Michelangelo Merisi si je izbiral predvsem svetopisemsko tematiko. Foto: EPA
Michelangelo Merisi si je izbiral predvsem svetopisemsko tematiko. Foto: EPA
V Chicagu je italijanske obiskovalce gostila univerza Loyola.
Caravaggio: Križanje Sv. Petra
Carravagieve slike so bile tako nasilne, da so bile za 16. stoletje pogosto prevelik zalogaj.

Če bi želeli na razstavi v muzeju umetnosti univerze Loyola v Chicagu predstaviti vsa dela italijanskega baročnega slikarja Caravaggia, bi morali slike posoditi najpomembnejši muzeji iz Rima, Londona, Pariza, Sankt Peterburga in New Yorka. Prav tako bi morali dela posoditi številni manjši muzeji in cerkve ter zasebni zbiralci z različnih koncev sveta. Takšna razstava bi bila neizvedljiva, na kar so se sklicevali tudi z naslovom razstave Caravaggio - neizvedljiva razstava (Caravaggio - una mostra impossibile!), ki bo na ogled do 11. februarja.

Izvirnikov ne more nič nadomestiti
Nenavaden pristop razstave je v tem, da pred gledalca ne postavi izvirnih slik umetnika, ki je danes poznan predvsem po realistični interpretaciji religioznih tem, ampak po uporabi digitalnih fotografij slik v naravni velikosti. Nosilci reprodukcij so steklene plošče, osvetljene od zadaj, ki gledalcu dajejo občutek za Caravaggiev dobro znani "chiaroscuro". Razstavljena dela ne morejo nadomestiti izvirnikov, poudarjajo organizatorji razstave, ki razstavljene reprodukcije razumejo kot nekakšen novodobni učni pripomoček.

Projekcij se vsaj ne da pokrasti
Takšna razstava je navsezadnje tudi dober način, da se v času, ko so velike pregledne razstave zaradi visokih stroškov zavarovanja pred krajo redke, na enem mestu predstavi celoten opus umetnika. "Razstava je neke vrste katalog. Gre za zelo velik katalog v naravni velikosti del," je dejala Pamela Ambrose, vodja oddelka za kulturo.

Italijani skrbijo za promocijo svojih mojstrov
Razstavo, ki si jo je od leta 2003 v raznih evropskih mestih gledalo 300.000 ljudi, je zasnovala italijanska radiotelevizija RAI. Na RAI-ju so sicer naredili okrog 20.000 reprodukcij umetniških del različnih umetnikov v naravni velikosti, saj nameravajo organizirati še več "neizvedljivih" razstav o opusih posameznih umetnikov ali tematsko zasnovanih postavitev. "Naš cilj je milijonom ljudi po vsem svetu omogočiti, da se seznanijo z mojstrovinami italijanske umetnosti. Gre za neke vrste demokratizacijo umetnosti," je v razstavnem katalogu zapisal pomočnik generalnega direktorja RAI-ja Renato Parascadolo.

Velika umetnost je vedno sporna
Michelangelo Merisi, imenovan Caravaggio, se je rodil leta 1571 v Milanu. Zaslovel je s svojim realističnim načinom slikanja religioznih prizorov. Tako je, denimo, naslikal svetnika z umazanimi podplati ali sadje, ki je bilo že nekoliko nagnito. Za modele je jemal svoje prijatelje ali ljudi z ulice. Pogosto je upodabljal nasilne prizore, zato je moral na željo naročnikov dela velikokrat preslikati ali zanje poiskati nove kupce. V zasebnem življenju je veljal za razgrajača in je imel pogosto opraviti s policijo. Po nekem pretepu, v katerem je bil ubit njegov nasprotnik, je moral leta 1606 pobegniti iz Rima, a je na begu zbolel in pozneje umrl za mrzlico.