Po marčevski spletni premieri bo drama Henrija Müllerja v ljubljanski Drami končno doživela tudi krstno odrsko uprizoritev. Uprizoritev je del trilogij, ki sta jo v Zagrebu, Ljubljani in Beogradu po delu nemškega dramatika zasnovala Horvat ter avtor priredbe in dramaturg Milan Ramšak Marković.
Cement je nemški dramatik Heiner Müller napisal leta 1972 po istoimenskem romanu Fedorja Gladkova. Predstava po besedah režiserja Sebastijana Horvata odslikava čas, v katerem živimo, ko nam je lažje verjeti v konec sveta kot v spremembe določenega družbenopolitičnega sistema, čeprav čutimo, da z njim nekaj ni v redu.
Vsaka od uprizoritev trilogije tematizira drug vidik drame: ljubljanska, ki je nastala po prevodu Mojce Kranjc, se osredotoča na intimno zgodbo glavnih junakov Gleba in Daše, je pojasnil ravnatelj SNG-ja Drame Ljubljana Igor Samobor.
Zgodba sledi Glebu Čumalovu, ki se po nekaj letih državljanske vojne po oktobrski revoluciji vrne domov. Tam se znajde v tovarni cementa, ki kljub visokoletečim revolucionarnim maksimam sameva, prazna in nedelujoča.
Njegova vrnitev domov pa je tudi vrnitev k ženi in njunemu otroku. Toda žena mu ne vrača poljubov in objemov. Zaljubljena je v nekaj drugega: njena ljubezen je zdaj Revolucija, njeno telo in srce sta zapečatena, njun otrok pa zaradi lakote kmalu mrtev. Glebov cilj je od tega trenutka dvojen: prepričati novo oblast, da lahko ljudje/delavci sami znova usposobijo tovarno, ki lahko dela in proizvaja še več in bolje kot prej, ter znova pridobiti srce svoje žene, je zapisal Sebastijan Horvat.
"Namesto množice delavcev, revolucionarjev, aparatčikov, kozakov, izdajalcev, fanatikov, fantastov sta le mož in žena ter prostor med njunima telesoma in besedami. Ves zunanji družbeni konflikt panoramskih razsežnosti se stisne med Gleba in Dašo," dodaja.
Avtor priredbe in dramaturg Milan Ramšak Marković je dejal, da so pri postavljanju ljubljanske predstave na oder izhajali iz ideje, kako bi delovalo, če ljubezenski odnos med protagonistoma igre, ki je obremenjen z zgodovino, iztrgajo iz tega konteksta in ga postavijo v meščansko stanovanje, kot da bi bil v nekakšnem vakuumu.
"Bolj kot na nekem plakatnem političnem polju deluje na našo čutnost, da se naseli v naša pričakovanja in nas straši kot pošast od znotraj ter da nam povzroča neko nelagodje," pa dodaja Horvat, ki meni, da predstava "od nas zahteva, da najdemo neki čuten aparat, ko jo bomo gledali".
Gleba in Dašo igrata Marko Mandić in Nataša Barbara Gračner. V predstavi igrajo še: Igor Samobor, Vanja Plut, Nejc Cijan Garlatti, Gorazd Logar, Timon Šturbej in Drago Ivanuša (glas).
Predstava je spletno premiero doživela marca, ko so jo dvakrat izvedli v neposrednem prenosu z Velikega odra Drame. Po drevišnji premieri na Velikem odru načrtujejo prvi sklop ponovitev od 15. do 20. ter 22. novembra, 27. novembra bo sledilo gostovanje na Cement festu v Beogradu.
Müller je igro Cement, napisano leta 1972 in krstno uprizorjeno leta 1973 v Berlinu, naslonil na roman z istim naslovom Fjodorja Vasiljeviča Gladkova, klasika sovjetske socrealistične književnosti. Gladkov je roman objavil leta 1925, zgodbo pa napisal po lastni izkušnji dela v cementarni, v katero se je kot boljševik zatekel leta 1918 med rusko državljansko vojno.
Müllerjeva dela so bila v Sloveniji redko uprizorjena, a Cement je prišel na Veliki oder ljubljanske Drame že novembra 1976 in je edina režija Ljubiše Ristića v tem gledališču.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje