Slavnostnega odprtja nove sezone v tej najbolj priljubljeni italijanski operni hiši se je med drugim udeležila tudi italijanska premierka Giorgia Meloni, ki se je v kraljevi loži pridružila italijanskemu predsedniku Sergiu Mattarelli in predsednici Evropske komisije Ursuli von der Leyen, piše Associated Press (AP).
Skupina protestnikov ne zares v neposredni bližini
Pred dogodkom se je skupina približno 30 Ukrajincev zbrala pred Scalo, da bi po lastnih besedah protestirali proti poudarjanju ruske kulture, medtem ko ruski predsednik vodi vojno, ki temelji na zanikanju edinstvene ukrajinske kulture. Protestnike so zadržali na glavnem trgu, tako da so bili daleč od kakršnega koli stika s politiki in uradniki, ki so vstopali v prizorišče s prihajajočimi dostojanstveniki in uradniki.
V občinstvu so bila večinoma pomembna imena italijanskega gospodarstva, kulture in politike, ki so uprizoritvi namenili 13-minutni aplavz. Največ pohval je požel ruski bas Ildar Abdrazakov, ki je nastopil v naslovni vlogi, z rožami pa so tako rekoč zasuli Scalinega šefa dirigenta Riccarda Chaillyja.
"Ne smemo dovoliti, da Putin vse to uniči"
Glede ukrajinskega nasprotovanja temu, da je bila pozornost usmerjena na rusko kulturo, medtem ko že deveti mesec divja vojna, je von der Leyen pohvalila Ukrajince kot "fantastične, pogumne in hrabre ljudi", a je dodala, da ruske kulture ne bi smeli zamenjevati z ruskim predsednikom. "Ne smemo dovoliti, da Putin vse to uniči," je dejala, pri čemer je imela po pisanju AP-ja v mislih velike ruske pisatelje in skladatelje, vključno z Modestom Petrovičem Musorgskim, ki je zložil operno delo Boris Godunov in zanj tudi napisal libreto po istoimenski drami ruskega velikana A. S. Puškina. "Popolna solidarnost z našimi prijatelji v Ukrajini. Poskrbimo, da bomo stopili skupaj," je sklenila predsednica Evropske komisije.
Tudi Giorgia Meloni se je odločila potegniti mejo med kulturo in politiko. "Nič nimamo proti ruskemu ljudstvu, ruski zgodovini, ruski kulturi. Imamo pa nekaj proti tistim, ki so sprejeli politično odločitev, da napadejo suvereno državo," je dejala italijanska premierka.
Pred uprizoritvijo opere Boris Godunov so v Scali prejeli protestno pismo ukrajinskega konzula v Milanu, zagnana je bila tudi peticija ukrajinske skupnosti v Italiji, a ta nista dosegla želene odpovedi uprizoritve. Iz operne hiše so sporočili, da je šef dirigent Chailly tisti, ki je na predlog Abdrazakova pred tremi leti izbral opero za odprtje sezone 2022/23, zdaj pa je bilo tudi prepozno, da bi nadomestil to veliko produkcijo.
46-letni operni pevec Abdrazakov je z Godunovom odpel že svojo šesto vlogo v kakšni uvodni uprizoritvi Scaline sezone. Gre za prvo vlogo v njegovem maternem jeziku, ki jo je odpel na odru Scale, ruska je tudi večina tokratne zasedbe in zbora te operne hiše. Kot je v zakulisju povedal ta ruski basist, je na odru Scale "pel v italijanščini, pa v francoščini, a v ruščini je to povsem nekaj drugega. Tukaj pa je še ta opera, ki jo zelo obožujem."
"Kjer je želja po moči, je tudi jezik krvi"
Operno delo je na oder Scale postavil danski režiser Kasper Holten, ki je ob tem dejal, da je želel poudariti sporočilo opere o "cinizmu moči". Po njegovih besedah ostaja Boris Godunov relevanten tudi več kot 150 let po nastanku. V njegovi uprizoritvi naslovnega lika preganja krvava prisotnost otroškega princa, ki ga je ubil, da bi postal car, nato pa se mora spoprijeti še s krvavimi upodobitvami lastnih ljubljenih otrok, s katerimi je napovedana njihova usoda. "To nas na žalost opominja, da je povsod, kjer je želja po moči, tudi jezik krvi," je v zakulisju poudaril režiser.
Vodstvo Scale je vztrajalo, da Boris Godonov ne pomeni propagande za Putina. Po pisanju AP-ja naj bi ruski mediji obširno poročali o tej Scalini produkciji, pri čemer so se osredotočili na dejstvo, da se visokih gostov ukrajinski protesti niso dotaknili. Na ta slavnostni večer je bila na prizorišču prisotna tudi ruska državna televizija.
Protestniki menijo, da bi se Scala lahko odzvala drugače
Ukrajinskih organizatorjev protestov, ki so se v času dogodka zadrževali na bližnjem trgu, ni prepričal poskus, da bi se politika obravnavala ločeno od kulture. "Ne vem, zakaj Italijani mislijo, da ruska kultura nima nobene povezave z rusko oblastjo ali ruskim ljudstvom. Vse je prepleteno s srednjeveško mentaliteto, ki je ustvarila Putina," je dejala v Harkovu v Ukrajini rojena Valerija Kalčenko, dolgoletna občanka Milana in organizatorica tega protesta.
Opozorila je, da je Poljska nacionalna opera v Varšavi odpovedala načrtovane aprilske uprizoritve prav tega opernega dela le nekaj dni po tem, ko je Rusija konec februarja napadla Ukrajino, pri čemer so kot razlog navedli trpljenje ukrajinskega ljudstva. Takrat so sporočili še, da bodo razmislili o uprizoritvi opere, ko bo nastopil čas miru. "Lahko bi se odzvali enako, saj je imela Scala na začetku vojne devet mesecev časa, da opero zamenja z italijansko opero. Ne manjka jih – gre za italijansko obliko umetnosti," je dejala Kalčenko.
"Utišanje" ruske kulture kot znak solidarnosti z Ukrajinci?
Druge ukrajinske organizacije, vključno z mladinskim združenjem, so se kljub ugovorom proti produkciji te ruske opere odločile, da se protestu fizično ne pridružijo. Namesto tega so se tiho zbrali in v rokah držali note ukrajinskega skladatelja. Med njimi je bila tudi Zoia Stankovska po mnenju katere bi bilo "utišanje" ruske kulture med vojno "gesta, znak solidarnosti z Ukrajinci in jasno sporočilo, dokler agresija traja".
Vodstvo milanske operne hiše je posebej poudarilo svojo podporo Ukrajini, vključno z dobrodelnim koncertom, na katerem so zbrali 400 tisoč evrov. Scala je bila tudi prvo gledališče na Zahodu, ki je prekinilo odnose z ruskim dirigentom Valerijem Gergijevim, ki je bil ob izbruhu vojne angažiran v tej operni hiši, potem ko on sam ni izrazil želje po mirni rešitvi.
V Scali tradicionalno odprtje sezone organizirajo na praznik milanskega zaščitnika sv. Ambroža, ki goduje 7. decembra. Slavnostni zagon nove sezone v Scali velja za enega najpomembnejših dogodkov na evropskem kulturnem koledarju in pravzaprav pogosto pritegne proteste, katerih cilj je pritegniti pozornost prisotnih italijanskih pomembnežev.
Za prav takšno potezo so se odločili tudi podnebni aktivisti skupine Zadnja generacija, ki so svojo akcijo izvedli zgodaj zjutraj pred večernim odprtjem nove sezone. Peterica protestnikov je v vhod operne hiše zmetala modro, rumeno in rožnato barvo, a je bila ta hitro odstranjena. Zvečer pa so bili navzoči tudi sindikalni protestniki, ki so se postavili blizu ukrajinskega protesta, še poroča AP.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje