Aj Vejvej, ki je prek svojega ustvarjanja (pa tudi prek družbenih omrežij) že leta kritičen do kitajskih kršitev človekovih pravic in razumevanja demokracije, še vedno ne sme potovati onkraj meja svoje domovine - niso pa ga oblasti preganjale zaradi njegovih nedavnih samostojnih razstav v Pekingu. Najnovejša postavitev, naslovljena preprosto Aj Vejvej, gostuje v galeriji v pekinški umetniški četrti 789. Med razstavljenimi deli ni nobenega, ki bi eksplicitno komentiralo kitajsko vlado, je pa denimo natančna rekonstrukcija oltarčka prednikom iz dinastije Ming.
Razstava bi morala vrata odpreti konec maja, a so jo na zahtevo oblasti morali zamakniti, da se ni prekrivala z zaznamovanji ob obletnici dogodkov na Trgu nebeškega miru (4. junija).
Tudi Kitajci o njem nimajo enotnega mnenja
Umetnik sam je zadovoljen, da lahko spet razstavlja tudi za svoje rojake. "Lepo je imeti razstavo v domovini. Tukaj se lahko soočim s kritikami drugih umetnikov in obiskovalcev. Zame je to košček sestavljanke resničnosti." (Na Kitajskem je Aj namreč zelo polarizirajoča osebnost: številnim gre močno v nos, veliko je tudi sovražnih stališč do njegovih "interakcij" z Zahodom. "Umetniki so se razdelili v dva štaba in pogosto imajo globoko čustvena mnenja o tem, kako se "pravilno" ravna v odnosu do oblasti in meja svobodnega obnašanja, ki se številnim ne zdijo relevantne za umetniško ustvarjanje," je komentiral umetnostni zgodovinar Lee Ambrozy.)
Zaprt zaradi "utaje davkov"
Aj je bil aretiran leta 2011, na osnovi ne ravno trdnih obtožb na račun utaje davkov (v resnici pa zaradi njegove kritične drže do kitajske politike, še posebej v zvezi s prikrivanjem smrti 5.200 šolarjev v potresu v Sičuanu v letu 2008). Zaprt je bil 81 dni, nato pa so ga oglobili za 2,4 milijona dolarjev in mu vzeli potni list. Že od novembra 2013 dalje umetnik redno polaga šopke svežih rož v košaro kolesa, ki je priklenjeno pred njegovim ateljejem - to gesto namerava nadaljevati, dokler ne bo smel svobodno potovati.
Kritične intence ni težko izluščiti
Med Ajevimi bolj kontroverznimi deli je denimo fotografija revolucionarja, ki dviga sredinec orjaškemu Maovemu portretu na Trgu nebeškega miru, pa inštalacija, ki poustvarja njegovo sobico v času hišnega pripora, in inštalacija nahrbtnikov, ki so simbolizirali na tisoče šolarjev, katerih smrti v potresu so kitajske oblasti pometle pod preprogo.
Leta 2012 je Aj Vejvej izdal parodično priredbo vseprisotne uspešnice Gangnam Style, s katero je kritiziral kitajske poskuse, da bi ga utišali - video je bil praktično v trenutku blokiran in umaknjen s spleta.
"Tudi brez potnega lista sem umetnik"
Septembra v Kraljevi akademiji v Londonu odpirajo veliko pregledno razstavo Ajevih del, čas pa bo pokazal, ali bo do takrat morda dobil potni list in se odprtja tudi udeležil. Umetnik je optimističen. "Narod, pa naj bo še tako zatiran, stremi k bolj uravnovešeni družbi, kolikor to zakon dopušča," je komentiral za The Art Newspaper. "Korak bliže temu sem, da dobim potni list, ampak to ni končni cilj. Tudi brez potnega lista sem umetnik in lahko komuniciram prek spleta."
Otoplitev prihaja, ironično, ravno v času, ko je Kitajska zaradi predsednikovih pozivov h "kulturni korektnosti" spet pazljivejša do poročanja v medijih. Tisti mediji v zasebni lasti Aja lahko omenjajo na spletnih straneh, v tisku pa se njegovo ime de facto ne pojavlja. Ni pa ta politika čisto dosledna: časopis The Global Times, glasnik komunistične vlade, je objavil dva članka o Ajevi "vrnitvi", češ da je to dobra prilika, da se od kontroverzne umetnosti obrne k taki, ki bo všeč širšim množicam.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje