Na delih Franceta Slane so zarisane stvarne in domišljijske pokrajine. Včasih pa celo preplet obojega. Foto: Hest
Na delih Franceta Slane so zarisane stvarne in domišljijske pokrajine. Včasih pa celo preplet obojega. Foto: Hest
France Slana: Pričakovanje
France Slana kljub akademski izobrazbi iz sebe nikoli ni izgnal otroške igrivosti. Foto: Galerija MIK

Ljubljanska postojanka Galerije Hest je dela tehnično enega najbolj raznovrstnih slovenskih likovnih umetnikov že predstavila, mariborska galerija pa 26. oktobra, torej točno na rojstni dan Franceta Slane. Svoja dela je Slana, ki slovi predvsem kot odličen akvarelist, prvič predstavil leta 1953. Na več kot 80 razstavah, ki jih je doma in v tujini pripravil do danes, pa je med drugim prikazal tudi obvladovanje slikanja keramike in izdelave tapiserij.

Polifacetičnost umetnosti Franceta Slane
Javnosti se je France Slana najprej predstavil kot ilustrator pri Pionirskem listu, leta 1951 pa se je odločil za pot svobodnega umetnika. France Slana raznolikosti v svojo umetnost ni zanesel le z odločitvijo za uporabo različnih slikarskih tehnik, pač pa tudi z iskanjem navdiha v različnih tematikah. V svoji dolgi karieri je izkazal sposobnost za upodabljanje prvinske narave, pa tudi njene opozicije - arhitekturne krajine, ki jo je večkrat upodobil v vedutah. Njegova umetnost prav tako prodira v intimnost zasebnega življenja, ki ga dopolnjujejo portreti in akti. Prav poseben niz slik, ki jih tematsko ni mogoče umestiti v eno samo kategorijo, pa je cikel fantazmagoričnih podob Skopja po potresu leta 1963, ki podobe posledic krutega dogodka nadgrajuje z intervencijo avtorjeve domišljije.

Igrivost, ki ne preprečuje odličnosti umetniškega izraza
Naslednje polje dvostranskosti umetnosti Franceta Slane je tudi gibanje med figuraliko in abstrakcijo. Treba pa je poudariti, da Slana nikoli nasilno ne prekine vezi med abstraktnim in figurativnim slikarstvom, pač pa se zdi, je zapisal Noël Favreličre, da med njegovimi abstraktnimi in figurativnimi risbami obstaja vez. Favreličre je v svojem besedilu o delu Franceta Slane izpostavil tudi igrivost slikarjeve umetnosti. Po njegovi sodbi Slana slika kot otrok. Akademska izobrazba ga ni omejila kot številne druge umetnike in Slana še vedno premore odkrito in v svojem bistvu pošteno slikarstvo oziroma slikarstvo, ki prihaja iz samega srca umetnika.