Marilyn stoji ob boku Mona Lizi, Boticcellijevemu Rojstvu Venere in Picassovim Gospodičnam iz Avignona.

Alex Rotter, Christie's

Ker cenilci predvidevajo, da bo prodajna cena dosegla vsaj 200 milijonov dolarjev, v dražbeni hiši Christie's že napovedujejo, da imajo v rokah "delo, ki bo verjetno najdražje prodana umetnina iz 20. stoletja".

"Marilyn stoji ob boku Mona Lizi, Boticcellijevemu Rojstvu Venere in Picassovim Gospodičnam iz Avignona," ocenjuje Alex Rotter, Christiejev predsednik oddelka za umetnost 20. in 21. stoletja. Slika, kakršna je Marilyn, lahko po njegovih besedah spremeni "ne samo trg z Warholovimi deli, ampak trg z umetninami na splošno". Opisal jo je tudi kot "absolutni vrhunec ameriškega popa in obljube ameriškega sna, ki v isti sapi uteleša optimizem, krhkost, slavo in ikonografijo".

Andy Warhol: Marilyn v barvi modrega žajblja (Shot Sage Blue Marilyn, 1964). Foto: Christie's
Andy Warhol: Marilyn v barvi modrega žajblja (Shot Sage Blue Marilyn, 1964). Foto: Christie's

Obstaja pet slik Marilyn tako velikih dimenzij – v širino in višino meri dobrih sto centimetrov – in zadnjič, ko je bila katera od njih na dražbenem tnalu, se je pisalo leto 1998. Napovedovali so ji prodajo za dva ali tri milijone dolarjev, na koncu jih je iztržila 17.

Serija petih slik je bila originalno last züriške Fundacije Thomasa in Doris Ammann; brat in sestra sta v sedemdesetih ustanovila znano galerije Thomas Ammann Fine Art. Thomas je umrl že v devetdesetih, Doris pa lani.

Ves zaslužek od prodaje bo šel v blagajno fundacije, ta pa se zavezuje, da bo z denarjem "izboljšala življenja otrok po vsem svetu" in pomagala dobrodelnim organizacijam, ki delajo na področju zdravja in izobraževanja otrok. To pomeni, da dražba lahko postane najdonosnejša dobrodelna dražba od leta 2018, ko so pri Christie's prodajali zbirko Peggy in Davida Rockefellerja.

Trenutno je dražbeni rekord za dela Andyja Warhola 104,5 milijona dolarjev: za toliko je bilo leta 2013 prodano delo Silver Car Crash (Double Disaster).

Serija "prestreljene Marilyn"
Sitotisk Marilyn, ki je vpadljiv zaradi igralkinega živomodrega senčila, rumenih las in rdečih ustnic, je nastal po predlogi promocijske fotografije iz filma Niagara; Warhol je iz te podobe ustvaril celo serijo "Ustreljenih Marilyn" (Shot Marilyn). Tako jih je naslovil zato, ker je leta 1964 v umetnikov slavni studio Factory vkorakala neznanka s pištolo in prestrelila kup štirih platen s podobo Marilyn.

Nasmešek Mone Lize
"Ta spektakularni portret izolira osebo in zvezdnico,"
je v izjavi za javnost zapisal predsednik fundacije Georg Frei. "Marilyn-ženska je izginila; grozne okoliščine njenega življenja in smrti so pozabljene. Ostal je samo še skrivnostni nasmešek, ki jo povezuje še z enim skrivnostnim nasmeškom izjemne dame – Mone Lize."

Delo je bilo v preteklosti razstavljeno v številnih vodilnih svetovnih muzejih, tudi v Guggenheimovem muzeju v New Yorku, v pariškem muzeju Pompidou ter v londonski galeriji Tate Modern.