George Passmore in Gilbert Proesch - ta se je rodil na južnem Tirolskem v Italiji - sta se spoznala konec šestdesetih med študijem na sloviti londonski umetniški akademiji St. Martins School of Art. Foto:
George Passmore in Gilbert Proesch - ta se je rodil na južnem Tirolskem v Italiji - sta se spoznala konec šestdesetih med študijem na sloviti londonski umetniški akademiji St. Martins School of Art. Foto:
Gilbert in George
Gilbert in George pravita, da gre precej zaslug za postavitev Velike Britanije v središče svetovne kulture njima. Foto: EPA
Gilbert in George: Sonofagod
Serija slik Sonofagod je temeljila na vsem znani verski (predvsem krščanski) simboliki, in tako krščanski križ ali Davidovo zvezdo hierarhično povsem izenačila s klišejskimi predmeti, kakršni so štiriperesne deteljice in konjske podkve.

Šest slik z zgovornimi naslovi - Bomb, Bombs, Bomber, Bombers, Bombing in Terror - so njun umetniški odziv na dogodke izpred dveh let, ko so štirje samomorilski teroristi na londonski podzemni železnici ubili 52 ljudi. Slike, ki jih tudi sama Gilbert in George imenujeta "nekaj najbolj srhljivega, kar sva kdaj ustvarila", bodo februarja na ogled v britanski galeriji Tate Modern, in sicer kot del njune obsežne retrospektive.

Ni bilo še vse povedano
"Prepričana sva, da kot umetnika temu vprašanju dodava razsežnost, ki so jo mediji, verski vodje in politiki spregledali." V slike sta vključila naslovnice časopisa Evening Standard, sama sebe pa sta na fotografijah "odigrala" enkrat policista, drugič priče in celo eksplodirane žrtve. To so edine slike, ki sta jih Gilbert in George, ki sta stara 63 in 64 let, letos ustvarila.

Samo v družbi moderne umetnosti
Umetnika, ki od začetka 70. let živita in delata skupaj, pravita, da bo razstava 200 del, ki so nastala v razponu 35 let, najboljši dokaz za to, da sta ukanila kritike in se uvrstila v splošno sprejemljivi kanon moderne umetnosti. Tate Modern ni bil prva galerija, ki je Gilbertu in Georgeu ponudila organizacijo retrospektivne razstave. Prva je bila galerija Tate Britain. A par je ponudbo zavrnil. Odločitev je pojasnil George: "Misliva, da sva bolj kot britanska umetnika predstavnika sodobne umetnosti pa tudi razstavni prostor v Tate Modern bolj ustreza predstavitvi najine umetnosti." Razstava bo po treh mesecih prebivanja v Tate Modern potovala še v München, Torino, San Francisco in Brooklyn.

Hoja po robu
Največji del opusa Gilberta in Georgea pa so fotomontaže velikih formatov, ki pogosto 'izzivajo' s številnimi referencami na krščansko izročilo, telesne tekočine in spolnost.

Nazadnje sta britansko javnost razburila lani, s homoerotično upodobitvijo Jezusa. Serijo slik Sonofagod, ki je bila razstavljena v galeriji White Cube, so spremljali več kot zgovorni komentarji: “Jezus pravi: Odpustite si” ali pa “Bog ljubi seks. Uživajte!”. Gilbert in George vztrajata, da njuna umetnost do nikogar ni žaljiva: “Kristjani zganjajo nasilje nad človeštvom - grozijo nam s peklom. To je žaljivo, ne pa midva”.