Zavod za kiparstvo je prvič organiziral dan kiparstva, dan, na katerega naj bi se vsi zamislili o stanju javnega kipa pri nas. Foto: MMC RTV SLO/P. B.
Zavod za kiparstvo je prvič organiziral dan kiparstva, dan, na katerega naj bi se vsi zamislili o stanju javnega kipa pri nas. Foto: MMC RTV SLO/P. B.
Arhiv Republike Slovenije
Simpozij o stanju javnega kipa pri nas in v Evropski uniji je potekal v baročnem dvorcu, v katerem domuje tudi Arhiv Republike Slovenije. Foto: MMC RTV SLO/P. B.
Gruberjeva kiparska galerija
Gruberjeva kiparska galerija na platoju pred stavbo Arhiva Republike Slovenije vsako leto predstavi delo enega slovenskega akademskega slikarja. Foto: MMC RTV SLO/P. B.
Prvi dan kiparstva

Dogodek v organizaciji Zavoda za kiparstvo naj bi, kot je za MMC povedala direktorica Zavoda Staša Kokot, predvsem pomagal "spremeniti odnos do kiparstva oziroma ga dvigniti na višjo raven". Tudi njen sodelavec in vodja raziskovalne skupine Zavoda Andrej Srakar je tega mnenja. Povedal je: "Kiparstvo je v javnosti zelo malo prisotno," še toliko bolj pa vzbuja skrb stanje na področju javnega kipa, torej tiste umetnostne discipline, ki poleg arhitekture morda celo najbolj definira umetniško komponento javnega bivalnega prostora.
Vsako leto nov kip v Ljubljani
Vendar pa se morda kmalu obetajo boljši trenutki za javno skulpturo, o katere betežnem stanju priča majhno število naročil za javne kipe, ki je značilno za obdobje po osamosvojitvi Slovenije. Vendar se morda obeta izboljšanje. Kot nam povesta Kokotova in Srakar, v zavodu pozdravljajo odločitev Mestne občine Ljubljana, da v strategijo razvoja kulture v Ljubljani vključi tudi namero, da bi v slovenski prestolnici vsako leto postavili en nov javni kip.
"To je skoraj precedens, da se pri nas nekdo odloči podpreti javne kipe. Izjema je nekaj javnih kiparskih simpozijev, kot sta forma vivi v Seči in v Kostanjevici na Krki ter projekt Grosuplje - mesto kipov," pove Srakar, ki povzema pri nas pogosto spregledovano tezo o velikem pomenu kulture oziroma umetnosti za družbeni razvoj. Raziskave dokazujejo, da nevrednostna komponenta (njeni sestavni deli so zapuščinski, izobraževalni, identitetni in drugi vidiki posameznega projekta) pomembno vplivajo na povečevanje celotne ekonomske vrednosti kulturnih dogodkov.

Grosuplje - mesto kipov

O že omenjenem projektu Grosuplje - mesto kipov veliko pohvalnega pove tudi Staša Kokot. Naj na tem mestu zadostuje podatek, da gre za skupno pobudo Občine Grosuplje in Zavoda za kiparstvo, ki na eni strani prispeva h krepitvi identitete Grosuplja, po drugi strani pa omogoča umetniški razvoj slovenskih kiparjev. Podobno poslanstvo ima tudi Gruberjeva galerija na prostem Zavoda za kiparstvo. Gre za razstavo na prostem pred stavbo Arhiva Republike Slovenije, katere program se zamenja vsako leto.
Ta čas so na ogled še skulpture Draga Vita Rozmana. Pod naslovom Prehajanje je Rozman lani junija razstavil dela, ki pomenijo simbolno vez med preteklostjo in prihodnostjo slovenskega naroda. Kokotova pove: "Drago Vit Rozman je s svojimi replikami - tukaj imamo repliko knežjega kamna, tam repliko vojvodskega prestola - želel prikazati prehajanje iz enega obdobja v drugo, iz starega v novo. Ključni objekt pa je portal, skozi katerega vstopimo v nekaj novega."
Javni kip ne more biti umetniško revolucionaren
V nov čas želi vstopiti tudi Zavod za kiparstvo. Njegovi sodelavci si prizadevajo za to, da kiparstvo spet postane del vsakdana in temu je bil namenjen tudi strokovni posvet ob prvi izvedbi dneva kiparstva. Ena od poant razprave je bila, da so ravno javne skulpture tiste, ki naredijo javni prostor živ. Ob presojanju njihove umetniške vrednosti pa je vedno treba misliti na dejstvo - o tem je v svojem spremljevalnem besedilu k razstavi Javna skulptura pisal Aleš Erjavec -, da, "gledano umetniško, takšna dela niso revolucionarna, saj jih mora sprejemati večina ljudi".
Simpozija o položaju javne skulpture pri nas in v Evropski uniji se je udeležilo tudi mnogo gostov iz tujine. Pohvalno je sodelovanje Mestne občine Ljubljana oziroma njenega podžupana Janeza Koželja, zaradi česar lahko upamo, da bo dan kiparstva vendarle uspel prispevati k izboljšanju položaja kiparske discipline pri nas.
Polona Balantič









Prvi dan kiparstva
Do dneva odprtih vrat slovenskih galerij in muzejev v Gruberjevi galeriji na prostem razstavlja Drago Vit Rozman. Razstava Prehajanje izraža nekakšno vez med preteklostjo in prihodnostjo slovenskega naroda, glavni simbol tega prehajanja pa je veliki portal. Foto: MMC RTV SLO/P. B.
Draga Vita Rozmana bo v vlogi razstavljalca v Gruberjevi galeriji na prostem zamenjal Alen Ožbolt z po besedah Staše Kokot zelo velikopotezno razstavo Ensembles. Foto: MMC RTV SLO/P. B.
Jiri Bezlaj je eden izmed kiparjev, ki so že razstavljali v Gruberjevi galeriji na prostem. Je tudi eden tistih, katerih dela, predstavljena v tej galeriji, je Zavod za kulturo uspešno plasiral v javni prostor. Nekaj jih je na ogled v atriju Ekonomske fakultete, eden pa pri vhodu v Filozofsko fakulteto. Kot nam pojasni Staša Kokot, si namreč Zavod za kiparstvo prizadeva vsa dela, razstavljena v Gruberjevi galeriji, nato tudi prodati, da imajo tudi kiparji kaj od svojega dela. Foto: Zavod za kiparstvo
Jiri Kočica je kipar, ki se od samih začetkov svoje kariere ukvarja z vlogo javnega kipa. Na Akademiji za likovno umetnost je namreč diplomiral z nalogo Kip na specifični lokaciji, in sicer pri profesorjih Luju Vodopivcu in Tomažu Brejcu. Foto: Zavod za kiparstvo
Lučka Koščak pravi: 'Rada imam javne skulpture, ki se jih lahko vsak dotakne, rajši kot čudovite skulpture v muzejih in galerijah, ki jih lahko samo gledam. Tu govorim povsem subjektivno, ker moram Foto: Zavod za kiparstvo
Staša Kokot nam je zaupala težave Zavoda za koparstvo. Gre namreč za zasebni zavod, ki mora za vse svoje projekte pridobiti sodelovanje zasebnih akterjev, pripravljenih podpreti finančno konstrukcijo Zavodovih podvigov. Zavod si zato prizadeva za pridobitev statusa zavoda javnega interesa, a pot do tega ni preprosta. Foto: Zavod za kiparstvo
Ob prvem dnevu kiparstva je Andrej Srakar iz raziskovalne skupine Zavoda za kiparstvo opozoril na premajhno zavedanje pomena umetnosti v javnem življenju vsake države in tudi državne ekonomije. Po njegovi sodbi se je treba zavedati, da celotno ekonomsko vrednost sestavljajo različne komponente, uporabna vrednost in nematerialna oziroma vrednost neuporabe. Slednja vključuje komponente, kot so zapuščinska, izobraževalna in identitetna vrednost. Čeprav je morda videti, kot da 'visijo v zraku', pa jih upošteva vsako pravilno vrednotenje kulturnega projekta, ki jim tudi priznava velik pomen za narod. Foto: Zavod za kiparstvo