Tik pred premiero Antigone 28. januarja v priznanem Residentztheatru v Münchnu so njeno predstavo Otroci sonca Maksima Gorkega, ki jo je režirala v produkciji gledališča Schauspielhaus Bochum, izbrali med 10 najboljših predstav na nemškem govornem območju pretekle sezone.
Na sobotni premieri svojevrstne uprizoritve Antigone v Münchnu je gledalce na koncu ob priklonu ansambla na odru presenetil tudi filozof Slavoj Žižek.
Mateja Koležnik se je prvič na odrskih deskah v tujini lotila slovenskega teksta, in sicer Sofoklejeve Antigone s Trojnim življenje Antigone Slavoja Žižka. Sodobno branje mita o tebanski kraljevi družini prinaša bistveno drugačen razplet utemeljitvenega dela zahodne civilizacije, saj tako Žižek kot Koležnik menita, da sta oba glavna junaka antične tragedije Kreon in Antigona v zmoti.
Uprizoritev poteka v dveh dejanjih. V prvem spremljamo dogajanje pred vrati konferenčne dvorane v parlamentu z nekaj vpogledi tudi na razprave v dvorani. Koležnik je namreč vlogo antičnega zbora razdelila med različne poslance, ki na koncu razčiščujejo moralne, etične, družinske, državniške dileme Antigoninega dejanja – pokopa brata izdajalca, ki ga je vladar Kreon prepovedal. V drugem dejanju se scenografija obrne in še enkrat od začetka spremljamo dogajanje, kot je med prvim dejanjem potekalo za vrati konferenčne dvorane. Igralci tako dvakrat odigrajo igro do sklepnega prizora, ko Koležnik alternativna Žižkova konca združi.
Po vsesplošnem divjanju, ki spominja celo na vdor v ameriški Kapitol, predsednica parlamenta zamaknjeni Antigoni pove: "Grozo, ki razsaja, si ti sama povzročila."
Slavoj Žižek je že ob izidu svoje Antigone leta 2015 povedal, da mu "gre Antigona na jetra". Kot je zapisal v Predgovoru v svojo etično-politično vajo, nam njegova struktura omogoči, "da se neusmiljeno odrečemo simpatijam in sočutju do te junakinje, ki tako postane del problema, in obenem predloži izhod, ki nas pretrese v našem humanitarnem samozadovoljstvu".
Koležnik pa je igro s postavitvijo v parlamentarni prostor še bolj aktualizirala. Kot pravi, je o Antigoni začela razmišljati med epidemijo covida, ko je morala, da je lahko delala, spoštovati številne zaščitne ukrepe, nekateri pa so jih zavračali. "V Antigoni je osebna pravica, ki se nanaša na lastno družino, lastno vero, postavljena nasproti državi in njenim odločitvam. Ko danes berem delo, se mi zdi, da se oba motita in da nista pripravljena niti poslušati drug drugega. Zato želim zgodbo povedati z obeh vidikov," v gledališkem listu o sporu med Kreonom in Antigono pojasni režiserka.
Do zadnje malenkosti uigran ansambel je bil na koncu predstave nagrajen z dolgim aplavzom, gledalcem pa sta se navdušeno in posrečeno priklonila in zahvalila tudi Koležnik in Žižek. Ta bo imel čez nekaj dni v Residentztheatru tudi celovečerno predavanje, ki je že razprodano, tako kot je bila tudi sinočnja premiera.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje