Pred tremi leti je Dars na teren poslal cenilce, oškodovancem  naj bi nato poslal ponudbe in cene za odkup. Toda teh  niso nikoli dobili. Foto: MMC RTV SLO
Pred tremi leti je Dars na teren poslal cenilce, oškodovancem naj bi nato poslal ponudbe in cene za odkup. Toda teh niso nikoli dobili. Foto: MMC RTV SLO

Opozarjajo, da odškodninski postopki v zvezi z nadomestnimi zemljišči potekajo nevzdržno dolgo. Ker jih na Darsu nihče ne sliši, so se za pomoč zdaj obrnili na občino Piran. Na predstavnike Darsa so naslovili skupen poziv, da se v roku 30 dni sestanejo s prizadetimi krajani.

Namesto kilometrov ceste, kilometrska brada
Ideja o obalni hitri cesti je stara že več kot desetletje. Njen zadnji del bi potekal med izolskim Jagodjem in Lucijo. Traso je Ministrstvo za infrastrukturo in prostor sicer enkrat že spremenilo. V piranski občini bi, poenostavljeno povedano, cesta tekla skozi tunel pod hribom Lucan, nato po lucijski dolini po viaduktu, pod vinjolskim hribom pa bi se do hrvaške meje zožila v dvopasovnico.

Projekt se od velikih besed in obljub do danes ni bistveno premaknil. A velikih besed imajo ljudje dovolj. V igri je njihovo premoženje. "Že pred tremi leti, natančneje 15. septembra 2009, nas je DARS zbral na sestanku in nas seznanil, da bo projekt stekel že konec leta, zato naj si čim prej poiščemo nadomestna zemljišča in domove," nam razburjena pove ena izmed razlaščenk Lucijčanka Daria Dellosto, ki ji bo cesta vzela hišo "In kaj se je zgodilo? Nič!"

Pred tremi leti je Dars na teren poslal cenilce, oškodovancem naj bi nato poslal ponudbe in cene za odkup. Toda teh niso nikoli dobili.

Osebne stiske z vilami v rokah
"Od cenitve naprej nas niso več kontaktirali. Naša hiša je predvidena za rušenje, zato sem sam celo pohitel z iskanjem nadomestne gradnje. Na DARS-u so namreč že na začetku rekli, da se mudi z razlastitvijo. Ker se potem ni premaknilo, sem ostal brez 10 tisoč evrov are, ki sem jo že vplačal za nameravani nakup nove hiše," svojo zgodbo pove domačin Egon Maglic.

V stiski se je znašel tudi Mario Peroša, ki se preživlja z zelenjadarstvom. Cesta bi mu požrla večje zemljišče z rastlinjaki. "Ne vem, kaj bo, ne vem, na koliko so mi ocenili premoženje, obljubljajo mi nove parcele nad hišo, pa nimam nobenih informacij. Tu imam tudi izvir vode, ki bi mi ga zazidali, obljubljajo mi sicer nov izvir," opisuje ravnanje Darsa in odločno pove: "Ampak, dokler ne vidim črno na belem, naj niti ne hodijo zraven, jih ne spustim na svojo posest. Jo bom branil tudi z vilami, če bo treba!"

Oškodovanci kot detektivska agencija
"Staro istrsko hišico z okoliškim zemljiščem imamo nad lucijsko betonarno, a je ne moremo ne prodati ne obnoviti, ker ima roko gor Dars, zato lahko samo gledamo, kako propada," pove Danjela Pirc. "Ko smo klicali na DARS, nam nihče ni vedel nič povedati."

Lastnik hiše Tomaž Zalaznik pa se je po izkušnjah s pridobivanjem informacij na Darsu in Ministrstvu za infrastrukturo in prostor samooklical za detektivsko agencijo: "Vsakokrat sem na različnih institucijah dobil različne odgovore, praviloma pa mi nihče ni znal nič pametnega povedati. Če seveda sploh uspeš najti pravega sogovornika."

"Vlačič nas je zavajal"
Potem ko so bile cenitve narejene je, po naših informacijah, za odkup zemljišč zmanjkalo denarja. Med Darsom in prometnim ministrstvom naj bi se vnel spor, kdo bo izplačal oškodovance. "Odgovore o dinamiki projekta smo terjali od takratnega ministra za promet, sicer tudi Lucijčana, Patricka Vlačiča," pravi Dellostova. "Zatrjeval je, da projekt nemoteno teče in da je denar zagotovljen. To smo slišali tudi na javnih soočenjih."

"Dost mamo!"
Krajani obljubam zdaj ne verjamejo več in zahtevajo vpogled v že narejene cenitve ter predstavitev končnega terminskega plana izgradnje trase hitre ceste, predvsem pa pričakujejo jasne odgovore o sredstvih, ki so v državnem proračunu rezervirana za odkup njihovih nepremičnin in datum dokončanja postopkov.

Očitno pa jih vmes čakajo še nove cenitve. Po novem zakonu cenitve namreč ne smejo biti starejše od devet mesecev. Država si po naših podatkih prizadeva do konca leta pridobiti gradbeno dovoljenje, še prej pa mora urediti vsa premoženjskopravna razmerja, kar pomeni, da mora zemljišča ali odkupiti ali na njih pridobiti služnostno pravico.

Na naša številna konkretna vprašanja so na Darsu odgovorili:
"Za hitro cesto Jagodje – Lucija je sicer v letošnjem letu načrtovano dokončanje projektno-tehnične dokumentacije za pridobitev gradbenega dovoljenja, izdelava projektno-tehnične dokumentacije za izvedbo del, izdelava investicijske dokumentacije ter izvajanje revizije in presoje, če bodo izpolnjeni pogoji za nadaljevanje projektiranja v skladu z 41. čl. uredbe o DPN za navedeni odsek hitre ceste.

V zvezi z investicijami v imenu in za račun države (prostorska dokumentacija, pridobivanje zemljišč) pojasnjujemo, da je realizacija teh nalog odvisna predvsem od zagotavljanja sredstev v državnem proračunu. Za izvedbo cenitev je predhodno potrebno izpeljati tudi razpise po postopku javnega naročanja in pridobiti izvajalce za to področje."

Eugenija Carl, TV Slovenija