Do nastanka končnega izdelka je umetnik porisal kar nekaj papirja. Foto: AFP
Do nastanka končnega izdelka je umetnik porisal kar nekaj papirja. Foto: AFP
Michelangelo je svoje risbe pogosto uničil. Foto: EPA
Michelangelo Buonarroti: Pieta v Marcialli
Razstava ponuja obiskovalcem priložnost, da se seznanijo s procesom nastajanja velikih umetnin. Foto: EPA

Ljubitelji renesančne umetnosti so za razstavo del velikega mojstra pokazali izredno zanimanje že pred odprtjem razstave, saj so v predprodaji prodali 10.000 vstopnic in tako potolkli vse svoje rekorde. Razstava Michelangelove risbe: Bližje mojstru, ki bo na ogled do 25. junija, ponuja predvsem vpogled v potek ustvarjalnega procesa, ki je spremljal nastajanje umetnin, kot sta poslikavi stropa Sikstinske kapele in Medičejske kapele v cerkvi San Lorenzo v Firencah.

Michelangelo bi protestiral
Ob predstavitvi razstave je kurator na oddelku za italijansko risbo v Britanskem muzeju Hugo Chapman poudaril, da Michelangelo (1475-1564) ne bi bil navdušen nad tem, da si ljudje ogledujejo njegove pripravljalne risbe za velike umetnine. Umetnik je namreč želel, da vidijo ljudje le dokončane umetnine, ki naj jih navdušujejo in naj pri tem ne razmišljajo, da je vsako umetniško delo nastalo kot posledica tisočerih odločitev.

Tekmovalnost med renesančnimi slikarji
V Britanskem muzeju ponujajo tako na ogled dela, ki bi jih Michelangelo raje skril pred drugimi očmi, saj risbe razkrivajo ves umetnikov trud, potreben za nastanek umetnin, in sam proces, ki mu je slikar sledil pri svojem ustvarjanju. Michelangelo je pripravljalne risbe po končanem delu večinoma uničil, saj je tako skušal preprečiti, da bi se do njih dokopali njegovi tekmeci in ukradli katero od idej.

Prvič pod isto streho
Razstavljene risbe sta muzeju posodila Ashmolejev muzej (Ashmolean Museum) iz Oxforda in Teylerjev muzej (Teylers Museum) iz Haarlema, del pa jih hranijo v samem Britanskem muzeju. Tako so risbe in skice po Michelangelovi smrti leta 1564, ko so zapustile umetnikov atelje, prvič ponovno združene.

Od prvih skic do mojstrovin
Med razstavljenimi deli so našle svoje mesto najzgodnejše risbe, ki jih je Michelangelo izdelal, ko je bil star 12 let, na ogled pa so ponudili tudi že povsem pripravljene risbe za Sikstinsko in Medičejsko kapelo. Za bolj celovito predstavo o umetniku in njegovem delu skrbijo še pisma in majhne skice, ki jih je Michelangelo izdelal zase ali za svoje najožje prijatelje.

V postavitev so vključene tudi številne grobe skice človeškega telesa, ki jih je umetnik izdelal s tušem ali pastelno kredo, izražajo pa proučevanje gibanja telesa. Skice spremljajo mojstrovine v pomanjšanem merilu, ki spomnijo, do kakšnega izdelka so risbe pripeljale. Organizatorji niso pozabili niti na risbe njegovih učencev. Na eni med njimi je mogoče razbrati Michelangelov zapis: "Riši Antonio, riši Antonio, riši in ne zapravljaj časa."