V petek se bo ob 2. uri zjutraj s prvim uradnim prostim treningom pred nedeljsko dirko za VN Avstralije v Melbournu začela nova, že 70. sezona v formuli ena. Sezona, ki z novimi boji za naslov dirkaškega in konstruktorskega svetovnega prvaka ob spremenjenih predpisih prinaša tudi nekaj novosti.
Med največjimi so širša in daljša sprednja ter zadnja krilca dirkalnikov, zaradi česar bodo dirkači lahko na stezi lažje izvajali prehitevalne manevre. Zaradi večjega zadnjega gibljivega krilca bo tudi izkoristek sistema DRS (Drag reduction system) v DRS-območjih večji. Obenem so dvignili količino goriva s 105 na 110 kilogramov, tako da bodo lahko dirkači 'na polno' dirkali vso dirko in jim ne bo treba varčevati goriva.
Za krajši povzetek zimskih testiranj in napoved pred novim dirkaškim potovanjem v elitnem razredu motošporta smo se obrnili na športnega novinarja Televizije Slovenija in poznavalca formule ena Staneta Kosa, s katerim smo se med drugim dotaknili tudi novih predpisov in prihodnosti tega športa.
Z novo sezono so v veljavo prišli tudi novi tehnični predpisi. Sprednje in zadnje krilce sta daljša, širša in poenostavljena.
Vsa ta nova pravila bodo nekaj pripomogla k zanimivosti. Zaradi prejšnjih krilc je bilo skoraj nemogoče tistemu, ki sledi, dolgo vztrajati. Gume so se zaradi turbulence obrabljale. Zdaj bodo manjša tudi stranska krilca in do tega naj ne bi več prihajalo. Sprednja krilca so kar 20 cm širša in 2 cm višja, zadnja krilca bodo ožja in višja, tudi gibljivo krilce je zdaj večje, zato se pričakuje, da bo v DRS-območjih še učinkovitejše. Zaradi vsega tega bo tudi število prehitevanj višje kot lani. Tu je še ena stvar, zaradi katere bo dirkanje letos zanimivejše: testiranja so pokazala, da so moštva veliko bolj skupaj kot prej. Tako prvi trije kot drugi 'midfielderji', kot jim pravimo. Tudi McLaren je letos naredil veliko kilometrov.
Včasih je bilo precej manj prehitevanj kot v zadnjem obdobju in morda smo si jih ravno zaradi tega toliko bolj zapomnili. Denimo boj Jacquesa Villeneuva in Michaela Shumacherja v Jerezu leta 1997. Pa boj 'Schumija' in Mika Häkkinena v Spaju leta 2000. Ne nazadnje boj Kimija Räikkönena in Giancarla Fisichelle v Suzuki 2005. Se vam ne zdi, da je prehitevanj že zdaj preveč v DRS-območjih in da so ljubiteljem tega športa prav zaradi tega morda dirke preveč monotone, dolgočasne?
Na en način, da. Formula ena je z napredno tehnologijo postala sama sebi v breme. Po drugi strani pa se tudi lahko vsi spomnimo legendarnih posnetkov Ayrtona Senne s kvalifikacij v Monte Carlu leta 1988. Tehnologija gre naprej, in to je formula ena. Še več upov se v naslednji sezoni polaga v nove motorje, ko bodo tudi nova pravila. Upam, da bo formula ena postala spet to, kar je bila konec osemdesetih in na začetku devetdesetih let. Vseeno pa sprašujem ... je bila formula ena zanimivejša tudi v tistih letih, ko je bil Schumacher dominanten? Pa, ko je bil dominanten McLaren? Williams? Dirkači, kot so Schumacher, Senna in Prost so bili zares izjemni, a tudi takrat se ni kaj dosti več dogajalo, kot se dogaja danes.
V novi sezoni so z novimi predpisi tudi povečali količino goriva s 105 na 110 kilogramov.
Da, najverjetneje ne bomo več poslušali navodil iz boksov, da morajo dirkači varčevati gorivo. Tu pa je pomembna še ena stvar, in sicer dovoljena najmanjša teža dirkača skupaj s sedežem, ki je zdaj 80 kilogramov. To pomeni, da dirkači, ki so malce višji in težji, ne bodo na slabšem v primerjavi z nižjimi in lažjimi. Dirkačem, ki ne bodo dosegli 80 kilogramov, bodo v dirkalnik namestili dodatno obtežitev.
Nico Hülkenberg je najvišji in tudi najtežji v karavani formule ena. Morda pa bi mu ta nov predpis škodil, saj bi lahko lažji dirkači teoretično dodatno utež namestili tako, da bi dirkalnik bolj uravnotežili.
Mislim, da se bo to na določenih dirkah poznalo. Ross Brawn (motošportni direktor formule ena, op. a.) in njegova ekipa bosta že našla način, da do določenih prednosti ne bo prihajalo. Dejansko mislim, da je to bolj pravično, kot je bilo do zdaj.
Novost so tudi označbe gum. Prej smo imeli barvne lestvice, zdaj jih bomo po trdoti ločili po oznakah C1, C2 in tako dalje.
Imeli bomo samo tri barve ‒ belo, rumeno, rdečo ‒ in pet različnih trdot, ki jih bodo izbirali za vsako dirko. Malce manj bo zmedenosti. To je bil kar dober korak naprej oziroma dobra poteza Pirellija. Obenem so naredili popolnoma novo gumo za rahel dež in močan naliv.
Zdaj pa k moštvom in dirkačem. Lewis Hamilton bo še naprej prva violina Mercedesa, Valtteri Bottas je lani v Rusiji, ko je moral Lewisu prepustiti zmago, dokazal, da je in bo drugi dirkač v moštvu. Se bo vladavina Mercedesa in Hamiltona nadaljevala tudi v novi sezoni? Vemo, da se je med zimskim testiranjem Britanec vseskozi pritoževal.
Kdor misli, da Mercedes in Hamilton ne bosta prevladovala, tako kot v prejšnjih letih, se moti. Kdor računa na Hamiltonov padec in na to, da nima več motivacije, se krepko moti. Navsezadnje se je Mercedes na zadnjih testiranjih v Barceloni povsem približal vrhu. Hamilton se bliža rekordnim 91 zmagam Michaela Schumacherja, svojemu šestemu in šestemu zaporednemu konstruktorskemu naslovu za Mercedes. Ferrari je sicer tihi favorit, a tudi oni so imeli nekaj težav med testiranjem. Ta kombinacija Vettel - Leclerc je dobra. Pri Ferrariju so me pozitivno presenetili, nazadnje so imeli v moštvu tako mladega dirkača leta 1961 (Ricardo Rodriguez, op. a.).
Sebastian Vettel je prišel k Ferrariju osvojit naslov prvaka. Lani je bil na dobri poti, potem pa so se mu dogajale zanj precej nenavadne napake. Je to ob nadobudnem Charlesu Leclercu zanj zadnja priložnost?
Mislim, da je. Tako Vettel kot Ferrari sta zanj postavila mejnik, da osvoji naslov. Vseeno bom rekel, da je konstruktorski naslov za Ferrari veliko lažje dosegljiv kot dirkaški.
Max Verstappen je v prvi polovici lanske sezone z Red Bullom storil ogromno napak, na udaru kritik je bil večkrat zaradi domnevno nevarne vožnje. V drugi polovici je bil nato izjemen. Kakšno sezono mu napovedujete?
Stopil bo še stopničko višje. Kakšno dirko bo odpeljal zares fenomenalno tako kot lani. Veliko bo odvisno tudi od tega, kako se bo obnesel Hondin motor. Res pa je, da je Red Bullova šasija tudi letos odlična. Zanimiv podatek je tudi ta, da je star šele 21 let in bo to že njegova peta sezona! Vse je odvisno o tega, kako se bo začel dirkaško starati. Pokazati mora dirkaško zrelost, čeprav je star komaj 21 let.
Njegov nekdanji moštveni kolega Daniel Ricciardo je odšel iz Red Bulla prav zaradi prepričanja, da bi moštvo favoriziralo Verstappna, če bi se oba bojevala za naslov svetovnega prvaka. Renault je po moči za zdaj četrto moštvo v formuli ena. Ima Ricciardo kakšno možnost za uspeh že v tej sezoni? Lani je imel veliko smole, še posebej z Renaultovim motorjem.
Ogromno smole! To, da je šel k Renaultu, je bila pametna poteza. Z moštvom ima podpisano pogodbo samo za letos, on pa mora pokazati, iz kakšnega testa je.
Je bil njegov odhod k Renaultu vseeno morda korak nazaj? Navsezadnje je šel k slabšemu moštvu.
Ne, to je bila pametna poteza. Od vseh možnih odločitev je bila ta najboljša.
Alfa Romeo je briljirala na prvih zimskih testiranjih, na drugih je nato malce stagnirala, pa vseeno je dokazala, da so v Hinwilu razvili konkurenčen dirkalnik. Lahko Kimi Räikkönen meša štrene v boju za zmago ali pa vsaj v boju za stopničke?
Zagotovo. Kimi je tega sposoben. Če upoštevamo pretekle dirke, bi si upal napovedati, da mu bo uvrstitev na oder za zmagovalce uspela že na prvi dirki v Avstraliji, kjer je zelo specifična steza. Njemu zelo ustreza, tam je nazadnje leta 2013 zmagal z lotusom. Alfa ima vso Ferrarijevo podporo. Tudi Antonio Giovinazzi je bil precej hiter med testiranji. Letos bo to moštvo poskrbelo za kar nekaj presenečenj.
Katero moštvo bi še izpostavili?
Velik pozitiven preskok bo naredil McLaren z Landom Norrisom in Carlosom Sainzem. Če se pošalim, so letos med testiranji naredili toliko kilometrov kot v prejšnjih treh letih skupaj. Renault je letos v razvoj motorja vložil veliko denarja, in to se bo tudi poznalo. Racing Point bo po mojem mnenju letos nazadoval glede na pretekle rezultate.
Morda tudi zaradi dirkaške zasedbe ‒ Esteban Ocon ni dobil sedeža, dobil pa ga je Lance Stroll, sin lastnika moštva.
Lance se spopada z etiketo, da mu oče vse kupuje. V Bakuju je bil predlani sicer tretji, ampak na splošno je naredil odločno preveč napak. Tudi letos med testiranji. Koliko časa bo to oče trpel, bomo še videli.
Zdaj pa k padlemu velikanu, ki ne najde poti iz krize. Williams. Lani najslabša sezona v zgodovini tega moštva, letos na prva zimska testiranja kolektiv še ni bil pripravljen, tudi pozneje so mu manjkale določene komponente na dirkalniku. Vidite luč na koncu predora za to legendarno moštvo?
Glede na to, da je Williams ena od ekip, ki so mi strašno pri srcu, se mi še toliko bolj para srce. Letos bo za njih 'boj na požiralniku'. Odšel je Paddy Lowe, kar je velik manko. Po letu 2010 se je vrnil Robert Kubica ... težka bo.
Se vam zdi, da bi lahko Kubici uspel kakšen odmevnejši rezultat?
Ne verjamem. Toliko so v zaostanku, vsaj zdaj na začetku sezone. Odvisno, kako se bodo pri Williamsu odločili. George Russell je iz formule dve in je pravzaprav Mercedesov. Mislim, da od Williamsa, vsaj na začetku sezone, ne gre veliko pričakovati.
Letos poteče pogodba s kultnimi dirkališči v Barceloni, Monzi, Silverstonu. Na koledar formule ena se bo vrnila VN Nizozemske, prihodnje leto bo luč sveta ugledala VN Vietnama, govori se tudi o dirki v Miamiju. So to dobre poteze za formulo ena?
Odhod klasičnih stez je vedno vroča debata pred vsako sezono. Formula ena ima še vedno domovanje v Evropi, čeprav se je razširila po svetu. V redu je, da najde nova tržišča. Dirka v Vietnamu se mi ne zdi slaba poteza. Prav tako se mi zdi, da so novi šefi formule ena tako pametni, da niti pomislijo ne, da ne bi bilo recimo dirke v Monzi ali v Silverstonu.
V novi sezoni bodo dirkači, ki bodo uvrščeni med najboljših deset, lahko z najhitrejšim krogom v skupnem seštevku pridobili eno točko. Vaš komentar.
To je odlično! Tudi moštva bodo dobila to točko. Ena točka in 21 dirk, to je v teoriji že skoraj za eno zmago. Tudi tisti, ki ne bodo na prvih desetih mestih, se bodo toliko bolj potrudili. Še več bo tekmovalnosti med dirkači in to bo zagotovo prineslo dodaten čar dirkanju.
In morda tudi več taktiziranja?
Taktika je bila vedno sestavni del DNK-ja formule ena.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje