Razstava v Moderni galeriji je prva obsežnejša predstavitev fenomena eksperimentalnega filma nekdanje Jugoslavije v okviru muzeja in širše povezave še z drugimi oblikami umetnosti. Foto: Moderna galerija
Razstava v Moderni galeriji je prva obsežnejša predstavitev fenomena eksperimentalnega filma nekdanje Jugoslavije v okviru muzeja in širše povezave še z drugimi oblikami umetnosti. Foto: Moderna galerija
OM produkcija: iz filma: Dislocated Third Eye Series: Bismillah, (Sulejman Ferenčak) iz leta 1984.
OM produkcija: iz filma: Dislocated Third Eye Series: Bismillah, (Sulejman Ferenčak), 1984. Foto: Zbirka Moderne galerije
Kamera
Umetniki, katerih dela so na ogled v okviru razstave, so: Ante Babaja, Žarko Batinović, Breda Beban in Hrvoje Horvatić, Luka Bezić, Mate Bogdanić, Krešimir Buljević, Ana Nuša Dragan, Srečo Dragan, Ivan Faktor, Petar Fradelić, Ivan Ladislav Galeta, Karpo Godina, Tomislav Gotovac, Ljubiša Grlić, Zlatko Hajder, Jovan Jovanović, Branko Karabatić, Željko Kipke, Tomislav Kobija, Vladimir Kristl, Dušan Makavejev, Davorin Marc, Ivan Martinac, Ivica Matić, Miodrag Milošević, Zdravko Mustać, OHO, OM produkcija, Mihovil Pansini, Neša Paripović, Živojin Pavlović, Vladimir Petek, Zoran Popović, Vasko Pregelj, Miloje Radaković, Kokan Rakonjac, Vinko Rozman, Franci Slak, Aleksandar Srnec, Aleksandar F. Stasenko, Mladen Stilinović, Lazar Stojanović, Milan Šamec, Slobodan Šijan, Ljubomir Šimunić, Dušan Tasić, Sava Trifković, Ante Verzotti, Lordan Zafranović, Edvard Zajec in Ira Zorko. Foto: AGRFT
Jugoslovanski eksperimentalni film

Gre za predstavitev restavriranih, po večini neznanih filmov in ozadij, ki so privedla do razcveta eksperimentalnega filma v Jugoslaviji v obdobju 1951-1991. Razstavo Vse to je film! so odprli z nagovorom ministrice za kulturo Majde Širca, na ogled pa bo do 28. februarja.
Projekt, v katerem je sodelovala ekipa kustosov iz nekdanje skupne države, Bojana Piškur, Ana Janevski, Jurij Meden in Stevan Vuković, sodi v sklop pionirskih razstav galerije, ki težijo k odkrivanju novih znanj. Direktorica Zdenka Badovinac meni, da je prav odpiranje novih poglavij zgodovine eno ključnih vodil Moderne galerije, zato je postavitev pozdravila odprtih rok.
Izdelki 50 filmarjev
V galeriji predstavljajo dela več kot 50 filmskih ustvarjalcev, ki so delovali v času nekdanje Jugoslavije, v središču pa je 24. ustvarjalcev. Spoznati je mogoče jugoslovanske festivale eksperimentalnega filma, med katerimi je Ana Janevski izpostavila hrvaški GEFF kot enega prvih tovrstnih festivalov v Evropi.

Zoperstavljanje nostalgičnemu pogledu na skupno zgodovino

Pomembna je bila vloga kinoklubov in uradnih in neuradnih povezav med eksperimentalnim filmom in drugimi umetnostnimi področji. Pobudnica projekta Bojana Piškur vidi namen razstave v zoperstaviti nostalgičnemu pogledu na našo skupno zgodovino. Ne gre torej za retrospektivo jugoslovanskega eksperimentalnega filma, marveč osredotočanje na konkretne umetniške prakse, ki omogočijo nov vpogled v delovanje ustvarjalcev.
Kljub raziskovanju na terenu, pregledovanju materialov in pogovorov z avtorji so raziskave šele na začetku, pojasnjuje, poleg tega pa se zastavljajo vprašanja restavracije in digitalizacije filmskih kopij.
V nasprotju s Srbijo in Hrvaško, kjer je bilo za integracijo eksperimentalnega filma v uradni filmsko-zgodovinski kanon narejenega že veliko, je v Sloveniji drugače. Eksperimentalni film, sicer ena najbolj vznemirljivih oblik filmskega izraza, je dolgo časa ostajal in še vedno ostaja pretežno v domeni povsem samosvoje, marginalizirane in od večinskih tokov ločene teorije in prakse.
Po besedah Jurija Medena se vse slovenske monografije s področja slovenskega filma po njegovih besedah ukvarjajo z uradno filmsko zgodovino, neraziskano pa ostaja vse, kar je obstajalo pod oznako 'amatersko'.
Pregljeva 'avantgarda'
Amaterskost povezano z eksperimentalnim filmom gre razumeti zgolj v okviru produkcije. Ekipe so delale brez honorarjev, v ne ravno idiličnih razmerah, nastala pa so dovršena dela. Kot primer je Meden omenil Vaska Preglja. Njegovi filmi zelo izstopajo, o Preglju bi lahko govorili v isti sapi z avtorji ameriške avantgarde, če bi filmi tedaj nastali v New Yorku in ne na območju nekdanje Jugoslavije.
Spremljevalni program razstave se bo z eksperimentalnim filmom ukvarjal na filmskih projekcijah, simpoziju Pet pogledov na eksperimentalni film, ki bo potekal 29. januarja, predavanjih in okroglih mizah o filmski vzgoji in o preseganju utopij preteklosti v povezavi z jugonostalgijo.

Jugoslovanski eksperimentalni film