Aref El Rayess, Brez naslova, 1977–78, olje na platnu, 80 x 110 cm. Foto: Aref El Rayess Foundation, Aley, Mount Lebanon, Courtesy: Saradar Collection
Aref El Rayess, Brez naslova, 1977–78, olje na platnu, 80 x 110 cm. Foto: Aref El Rayess Foundation, Aley, Mount Lebanon, Courtesy: Saradar Collection

V Martin-Gropius-Bau so odprli razstavo z naslovom Bejrut in zlata šestdeseta: Manifest krhkosti, na kateri predstavljajo plodovito obdobje umetniškega ustvarjanja v libanonski prestolnici. Na ogled so postavili arhivsko gradivo in umetniška dela več deset umetnikov na temo razcveta kulturne scene.

Razstavo so v razstavišču Martin-Gropius-Bau odprli 25. marca in bo na ogled do 12. junija. Foto: Luca Girardini
Razstavo so v razstavišču Martin-Gropius-Bau odprli 25. marca in bo na ogled do 12. junija. Foto: Luca Girardini

Postavitev, ki bo na ogled do 12. junija, osvetljuje živahni razcvet bejrutske umetniške scene v 60. letih 20. stoletja, pa tudi, kako ga je prekinila libanonska državljanska vojna.
Obdobje relativnega miru, ki ga je Libanon doživel med letom libanonske krize 1958 in 1975, ko se je začela 15-letna državljanska vojna, je ustvarilo pogoje za razvoj živahne in izredno produktivne umetniške scene. To je bilo obdobje vznemirjenosti, hedonizma, libanonska prestolnica pa je bila na vrhuncu svoje umetniške ustvarjalnosti.

Umetniška produkcija tega obdobja je izstopala po formalni raznolikosti. Umetniki so pogosto kot zavestno politično dejanje sprejemali in preoblikovali tehnike ter sloge, ki so jih prevzeli tako iz lokalnih kot mednarodnih virov.

Ker so v tem obdobju drugje na Bližnjem vzhodu in severu Afrike zaznamovali državni udari, revolucije in vojne, je bil prav Libanon varno zatočišče tako za politične disidente kot intelektualce in umetnike.

Jamil Molaeb, iz serije Dnevnik državljanske vojne, 1975–1976, ok 34 x 44 cm, mešana tehnika. Foto: Jamil Molaeb, Courtesy: Saradar Collection
Jamil Molaeb, iz serije Dnevnik državljanske vojne, 1975–1976, ok 34 x 44 cm, mešana tehnika. Foto: Jamil Molaeb, Courtesy: Saradar Collection

"Ta svoboda mešanja, preoblikovanja ali reinterpretacije je tisto, kar je definiralo trenutek," pravi kustos razstave, v Libanonu rojeni Sam Bardaouil. "Umetniki so se zavedali vseh teh virov in bili zelo samozavestni pri svobodnem odločanju, ali se bodo združili, si izposodili ali delovali proti."

Sem je pritekal tudi tuji kapital. Države se je prijel sloves "bližnjevzhodne Švice", saj je libanonski zakon o bančni tajnosti, ki bankam ni nalagal obveznosti razkritja imen lastnikov bančnih računov, omogočal tudi pritok tujega kapitala. Denar je pritekal tudi v kulturni sektor, ki je podpiral uspešno sceno umetnosti, kinematografe in gledališča.

Khalil Zgaib, Brez naslova, 1958, olje na mazonitni plošči, 60 x 100 cm. Foto: Khalil Zgaib, Courtesy: Saleh Barkat Collection / Agial Art Gallery
Khalil Zgaib, Brez naslova, 1958, olje na mazonitni plošči, 60 x 100 cm. Foto: Khalil Zgaib, Courtesy: Saleh Barkat Collection / Agial Art Gallery
Rafic Charaf, Libanon brez naslova, 1971, olje na mazonitni plošči, 73.5 x 63.5 cm. Foto: Rafic Charaf, Courtesy of Ramzi & Saeda Dalloul Art Foundation
Rafic Charaf, Libanon brez naslova, 1971, olje na mazonitni plošči, 73.5 x 63.5 cm. Foto: Rafic Charaf, Courtesy of Ramzi & Saeda Dalloul Art Foundation

Kaj je tlelo pod površjem
Berlinska razstava ne slika le umetniške dejavnosti 60. let, pač pa si zastavlja vprašanje, kako razložiti, kaj je sledilo, kako so lahko sektaške napetosti tako narasle, da jih ni bilo več mogoče zadržati? "Pod površjem je bilo gotovo nekaj gnilega," razmišlja Bardaouil.

Nicolas Moufarrege, Le sang du phénix (Feniksova kri), 1975, nit in pigment na gobelinu, 126 x 162,6 cm. Foto: Courtesy Nabil and Hanan Moufarrej (N3M Holdings, LLC) Shreveport, Louisiana
Nicolas Moufarrege, Le sang du phénix (Feniksova kri), 1975, nit in pigment na gobelinu, 126 x 162,6 cm. Foto: Courtesy Nabil and Hanan Moufarrej (N3M Holdings, LLC) Shreveport, Louisiana

Libanonska državljanska vojna med letoma 1975 in 1990 je prekinila krhke vezi, ki so povezovale bejrutsko kulturno sceno. Galerije, kinematografi, umetniški ateljeji in muzeji so bili fizično odrezani drug od drugega, saj so bile soseske ločene po etnični in verski pripadnosti.

Čeprav je minilo že precej časa od konca državljanske vojne v Vietnamu, je Libanon še dandanes močno razdeljen. V zadnjih letih je tudi priča številnim političnim in gospodarskim krizam. Razmere je dodatno poslabšala obsežna eksplozija v bejrutskem pristanišču avgusta 2020, ki je uničila pomemben del mesta in poškodovala tudi umetnine. Nekatere od teh so vključili v pričujočo razstavo.

Poleg umetniških del vključuje razstava tudi bogato arhivsko gradivo. Foto: Luca Girardini
Poleg umetniških del vključuje razstava tudi bogato arhivsko gradivo. Foto: Luca Girardini