Kurator Francesco Bonami z nagačenim konjem, eno bolj 'opaznih' točk prve razstave muzeja, v ozadju. Foto: EPA
Kurator Francesco Bonami z nagačenim konjem, eno bolj 'opaznih' točk prve razstave muzeja, v ozadju. Foto: EPA
Maurizio Cattelan (Italija): All (Vsi)
Kontroverzni italijanski umetnik Maurizio Cattelan je načel vprašanje mafijskega nasilja. Foto: EPA

V sredo je Pinault (za zdaj šele za novinarje) odprl vrata muzeja Punta della Dogana, ki se je naselil v prostorih nekdanje carinarnice na vhodu beneškega Velikega kanala, le lučaj od Trga sv. Marka. Za obiskovalce se muzej odpira v soboto, tik pred slovitim beneškim bienalom.

Preobrazba zgradbe iz 17. stoletja je pod taktirko japonskega arhitekta Tadaa Ande trajala pičli dve leti; pred toliko časa je namreč Pinault v zelo odmevni dražbeni bitki z Guggenheimovo fundacijo dobil pravice za 30-letni najem prostorov.

Finančni zalogaj, ki bi si ga lahko privoščil le redkokdo
72-letni mogotec, ki je celotni projekt plačal iz svojega žepa, se lahko pohvali z zbirko približno 2.500 del; 141 jih je dom zdaj našlo v stalni zbirki muzeja Punta della Dogana (med njimi tudi zveneča imena sodobnih umetnikov, kot sta Keith Haring in Mimmo Paladino). Pinault je svoj prvi muzej v Benetkah, v sloviti palači Grassi iz 18. stoletja, odprl že leta 2006, a Punta della Dogana vseeno velja za večje tveganje.
Japonski minimalizem sreča evropsko tradicijo
Uglednega japonskega arhitekta je najel zaradi njegovega "mednarodnega ugleda, neznanske nadarjenosti in spoštljivega odnosa do preteklosti". Ando je v zameno za 20 milijonov evrov pet tisoč kvadratnih metrov spremenil v muzejski prostor, ki je obenem "uglajen in preprost spektakularen in nevpadljiv", kot ga je opisal Pinault. Ando je pročelje stavbe iz 17. stoletja povsem ohranil, v prostor skozi strop spustil več svetlobe, z več stoletij starim postopkom pa je restavriral tudi asketske opečnate stene.

Prva razstava novega muzeja, Mapping the Studio, se lahko pohvali tako z deli slavnih umetnikov - Cy Twombly, Cindy Sherman in Jeff Koons so že med njimi - kot tudi z "novimi odkritji" umetniške scene. Med temi se pogosto pojavlja ime Maurizia Cattelana, ki je dvignil precej prahu s svojim "poklonom" žrtvam sicilijanske mafije: iz slavnega marmorja iz Carrare je izklesal silhuete trupel pod mrliškimi rjuhami. Istemu umetniku gredo tudi zasluge za enega najopaznejših eksponatov: obglavljeno truplo (pravega) nagačenega konja, pritrjeno na steno skoraj pod stropom.
Ana Jurc