Na ogled so utrinki različnih koncev sveta, kjer je prebival in potoval Novomeščan, ki sicer življenjsko in ustvarjalno ostaja povezan z Novim mesto, kjer je imel prvo razstavo že leta 1979.

Grand Central Station (2015). Foto: Saša Fuis/Dolenjski muzej
Grand Central Station (2015). Foto: Saša Fuis/Dolenjski muzej

Podobe življenja v ZDA, Kanadi, Italiji, Španiji, Egiptu in Keniji kažejo na raznolikost tega, kar ga kot opazovalca ljudi in fotografa pritegne ravno takrat, ko se v mestu ne dogaja nič neobičajnega.

Gre za prikaze vsakdanjih dogodkov, ki so tragične, pa tudi komične narave, gre za ujete trenutke, ki so na prvi pogled vsakdanji, vendar iz njih nikakor ne nastanejo zgolj običajni posnetki. Pred nami so naključne situacije, iztrgane iz toka časa, ki so nepremično obstale. Urejene v kompozicijo na fotografiji, a šele postavljene v logično zgradbo slike se iz ujetega trenutka prelevijo v intelektualno doživetje, so razstavi na pot zapisali v Dolenjskem muzeju.

Kaj je tako posebnega pri razstavi fotografskih del, ki jih Saša Fuis z mešanico resnosti in ironije opisuje kot svoja »žanrska dela«? Čeprav so fotografije nastajale med potovanji, se je Fuis strogo izogibal turističnemu pogledu na »znamenitosti«, temveč se je posvetil raziskovanju. Njegova dela se tako usmerjajo k dogajanju v družbi, izpostavljajo, kar je spregledano, in opozarjajo na tisto, česar običajno ne želimo videti.

Trajekt na Staten Island (2018) Foto: Dolenjski muzej
Trajekt na Staten Island (2018) Foto: Dolenjski muzej

Širok razpon tematskih odmevov je avtor našel v demografsko raznolikem ameriškem velemestnem okolju, kar odstirajo tudi podobe marginalnega, prezrtega, absurdnega ali preprosto bizarnega, čeprav zavestno ne teži k iskanju prizorov s socialnim ali družbenokritičnim poudarkom.

Fuis v svoj dosedanji opus tako vključuje fotografiranje v mestih sveta, torej drugačen tematski vidik, kot smo ga bili vajeni do zdaj. Posebno odrejeni odmik od zgolj realnega v seriji predstavljajo fotografije, ki jih lahko sklenemo v niz "asociativnih" fotografij, v katerih zaznamo prostore ali predmete vsakdanjega življenja, ki jim avtor s svojo duhovno optiko pripisuje še en, drugoten pomen ali pa jih niza v povezavah, v katerih jih sicer ne dojemamo (npr. Holiday Inn, Financial District, NYC, 2018, Square Diner, Tribeca, NYC, 2018), so še zapisali v Dolenjskem muzeju.

Fuis se je rodil leta 1961 v Novem mestu, leta 1984 je diplomiral na visoki šoli za fotografijo v Kölnu, kjer tudi živi. Za svoje fotografsko delo prejel številne nagrade. Danes deluje kot samostojni fotograf po vsej Evropi, specializiral se je za fotografiranje umetniških del in fotografsko interpretiranje sodobne arhitekture.