Glasovi iz Evrope so enotni: Idomeneo ne bi smel biti umaknjen s sporeda. Foto: EPA
Glasovi iz Evrope so enotni: Idomeneo ne bi smel biti umaknjen s sporeda. Foto: EPA
Hans Neuenfels
Hans Neuenfels je le izkoristil pravico do umetniške svobode, ki mu seveda pripada. Foto: EPA
Zakaj pa se nihče ne boji odziva kristjanov? Z odra namreč gleda tudi Kristusova glava. Foto: EPA
Jerry Springer - The Opera
Obtožbe so se usule tudi na ustvarjalce muzikala Jerry Springer - The Opera. A se nihče ni bal, da bi prišlo do terorističnega napada.

V razpravo, ki jo je sprožila odločitev o umiku svobodne interpretacije Mozartove opere Idomeneo, v kateri se znajdejo na odru glave Jezusa, Mohameda, Pozejdona in Bude, se je vključil tudi Flemming Rose, urednik kulture pri danskem časopisu Jyllands-Posten, ki so ga lani obsojali zaradi karikatur preroka Mohameda. Rose je dejal, da ravno s samocenzuro takšnih vsebin Evropa 'igra po notah' muslimanskih radikalcev, ki tako vidijo, da njihova taktika ustrahovanja deluje. Rose tudi meni, da takšno ravnanje obenem pomeni tudi zapostavljanje zmernih muslimanov, ki so zavezniki borcev proti radikalcem, katerih akcije sistematično uničujejo ugled islama in njegovih vernikov v svetu.

Kje je nastopal Mohamed?
Če si osvežimo spomin. Časopis Jyllands-Posten se je lani znašel v nemilosti zaradi objave karikatur, v katerih je nastopal prerok Mohamed s turbanom na glavi in z bombo v roki. Kmalu se je izkazalo, da so tudi nekateri drugi časopisi objavljali podobo Mohameda, ki ga muslimani sicer ne smejo risati ali kako drugače upodabljati. V številnih muslimanskih državah so nato izbruhnile demonstracije, po svetu pa se je razživela razprava o konfliktu med načelom svobode govora in načelom spoštovanja svetih zakonov.

Berlinska opera 'spodbuja' izbruh nasilja
Nič bolj prizanesljivi kot danski časnikarji niso bili niti člani angleškega PEN-a. Lisa Appignanesi, romanopiska in namestnica predsednika pisateljske sekcije v angleškem PEN-u, je zgovorno izpostavila zmotno delovanje intendantke Nemške opere v Berlinu: "Odpoved predstave, preden je sploh prišlo do protesta, po mojem mnenju povečuje možnosti za dejanski izbruh protestov, ker takšno dejanje pravzaprav interpelira radikalce v vseh skupnostih v vlogo protestnikov."

Z govorom o možnem izbruhu protestov nastane večja možnost, da bodo potencialni protestniki postali dejanski protestniki, saj jih bo razhudilo že samo dejstvo, da jih 'nasprotna' etnična skupina obravnava kot protestnike. Appignanesijeva je še dodala: "Nočemo, da bi prišlo do situacije, ko si ne bomo več upali spregovoriti na glas. Nočemo družbe, v kateri se bodo ljudje nenehno bali, kaj si bodo o njihovih izjavah mislili tisti, ki v rokah držijo bombe ali pištole."

Ne upajo si izpovedovati svojih misli
Trenutno stanje duha v evropski kulturni srenji morda še najbolje opredeljujejo besede Nirjaya Mahindruja, ki vodi eno od britanskih gledališč in ki se je na Otok preselil iz južne Azije. Kot 'zunanji opazovalec' lahko morda bolj natančno opazi spremembe, do katerih je prišlo v zadnjih letih. Mahindruja tako pravi, da britanski pisatelji azijskega rodu zadnji dve ali tri leta niti slučajno ne pišejo 'iz duše'. Vedno znova pazijo, kaj napišejo. Pišejo predvsem tisto, kar se od njih pričakuje, da bodo napisali. Ta položaj je rezultat koalicije fundamentalističnih sil in je prizadel pisatelje krščanske, hindujske, muslimanske in drugih veroizpovedi.

Povedni so tudi drugi primeri
Odpoved štirih ponovitev opere Idomeneo v režiji Hansa Neuenfelsa ni edina manifestacija strahu pred odzivi radikalnih muslimanov na kontroverzna umetniška dela. Leta 2004 so tako v Veliki Britaniji s sporeda umaknili igro, v kateri je prišlo do umora in posilstva v sikhovskem templju. Lani so iz galerije Tate Britain umaknili skulpturo Johna Lathama, ki bi utegnila razburiti muslimane, začasno pa je svojo turnejo po Otoku moral prekiniti tudi satirični muzikal Jerry Springer - The Opera, v kateri nastopata Jezus in Zlodej.

Kontroverzna umetniška dela seveda niso nobena posebnost sodobnega časa. Že v najzgodnjejših obdobjih človeške civilizacije je prihajalo do primerov, ko so umetnike 'bičali' zaradi njihovega 'neprimernega' izražanja. Problem se pojavi šele takrat, ko kontroverzna dela zaradi strahu pred odzivi nanje izginejo. A teh nekaj zgoraj naštetih primerov seveda še ne moremo razglasiti za somrak umetniške svobode. Zagotovo pa ne gre prezreti, da ti primeri sporočajo, da je z našo družbo nekaj zelo narobe.