Albrecht Altdorfer je leta 1529 naslikal bitko pri Isu, tisto bitko, v kateri je Aleksander Veliki leta 333 pr. n. št. premagal perzijskega kralja Darija. Prizor je slikar upodobil z dvignjene perspektive, kako je nastajala slika, pa si je mogoče ogledati ob zraven predstavljeni risbi, odkriti z infrardečo reflektografijo. Foto: Bayerische Staatsgemäldesammlungen Munich, Doerner Institut
Albrecht Altdorfer je leta 1529 naslikal bitko pri Isu, tisto bitko, v kateri je Aleksander Veliki leta 333 pr. n. št. premagal perzijskega kralja Darija. Prizor je slikar upodobil z dvignjene perspektive, kako je nastajala slika, pa si je mogoče ogledati ob zraven predstavljeni risbi, odkriti z infrardečo reflektografijo. Foto: Bayerische Staatsgemäldesammlungen Munich, Doerner Institut
Stara pinakoteka
Takšna je bila Rubensova soba v Stari pinakoteki leta 1926. Foto: www.pinakothek.de
Jan van Eyck (copy), “Vera Icon”, probably c. 1500, Alte Pinakothek, Munich, inv. no. WAF 251
V Stari pinakoteki praznujejo jubilej tudi z razstavo del, ki jih sicer hranijo v depojih in so zato le redko predstavljene javnosti. Takšno je na primer delo Vera Icon iz okoli leta 1500, kopija Jana van Eycka. Foto: Alte Pinakothek

Ta teden so v Stari pinakoteki odprli fotografsko razstavo, ki se sprehaja po razgibani zgodovini te znamenite ustanove. Postavitev, ki bo na ogled do 18. septembra, predstavlja posnetke njene notranjščine in zunanjščine iz arhiva bavarske deželne zbirke, fotografije pa spremljajo letnice nastanka med letoma 1909 in 1944.
Načrti za stavbo, v kateri domuje pinakoteka, so delo Lea von Klenzeja, temeljni kamen pa so položili leta 1826. Arhitekturo, ki so jo gradili deset let, so zbombardirali najprej leta 1943, leto pozneje pa je bila skoraj v celoti porušena. Šele leta 1957 so jo nato znova odprli, razstavljene fotografije pa torej predstavljajo pinakoteko, preden je bila ta porušena.
Kako je nastajala Altdorferjeva Bitka pri Isu
V Stari pinakoteki so posebej ponosni na zbirko staronemškega in zgodnjega italijanskega slikarstva, ki ju zastopajo mojstri, kot so Sando Botticelli, Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer in Albrecht Altdorfer. Zadnji je verjetno najbolj poznan po svojem ambicioznem delu Aleksandrova bitka oziroma Bitka pri Isu, ki jo trenutno (prav tako do 18. septembra) predstavljajo v okviru razstave Skrito/odkrito – raziskovanje Altdorferja, Cranacha in Dürerja. Gre za predstavitev del oziroma poteka njihovega nastajanja s pomočjo digitalne infrardeče reflektografije, ki jo od zgodnjih 90. let izpopolnjujejo na inštitutu Doerner.
S pomočjo tehnologije je lažje razumeti, kako si je umetnik zarisal skico na platno, preden je na to nanesel barve in finaliziral sliko. Takšen pogled pogosto pokaže izjemno kakovost, umetnikovo obvladanje risbe, kar se je prvič pokazalo pri razstavi Dürerjevih del leta 1998.
Nemški mojstri še nekoliko bolj detajlno

Odtlej je bila s pomočjo te tehnike predstavljena in posledično na novo videna vrsta slik, v Stari pinakoteki pa so izkoristili svoj jubilej kot priložnost, da svojim obiskovalcem tako prikažejo šest najvidnejših mojstrovin nemške renesanse. Ob slikah so razstavljene risbe, ki se skrivajo pod nanosi oljnih barv, te pa bodo izdelane v merilu 1:1. Tako je mogoče v povsem novi luči spoznavati mojstrstvo Altdorferja, Cranacha in Dürerja.

Spodaj si oglejte nekaj mojstrovin Stare pinakoteke v Münchnu.