Eden od Bourgeoisinih velikih pajkov se je dvignil tudi  pred vhodom v Guggenheimski muzej v Bilbau. Foto: EPA
Eden od Bourgeoisinih velikih pajkov se je dvignil tudi pred vhodom v Guggenheimski muzej v Bilbau. Foto: EPA
Louise Bourgois
Louise Bourgois je na pariški Sorbonni študirala matematiko, ukvarjanje z geometrijo pa je vplivalo na njeno zgodnjo kubistično fazo. Foto: EPA

Govorimo seveda o Louise Bourgois, katere umetnost je na ogled v pariškem Centru Pompidou. Razstava, ki bo odprta do 2. junija, se sprehaja po 70-letnem ustvarjanju te 96 let stare francoske umetnice, ki živi in ustvarja v New Yorku. Gre za prvo obsežnejšo retrospektivo Bourgoisove, odkar je bilo njeno delo leta 1995 na ogled v Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris.
Louise Bourgois, ki se je 25. decembra 1911 v Parizu rodila staršema, ki sta se ukvarjala z restavracijo tapiserij, je bila nekje do konca 60. let bolj ali manj neopažena umetnica, nato pa je zaslovela v 70. letih, v desetletju, ko je izgubila moža in očeta.
Najbolj je znana po svojem preigravanju z motiviko pajkov in celic, poleg monumentalnih skulptur pa najdemo v njenem opusu še risbe, knjige in skulpture. Včasih nagovarja tudi s povsem abstraktnimi deli, v svoji umetnosti pa daje poudarek na odnose med bitnostjo, subjektom in njegovo okolico.

Utesnjenost, ki se vleče iz otroštva
Njeno delo je močno prežeto z občutki, ki jo spremljajo od otroštva, ko jo je zaznamovalo očetovo razmerje z njeno učiteljico in materino zanikanje afere. Skozi svojo umetnost tako Bourgeoisova z občutkom bolečine izraža prevaro, ljubosumje in jezo.

Oblike svojih skulptur izvija iz različnih materialov, med drugim lesa, kamna, gume in kovin.
M. K.








Louise Bourgeois se skozi svoj opus vedno znova ukvarja s človeško figuro. Tole zvijajoče se pozlačeno figuro je umetnica poimenovala Okroglo telo. Foto: EPA
Bourgoisine ženske so pogosto upodobljene mogočne in erotično nabite, hkrati pa tudi majhne in ponižane. Takšne so tudi na tej skulpturi, kjer so ženske figure upodobljene brez rok. Foto: EPA
Skupina predalčkastih stebrov deluje povsem sveže in dekorativno, pripovedujejo pa o zbirateljski strasti ekscentrične umetnice. Foto: EPA
V kiparskem delu se je umetnica pogosto poigravala tudi z motivom nekakšnega šarklja, ki ga bodisi postavi na tla ali pa obesi na strop. Foto: EPA
Tudi s tem torzom deformirane ženskosti se je umetnica vrnila v svoje otroštvo, kjer se je neprestano počutila ogroženo od svoje matere. Foto: EPA
Uokvirjene risbe in grafike manjšega formata Louise Bourgois rada razvrsti v povezano celoto. Nekaj podobnega smo lahko lani videli na razstavi beneškega likovnega bienala. Foto: EPA
Kip plazečega se pajka je tokrat prvič razstavljen v Evropi. V vrtovih Tuileries pa je v tem času razstavljen pajek iz jekla in brona Mamman iz leta 1999. Foto: EPA