IZIS skozi objektiv vrhunskih umetniških del raziskuje vpliv tehnologije na kulturo, družbo in naravo, festival opisujejo organizatorji. Foto: PiNA/Festival IZIS
IZIS skozi objektiv vrhunskih umetniških del raziskuje vpliv tehnologije na kulturo, družbo in naravo, festival opisujejo organizatorji. Foto: PiNA/Festival IZIS
Sorodna novica Kam plujemo? Festival Izis naslavlja vpliv podnebne krize na morje.

V nekdanjem skladišču soli Libertas v Kopru poteka 12. mednarodni festival sodobne in intermedijske umetnosti IZIS. Kot so sporočili organizatorji iz Kulturno izobraževalnega društva PiNa, letošnji program razgrinja tematiko nadzora in se sprašuje o protislovjih, ki jih pojem vsebuje. V okviru festivala je odprta velika razstava, ki jo do 20. oktobra spremljajo še različni performansi.

Naslov festivala je Samo nadzor. Pomen naslova dopolnjujeta prevoda v italijanščino (Controllo automatico) in angleščino (Just control), ki opozarjata na različne vidike tega pojma. Po besedah organizatorjev se umetniki, ki razstavljajo in nastopajo na festivalu, dotikajo nadzorov preko okoljskih, vremenoslovnih, podatkovnih, igričarskih in mehanskih sistemov ter tako razkrajajo njegovo negotovo dualnost. "Razstava poglablja naše razumevanje do lastnega nadzora, zunanjega nadzora, nadzora in monitoringa naravnih vrst, ki žal, kljub prizadevanjem za trajnost in transparentnost, izumirajo," so zapisali organizatorji.

Festival v Istro vsako leto privabi tisoče obiskovalcev iz Slovenije in tujine. Foto: PiNA/Festival IZIS
Festival v Istro vsako leto privabi tisoče obiskovalcev iz Slovenije in tujine. Foto: PiNA/Festival IZIS
Sorodna novica Kako bo po prenovi videti Stičišče kultur Libertas, umeščeno v 200-letno stavbo v Kopru?

Odprtje festivala je zaznamoval govor Boruta Jermana, enega od ustanoviteljev koprskega festivala. Poudaril je pomembnost kulturne skupnosti, ki se je v Kopru izoblikovala tudi na podlagi Festivala IZIS. A festival bo prihodnje leto primoran potekati drugje, saj skladišče že ta mesec prehaja v prenovo, ki bo trajala do predvidoma junija 2026. Vesna Pajić, sodelavka župana mestne občine Koper za kulturo, je v govoru ob odprtju festivala obljubila, da se bo skupnost kulturnikov lahko še naprej udejstvovala v prenovljeni različici skladišča.

Razstavo je z uvodnim nagovorom pospremila tudi nova kuratorica festivala IZIS Irena Borić. Razložila je koncept umetniških del, katerih bistvo je refleksija o nadzoru, ki ga ima človeška vrsta nad drugimi in nad lastno vrsto. "Zagata je v tem, da je danes delovanje strojev vse bolj avtonomno in vpliva tudi na človeka, na njegovo biološko regulacijo, celo na organe za nadzor telesa. Vprašanje pa je, kaj se zgodi, ko se tehnologija osamosvoji, odtuji ali preprosto zlomi? Na kakšen način se je v preračunanem vektorskem okolju mogoče zoperstaviti hladni regulaciji sveta," je še zapisala v spremni besedi festivala.

Sodelujoči umetniki na razstavi Samo nadzor

V okviru osrednje razstave so predstavljeni umetniki in umetnice Sara Bezovšek, Živa Božičnik Rebec, Marc Lee, Neža Knez in Vida Guzmić, Matej Mihevc, Petra Mrša, Martin Nadal, Sybille Neumeyer, OR poiesis (Petra Kapš), SOLL (Miro Roman, Silvio Vujičić) in Igor Štromajer. Med festivalom bo predstavljena tudi aktualna produkcija HEKA laba, pri katerem sodelujejo DodekaOTTO, Krater, Nina Mršnik, Saša Spačal in Marko Vivoda.

Medtem sta performansa ob odprtju Delno jasno Neže Knez in Vide Guzmić, ki briše meje med laboratorijskim poskusom ali igro, in gostujočih umetnikov Jaapa Blonka in Jonathana Chaima Reusa. Nocoj bodo na zvočnem performansu z naslovom Clock Control nastopili predstavniki kolektiva Clockwork Voltage in Mauricio Valdes, 19. oktobra pa bo na zaključnem večeru nastopil vizualni in performativni umetnik Marko Gutić Mižimakov s performansom Not Just Random and Rare, Only Repeated.