Voditelja podkasta SOS-odmev Slavko Jerič in Toni Gruden sta v 49. epizodi govorila o začetku kolesarske sezone in njenih prihajajočih vrhuncih. Gost epizode je bil nekdanji kolesar in izvrstni analitik Martin Hvastija. Pogovoru lahko prisluhnete s klikom na spodnjo sliko, seveda pa ste vabljeni tudi k branju spodnjega povzetka.
Hvastija: Moramo ostati skromni
Kolesarji so nas v zadnjih letih precej razvadili, letošnje leto je posebno, saj so poleg klasičnih vrhuncev na sporedu še olimpijske igre. "Pričakovanja so velika, a moramo ostati skromni. Gre za zelo zahteven šport, ki ima svoje zakonitosti in pravila, včasih veliko odloča tudi sreča v podobi padcev ali drugih nesrečnih okoliščin. Bolje je, da ostanemo previdni in skušamo uživati v tem, kar se dogaja tudi na začetku nove sezone. Letos me res zelo zanimajo olimpijske igre, kjer bodo vsi najboljši slovenski kolesarji, saj vsi igre v Tokiu omenjajo kot enega od ciljev sezone. Lani smo Tour osvojili, upam, da bomo še kakšnega. Upam, da bomo uspešni tudi v Tokiu," se je Hvastija zazrl v bližnjo prihodnost.
Vzrok za ešalone je bočni veter
Svetovna serija se je začela v Združenih arabskih emiratih. Uvod dirke je bil nenavaden, saj je veter že v prvi etapi karavano razbil na številne ešalone. Gost je razložil ta pojem: "V puščavi se pojavi veter, ki kolesarjem povzroča težave, te so še večje, ko gre za stranski veter v kombinaciji z vetrom v hrbet. V kolesarskem žargonu temu rečemo 'vožnja na veter'. Najbližje bi bil morda izraz 'vetrne formacije', ki pa tudi ne pove vsega." Kolesarji na cestnih dirkah vozijo v zavetrju, težava pa nastane, ko se zgodi bočni veter. Hvastija je razložil: "V tem primeru se zavetrje premakne na nasprotno stran smeri vetra. Če veter piha z desne, se kolesarji tako postavijo na levo in obratno. Tako se pomaknejo do roba ceste, kjer pa hitro zmanjka cestišča. Skupina se tako pretrga zaradi vetra, to je težko tudi teoretično razložiti. Dokler mladi tega ne izkusijo, jim sploh ni jasno, kaj se dogaja. Pri nas ni dovolj konstantnega vetra, da bi to lahko trenirali."
Šejki pričakujejo same zmage
Bočni veter je tako v prvi etapi raztrgal karavano, tako je v glavnini na sicer ravninski etapi 'preživelo' le 23 kolesarjev, med katerimi je bil tudi Tadej Pogačar. Ta je majico vodilnega prevzel že po drugi etapi in je zdaj varno na poti do končne zmage. Pogačar je že pred meseci v podkastu Številke opredelil to dirko kot enega od ciljev sezone. Hvastija je prepričan, da je to le eden od korakov do glavnega cilja sezone, ki je seveda Tour: "Trenutno mu dobro kaže. Tadej drži obljube, zato ga imajo radi. Za lastnike njegove ekipe je to izjemno pomembna dirka. Šejki, ki dajejo denar, pričakujejo zmage. Včasih jim je težko razložiti, da zaradi zmage na Touru še ne pomeni, da boš potem zmagal na vseh preostalih dirkah. Ko bo imel domačo dirko pod streho, bo opravil vse, kar ima opraviti spomladi in se lahko v miru pripravi na Tour in olimpijske igre."
Pog & Rog najprej v Baskiji
Podobne načrte ima tudi Primož Roglič. Oba slovenska šampiona se bosta letos pogost pomerila na cestah, njun prvi obračun bo na Dirki po Baskiji. "To je precej nepredvidljiva dirka, vedno jo kroji tudi vreme v podobi dežja. Roglič je tu zmagal pred dvema letoma, na koncu je zmagal celo brez podpore ekipe. To bo prvo njuno srečanje, a za njiju zares štejejo aprilske dirke v Belgiji in seveda Tour," je prepričan Hvastija.
Razlike v kronometru bodo manjše
V Jumbo Vismi so na začetku sezone govorili, da je Pogačar v tem trenutku že dve minuti pred Rogličem, a Hvastija to označuje kot ironijo: "To je bolj spomin na lanski kronometer na Touru, ki je bil res specifičen kronometer, ni bil ravninski. Ne pozabimo, na sporedu je bil predzadnji dan, ko so vsi pri koncu z močmi, kar je vplivalo na razlike. Letos bosta dva ravninska kronometra. Na prvem, ko bodo vsi še sveži, bodo razlike med njima minimalne. Oba sta izvrstna kronometrista, odvisno bo tudi od forme in od dnevne forme. Kronometer je po psihološki strani najzahtevnejša disciplina v cestnem kolesarstvu. Ko ti gre samo malo narobe, se ti hitro podre ves svet. Tour se ne bo odločal na kronometru, ampak na klancih in v zadnjem tednu, ki prinaša večje razlike."
Podobno nevarna v klancih
Kolesarske statistike kažejo, da sta oba Slovenca izjemna v zaključkih na klancih, ne glede na njihovo dolžino. "To le kaže, da sta si neverjetno podobna, oba zdržita dolge klance pa tudi kratke in eksplozivne, na katerih imata potem še oba vedno dovolj moči za sprinte. Oba sta tudi dobra v kronometru, torej sta rojena za (dolge) etapne dirke. Zato njuno rivalstvo tako polarizira ne le slovensko, ampak tudi svetovno javnost. Ne morem pa mimo tega, da je Tadej v prednosti, ker je devet let mlajši. Dolgoročno ima zato več možnosti."
Mohoričev hitri cilj sezone
Hvastija je besede namenil tudi drugim slovenskim kolesarjem, veliko pričakuje od Mateja Mohoriča: "Zame je lanski nastop na dirki Liege−Bastogne−Liege njegov največji uspeh med profesionalci, čeprav ni zmagal. Letos veliko meri na Milano–San Remo, ta dirka mu je res pisana na kožo. Treba je biti v vrhunski formi takoj na začetku sezone. Upam, da mu bo uspelo." Mohorič je bil pred dnevi precej v ospredju, saj je UCI prepovedal njegovo tehniko spusta: "To je sprejel zelo stoično. Vsi mu priznavajo avtorske pravice te tehnike. Sam je izračunal, da mu to najbolj ustreza pri položnejših spustih brez ovinkov, kjer hitrosti niso prevelike, okoli 70 kilometrov, takrat se da še kaj pridobiti s poganjanjem. Ta položaj torej prednost prinaša le v specifičnih primerih."
Ekipe? Klasična trojica
Hvastija pričakuje, da bodo na etapnih dirkah razplete spet krojili klasični osumljenci – Ineos Grenadiers, Jumbo Visma in UAE-Team Emirates: "To lahko sklepamo po tem, kar smo videli skozi zimsko obdobje in kadrovskih menjavah. Na Touru bomo najbrž videli več menjav rumene majice, šele od Mont Ventouxa, na katerega se bodo kolesarji povzpeli dvakrat, bodo stvari postavljene na pravo mesto. Belgijska javnost od Wouta van Aerta zahteva, da se bojuje za skupno zmago na tritedenskih dirkah. Ne vem, kako bodo to pri Jumbu uskladili znotraj ekipe, morda bolj na začetku dirke, pozneje se bo moral podrediti bolje pripravljenemu. Ko smo pri Belgijcih, veliko pričakujemo tudi od Remca Evenepoela, tudi on bi lahko konkretno mešal štrene."
Dumoulin podlegel ambicijam
Nepredvidljivi Tom Dumoulin je z odločitvijo o začasni prekinitvi karieri presenetil tudi Hvastijo: "Njegove težave, ki jih je imel ob vrnitvi po dolgotrajni odsotnosti z dirk, so bile očitno globlje, kot je sam želel priznati. Ko si enkrat na vrhu in zmaguješ največje dirke, se je težko podrediti in sprejeti vlogo obrobnega kolesarja. Ob svoji džentelemenskosti in pripravljenosti pomagati, je lani videl, da ni na ravni, nato je podlegel samemu sebi in ambicijam."
Nove zavore po okusu proizvajalcev
Na tehničnem vidiku je bilo v ospredju množični prihod kolutnih zavor, kar Hvastija brez dlake na jeziku pripisuje pritisku industrije: "Kolesarski proizvajalci želijo vsem (tudi tistim, ki imajo kolesa za 10.000 evrov) prodati novo kolo. Trend uvajanja kolutnih zavor je vseprisoten, vsi največji proizvajalci so se temu uklonili. Večina strokovnjakov meni podobno, vsaj tisti, ki upajo razmišljati na glas. Cestno kolesarstvo se ne odloča z zaviranjem, ampak se pretežno odloča s pedaliranjem na ravnini in klancih, zaviranje je vedno drugotnega pomena. Obstajajo situacije, v katerih kolutne zavore prinašajo prednosti, a bolj gre za razvoj tehnologije. Kolesa so že na prvi pogled drugačna, okvirji so drugače oblikovani, sile znotraj posameznih komponent so drugačne. Kolesa se bodo še naprej spreminjala, s tem pa tudi dobro prodajala."
Težko bo ponoviti lanski DP
Lani sta bili nepričakovani uspešnici obe dirki za državno prvenstvo. Hvastija se zaveda, da bo težko ponoviti ta enkratni trenutek, ki se je zgodil lani konec junija: "Takrat je bila najprej predvidena trasa v Lenartu, a smo morali zaradi nezmožnosti lokalnih organizatorjev tekmovanje prestaviti v Cerklje. Kljub odporu ali pomisleku nekaterih je bila tekma uspešna. To bo težko ponoviti. Dirka po Franciji se bo začela teden prej, kar bo povozilo tradicionalni termin državnih prvenstev, ki se prav tako prestavi za en teden in se skoraj križa z Dirko po Sloveniji. Ta pa se križa z maratonom Franjo ... Skratka, imamo cel kup težav, a upam, da bodo vse dirke izpeljane. O državnem prvenstvu že razmišljamo, ta trenutek imamo odprtih več opcij. Možnost je oživitve vrhunskega kolesarstva v Mariboru, kjer pogovori potekajo, pogovarjamo se tudi o morebitni izvedbi v Kopru. Kolesarstvo želimo pripeljati v regije, kjer ni tako popularno. Obenem pa je težko zagotoviti, da bo trasa pisana na kožo Rogliču in Pogačarju. Že lani smo slišali precej kritik od drugih kolesarjev in ekip. A vsem je v plus, če zmaga eden od njiju, to je namreč velika reklama za vse slovensko kolesarstvo."
Vabljeni k poslušanju celotnega pogovora, v katerem je Martin Hvastija razmišljal o celotnem kolesarskem urniku, vplivu koronavirusa na izvedbo dirk tako pri članih kot mlajših konkurencah, kako je potekal izbor kolesarja leta, o obisku Gira po slovenskih cestah, primerjavah letošnjih tritedenskih dirk, upokojitvi Luke Pibernika, volitvah na Kolesarski zvezi Slovenije ...
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje