V sklopu gradnje novega ljubljanskega potniškega centra je načrtovana tudi rušitev štiritirnega železniškega nadvoza nad Dunajsko cesto in gradnja novega. Rušenje bo potekalo v dveh fazah, promet bo na tem območju v letu 2024 močno oviran. MOL, SŽ in LPP pripravljajo ukrepe za lajšanje teh težav. A zahtevni poseg ne bo rešil vseh prometnih težav, Slovenijo v prihodnosti čakajo dodatne naložbe, je bilo slišati v pogovoru v Odmevih. Namestnik direktorja ljubljanskega LPP-ja Rok Vihar in generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes sta odgovarjala na vprašanja Igorja E. Berganta.
Zakaj je potreben nov štiritirni železniški nadvoz na Dunajsko cesto. Ali drugače ne gre?
Meh: To je prvi del oziroma faza A celotne prenove Emonike. Sledita še faza B, C in pa pozneje še D. Faza A pomeni, da se ta most, ki je trenutno čez Dunajsko, podre in se zgradi novi most z novimi tiri, ravno zaradi celovitosti urejanja celotnega območja, se pravi potniškega centra Ljubljana. To je najtežji del za potek prometa. Pozneje sledita fazi B in C, predvidoma na začetku aprila bi se začelo tudi to graditi. Alternative temu ni, razen da bi za ta čas zaprli praktično celoten železniški promet. Slovenija si tega ne more privoščiti, vseeno pa bi ostala težava s cestnim prometom.
Ali bodo kljub zožitvam avtobusi na Dunajski cesti v teh novih razmerah vendarle v privilegiranem položaju, ker eden izmed odgovorov za to, spraviti čim manj avtomobilov v središče mesta, je seveda izboljšati ponudbo ljubljanskega potniškega prometa. Kako bo zdaj?
Vihar: Avtobuse težko postavljamo v privilegiran položaj s tehničnimi ukrepi. Zato bo podvoz že med delom precej zožen, voznih pasov bo bistveno manj. Če bi z uvedbo začasnih rumenih pasov še zožili vozišče, bi dosegli ravno nasproten ukrep. Generator zastojev, ki so bili pred dvema tednoma, je bilo zaprtje enega voznega pasu na Dunajski. V prihodnje pa bo še več zaprtih pasov. Tukaj moramo uporabiti druge ukrepe. Mislim, da je bil zelo dober primer dobre prakse po tem, ko so se pojavili veliki zastoji, ko so na celotni Slovenski cesti stali avtobusi. Takrat smo dejavno pristopili k reševanju težav. Sešli smo se policija, Mestna občina Ljubljana, mestno redarstvo, LPP in skupaj smo oblikovali akcijski načrt, kako se bomo s tem spoprijemali v prihodnje. Sestanek je bil 13. novembra. Isti dan so se začeli izvajati določeni ukrepi, tako da je bil v popoldanskem času promet bistveno izboljšan. Če gledamo zadnja dva dneva, danes in včeraj, praktično gneče ni bilo.
Ampak ta zožitev bo strahovit izziv tudi za vas, kajne?
Vihar: Izziv bo celotno obdobje gradnje tega potniškega centra Ljubljana, ker se tukaj prenavlja celotna infrastruktura v širši okolici potniškega centra Ljubljana, tako da vsaka cesta, ki je ali zaprta ali zožena, predstavlja izziv. Mi se bomo morali temu nenehno prilagajati z določenimi obvozi in aktivnim usmerjanjem prometa, kjer pa seveda računamo na pomoč policije in mestnega redarstva.
In pa seveda tudi pomoč voznic in voznikov, kot je rekel župan, da bi se povezali v vozne skupnosti in jih več uporabljali. Gospod Mes, omejitve bodo tudi v železniškem potniškem prometu, in sicer že prej, že zdaj decembra. Nekdanja železniška postaja Šiška naj bi pri Pivovarni Union dobila znova pomembno vlogo. Zakaj?
Mes: Tako bo zato, ker bosta v času podiranja in potem gradnje mostu vsaj delno nekaj mesecev odprta samo dva tira namesto štirih. Železniško postajo Ljubljana na dan prečka približno 500 vlakov. Vsi ti vlaki, ki gredo tudi čez ta most, v tem delu ne bodo mogli več iti vsi v 24 urah. Promet iz smeri Jesenice–Ljubljana na dan predstavlja 49 vlakov, od tega jih je imelo približno osem končno ali začetno postajajo na tej postaji, se pravi zraven Pivovarne Union. Enako velja za progo proti Kamniku. Tam bo pa imelo od 48 vlakov 19 vlakov končno ali začetno postajališče. Z mestno občino oziroma z LPP-jem smo se dogovorili, da organiziramo krožni promet, se pravi, da mestni avtobus pobira potnike pred postajo Tivoli in jih potem pelje po Celovški cesti s postankoma na Gosposvetski in na Bavarskem dvoru ter s končno postajo Kolodvor. To bo od 7. ure zjutraj do 22. ure nekje na 15 minut. Za potnike bo poskrbljeno. Za vse preostale vlake, sploh vlake v jutranjih in popoldanskih konicah, bo ostal enak režim kot zdaj.
To pomeni, da boste uredili krožno progo, recimo temu novi gorenjski kolodvor, vsaj začasno, in zdajšnji ljubljanski.
Vihar: Za čas gradnje bomo uvedli novo progo LPP-ja, ki bo povezovala ti dve postajališči, in bo za potnike Slovenskih železnic brezplačna.
Ima morda že številko?
Vihar: Mislim, da ne bo imela številke in bo poimenovana tako, da bo bolj jasno.
Pravite, da je gradnja novega nadvoza nujna zaradi gradnje potniškega centra. Dolgo so številni, zlasti politiki, sanjali o poglobitvi železnice v Ljubljani. Je zdaj s tem, ko se vendarle gradi nov nadvoz, ta zgodba povsem končana?
Mes: Ljubljana je eno redkih glavnih mest v Evropi, skozi središče katerega gredo vsi tovorni vlaki. To je težava in tudi potem bo ostala težava. Ostaja več rešitev. Ena je poglobitev, ki je mogoče najboljša, verjetno pa tudi daleč najdražja. Obstajata še dve rešitvi, pri katerih ministrstvo intenzivno dela: južna in severna obvoznica. Se pravi, da se proga nekje pri Brezovici odcepi in gre proti Gorenjski oziroma proti Štajerski. Mislim, da bo to prej kot v desetih letih težko zgrajeno. Na železnicah zato dajemo pobudo, da se čim prej uredi tivolski lok, torej da vlaki, ki vozijo iz Primorske proti Gorenjski, proti Karavankam, tovorni vlaki in obratno, ne prečkajo več glavne postaje. S tem bi bil ta prvi korak narejen in bi veliko pomenilo za razbremenitev glavne železniške postaje.
V zadnjem intervjuju v Mladini ste večkrat omenili letnico 2026, ko bo končan potniški center Ljubljana, ko bodo posodobljeni številni odseki proge med Koprom in Mariborom in ko bi Ljubljana ravno zaradi posodobitve in več prometa postala kritična točka teh prog.
Mes: Mislim, da se da do konca leta 2026 zgraditi ta tivolski lok. Sam gradbeni poseg je lahko hitro opravljen. Večja težava je pridobitev vseh soglasij, odkupov zemljišč in dovoljenj. Gradnja je lahko končana v nekaj mesecih. Glede na vse, kar se predvideva, mislim, da je to nujno in da si bo treba zelo prizadevati, da se zgradi tivolski lok ter se razbremeni železniška postaja Ljubljana, vsaj približno 80 tovornih vlakov na dan.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje