Kaprun je eno najbolj priljubljenih avstrijskih smučarskih središč. A tragedija ga je močno zaznamovala. Foto: EPA
Kaprun je eno najbolj priljubljenih avstrijskih smučarskih središč. A tragedija ga je močno zaznamovala. Foto: EPA
Žrtve še danes niso pozabljene. Foto: EPA
V Kaprunu so postavili spomenik žrtvam. Foto: EPA
Svojci žrtev so večino odškodnin porabili za odvetnike. Foto: EPA

V desetletju so se sodni procesi sicer končali, odškodnine so izplačali, predor, v katerem so umrli smučarji, pa zapečatili, a za preživele in družine žrtev rane ostajajo nezaceljene. Njihova sodna bitka namreč še ni končana, saj ne morejo sprejeti tega, da za požar doslej ni bil nihče kazensko preganjan.
Deželno sodišče v Salzburgu je leta 2004 oprostilo vseh 16 obtoženih in menilo, da nihče od njih ni kršil zakonodaje, ker ni bilo ustreznih predpisov. Prav tako požar v vagonu ni bil del morebitnega scenarija nesreč, ki bi ga inženirji morali upoštevati, kar je naletelo na velike kritike sorodnikov žrtev.

Kaprunska nesreča se je pojavila tudi pred Evropskim sodiščem za človekove pravice v Strasburgu, kamor se je v treh primerih obrnil avstrijski odvetnik Gerhard Padovsovnik. Sodniki in strokovnjaki, ki jih je najelo sodišče, naj bi bili po njegovem mnenju pristranski.

451 sorodnikov žrtev je sicer v letih po nesreči doseglo zunajsodno poravnavo, s katero so bili upravičeni do 13,9 milijona evrovskupne odškodnine, a je denar večinoma šel za honorarje odvetnikov. "Gre za neizmerno razočaranje nad našim pravnim sistemom," je dejal dunajski odvetnik Johannes Stieldorf, ki je v požaru izgubil 18-letnega sina Matthaeusa. "Upam, da bo nekega dne pravica vendarle ugledala luč sveta. Ne moremo dopustiti, da ostane tako, kot je zdaj," je dejal 73-letni Hermann Geier iz Nemčije, eden od le 12 ljudi, ki se jim je uspelo iz gorečega predora rešiti.
Spominska slovesnost v Kaprunu
Ob letošnji deseti obletnici nesreče so v Kaprunu pripravili spominsko slovesnost, ki se je bodo udeležili tudi avstrijski kancler Werner Faymann in drugi visoki avstrijski predstavniki. V spomin na žrtve so v bližini končne postaje zobate železnice v preteklosti že postavili spominski kraj z nišo za vsakega od umrlih.
Številne med njimi so opremljene s fotografijami, mislimi in osebnimi spominki. Kaprunski upravitelj zobate železnice pa je šele pred kratkim objavil opravičilo, v katerem je prevzel moralno, ne pa pravne odgovornosti za katastrofo. "Prosimo za odpuščanje, saj vsa naša prizadevanja niso bila zadostna, da bi preprečili nesrečo," je zapisalo vodstvo.
Rešili so se le tisti, ki so tekli navzdol
Več strokovnih poročil je ugotovilo, da je požar na vagonu zobate železnice v Kaprunu 11. novembra 2000 izbruhnil, ko se je vagon peljal v predor. Vzrok požara je bil po navedbah nemških izvedencev nestrokovna vgradnja grelca, ki ni bil primeren za zobato železnico. Prvotno je obveljalo, da naj bi bila vzrok za nesrečo napaka na grelcu. Nesreča se je zgodila kmalu zatem, ko je vlak ob 9.00 zapeljal v predor. Grelec v zadnjem delu vlaka se je vnel in ogenj je zajel cel vlak, ki se je zaradi talitve zavornega sistema ustavil v predoru. Sprevodnik je skušal odpreti vrata, a zaradi izgube pritiska v sistemu to ni bilo izvedljivo. Ogenj je medtem zajel tudi električni kabel, zaradi česar sta se vlak in predor znašla v popolni temi.

Potniki so takrat skušali razbiti okna, da bi se rešili. Enajst potnikov iz zadnjega dela vlaka, ki so uspešno razbili okno, so sledili nasvetu sopotnika, ki je bil 20 let prostovoljni gasilec, in so zbežali navzdol, mimo ognja in pod dimom. Številni še ujeti potniki so zaradi toksičnih izpuhov izgubili zavest. Nazadnje je sprevodniku le uspelo odpreti vrata, tisti potniki, ki so bili še pri zavesti, pa so planili skozi vrata v predor in stekli navzgor, stran od ognja. To se je izkazalo za usodno napako, saj je predor deloval kot ogromen dimnik, ki je posrkal ves kisik z dna in naglo širil strupen dim, vročino in ogenj navzgor. Vsi potniki, ki so skušali pobegniti na ta način, vključno s sprevodnikom, so se zadušili in zgoreli.
Med 155 žrtvami kaprunske katastrofe je bilo 92 Avstrijcev, 37 Nemcev, deset Japoncev, osem Američanov, štirje Slovenci, dva Nizozemca, Britanec in Čeh. Številne žrtve so lahko na podlagi analize DNK-ja identificirali šele več tednov po nesreči. Četrtina žrtev je bila otrok in najstnikov. Najmlajši je bil star pet let. Dvanajst ljudi se je iz predora rešilo.
Vasica Kaprun si prizadeva znebiti madeža
Smučarsko središče Kaprun si še deset let po nesreči prizadeva, da bi si povrnilo ugled. Okoli 3.000 vaščanov je namreč zelo odvisnih od približno 130.000 gostov, ki vsako leto prispejo v to gorsko vasico. "Bili smo šokirani, zgodilo se je nekaj nepredstavljivega in še zdaj se skušamo spopasti s tem," je priznal kaprunski župan Norbert Karlsböck.