanimiv predvsem zaradi glavnega ženskega lika, ki se ponaša z izjemno močjo in hrabrostjo. Takoj ko sem prebral knjigo, mi je bilo jasno, za kako neverjetno močno zgodbo gre. V ospredju je nekdo, ki mu je bila storjena velika krivica in gre do konca v iskanju pravice. Predvsem pa zato, ker gre za resnično zgodbo, ki je ljudje preprosto ne poznajo. Marguerite de Carrouges je bila neverjetna ženska iz zgodovine, sploh ena prvih, ki si je upala ugovarjati močnim moškim svojega časa. Gre pa tudi za zelo relevantno zgodbo, za katero upamo, da bo pri gledalcih vzbudila močne občutke katarze in empatije."
In prav to je tisto, kar v filmu stopi v ospredje: da ne gre za osamljen primer, temveč prikaz, v kakšnem položaju so bile ženske v srednjem veku. "Pomembno se mi je zdelo, da ni šlo samo za obsodbo ene osebe, temveč za preteklost evropske kulture, v kateri ženske dolga stoletja niso videli kot človeška bitja," je povedal Affleck.
Temu je brez težav pritrdil tudi Matt Damon: "Moški so bili v tistem času izredno dobri v popisovanju lastne zgodovine, medtem ko so bile zgodbe žensk popolnoma zamolčane."
Ostanki srednjeveške mentalitete še danes med nami
Ben Affleck je izrazil mnenje, da takšna mentaliteta ni nekaj, kar bi zahodnim družbam po vseh teh stoletjih uspelo pustiti za sabo.
"Mislim, da so ostanki tega sistema še danes z nami. Jasno, stvari niso več enake kot leta 1386. Takrat so denimo besedo 'man' uporabili za opis vseh človeških bitij, danes pa je to zelo seksističen način izražanja tega. Lik v filmu ne razmišlja, da obstaja dobro in zlo, temveč da so na svetu močni in šibki, kar je še danes aktualna tema pri govoru o tem, kako je moč razporejena v družbi."
A čeprav je v filmu velik poudarek na ženskem pogledu, igralka Jodie Comer ni želela vzpostaviti popolnoma neposredne povezave med gibanjem #MeToo in njenim sodelovanjem pri filmu Zadnji dvoboj.
"Zame je bil v ospredju pri sprejetju te vloge predvsem občutek skrbi. Ogromno žensk bo videlo ta film in se bo na neki način identificiralo z njim. Ta vidik mi je bil vsekakor pomemben. V resnici pa med snemanjem o teh večjih temah tako ali tako ne razmišljaš, ker si popolnoma osredotočen na svoje delo."
Iz zgodovine se ničesar ne naučimo
Ridley Scott je s tem filmom izvedel še en prehod iz žanra znanstvene fantastike v zgodovinski film, kar je storil že večkrat v svoji dolgi in plodni karieri. Na MMC-jevo vprašanje, kaj imata ta na prvi pogled nasprotna žanra skupnega, je britanski režiser odgovoril: "Lahko bi našel argument, kaj imata skupnega, a v resnici nimata ničesar. Po navadi preprosto iščem gradivo, kakršnega se še nisem lotil. Vedno iščem nekaj, kar je sveže in zanimivo. Nikoli nisem posnel muzikala ali vesterna, tako da zdaj iščem nekaj takšnega. A to zgodovinsko obdobje je nekaj, s čimer sem zelo dobro seznanjen. Kar nekaj filmov sem posnel o tem obdobju."
Kot pravi, je tudi njegovo osebno življenje močno povezano z obdobjem poznega srednjega veka.
"Še vedno živim v hiši, ki je bila zgrajena leta 1360. Preprosto obožujem živeti obkrožen s tem obdobjem. Mislim celo, da bi se moral roditi takrat. Obožujem vonj tega obdobja, takratne razmere. Vse, kar je tako neokrnjeno, mi je zanimivo. Kar naprej se ukvarjamo z zgodovino, a se še vedno ničesar ne naučimo iz nje. Kar naprej ponavljamo iste napake. Gre za zelo samoumevno izjavo, a je tudi zelo pomembna."
Filmski festival v Benetkah se je končal s sobotno podelitvijo nagrad, vendar pa film Zadnji dvoboj ni tekmoval za nagrado v letošnjem uradnem programu.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje