Ob dnevu Dolenjskega muzeja, ki ga v Novem mestu zaznamujejo 1. junija, in v okviru spremljevalnih prireditev 1. Mednarodnega trienala keramike Unicum 09 so pripravili predstavitev umetniških izdelkov novomeške keramične industrije. Foto: Dolenjski muzej
Ob dnevu Dolenjskega muzeja, ki ga v Novem mestu zaznamujejo 1. junija, in v okviru spremljevalnih prireditev 1. Mednarodnega trienala keramike Unicum 09 so pripravili predstavitev umetniških izdelkov novomeške keramične industrije. Foto: Dolenjski muzej
Akademski slikar Tomaž Kržišnik se je rodil v Žireh (1943), šolal se je na varšavski likovni akademiji, kjer je leta 1968 opravil še magisterij s področja knjižne ilustracije. Ustvarja na različnih področjih. Ob osnovnem slikarskem delu s poudarkom na risbi se je posvečal tudi knjižni ilustraciji, grafičnemu oblikovanju, gledališki scenografiji, oblikovanju lutk ter izvirnemu oblikovanju v steklu, kamnu in keramiki.

Vsi predmeti na razstavi Keramika Novo mesto in umetniki so nastali po umetniških predlogah likovnih ustvarjalcev, kot so Dana Pajnič, Julij Papič, Srečko Kotar in Ferdo Foltyni, izdelali pa so jih v tovarni Keramika Novo mesto oziroma tovarni Keramika Josipa Klemenčiča, ki je v Novem mestu delovala v tridesetih letih 20. stoletja.

Dela Tomaža Kržišnika
Del razstave je namenjen tudi predstavitvi sodelovanja med podjetjem Pionir oziroma njegovo enoto Pionir Tozd Keramika Novo mesto, naslednikom Klemenčičeve Keramike, in akademskim slikarjem Tomažem Kržišnikom, ki je bilo, kot meni direktor muzeja Zdenko Picelj, močno v drugi polovici osemdesetih in na začetku devetdesetih let preteklega stoletja. V okviru razstave bo prikazan izbor Kržišnikove izvirne drobne plastike v keramiki, na panojih pa še njegov obsežni keramični opus v povezavi s prostorsko likovno opremo, ki je v različnih prostorih po Sloveniji, je še povedal Picelj.

Neuspešno oživljanje
Kot je ob razstavi zapisala kustosinja Ivica Križ, sta leta 1892 brata Janez in Valentin Appe v Kandiji odprla prvo pečarsko delavnico v Novem mestu, ki jo je nato leta 1909 prevzel Josip Klemenčič, leta 1923 pa je ustanovil prvo delniško podjetje Keramika, tovarno peči, štedilnikov, kamenine in šamotnih izdelkov Josip Klemenčič s sedežem v novomeškem Bršljinu. Osnovna proizvodnja Klemenčičeve Keramike so bile pečice za krušne in sobne peči ter zidane štedilnike, v 30. letih 20. stoletja pa so v tovarni v sodelovanju z nekaterimi slovenskimi umetniki začeli izdelovati tudi uporabne in okrasne izdelke iz beloprstene keramike. Keramični oddelek tovarne je po besedah Križeve deloval od leta 1931 do 1939, nato so ga zaradi gospodarske krize ukinili, v drugi polovici 40. in v 50. letih preteklega stoletja pa so ga brez uspeha nekajkrat poskušali oživiti.

Razstava Keramika Novo mesto in umetniki bo v Dolenjskem muzeju na ogled do 11. oktobra.

L. Š.