Koliko je vredno veselje, ko Slovenija osvoji zlato kolajno na olimpijskih igrah? In vsi tisti pogovori za šankom o tem kako smo dihali s Petro, ko je v Vancouvru v solzah pririnila čez cilj? Za mnoge so te zmage narodni ponos in tisto prvo kar delimo, ko se predstavljamo tujcem na potovanjih.
Legendarni uspehi malega naroda iz zelene pike sredi Evrope. Naši uspehi. Dejstvo je, da smo Slovenci zimski narod, izpod Alp, klenega značaja in v bele vrhove zagledani - dobri ljudje. In da ljubimo naravo kot le kdo. Pa, da smo kljub vsem razlikam složni in v en glas, ko naši Orli letijo z velikanke pod Ponce in rušijo rekorde.
Če nam bo za prihodnost našega športa mar toliko kot za naše zimske olimpijske zmage, lahko tudi v podvigu, ki nas čaka navdušimo svetovno javnost. Pridruži se nam na Misiji! Tvoj prvi korak je, da bereš naprej.
Dejstva, da te zmrazi po hrbtu
Triglavski ledenik se je v času od olimpijskih iger v St. Moritzu leta 1948 pa do letošnjih v Tokiu skrčil kar za 30 krat. Od majhnega smučišča kjer je kdaj pa kdaj treniral tudi Jure Košir, je danes ostala le še klavrna ledena zaplata velika slabo polovico nogometnega igrišča. Dejstvo je, da smo ena zadnjih generacij, ki ledenik še lahko vidi in hkrati generacija na točki preloma okoljske katastrofe.
Tako je vsaj, če gre verjeti Medvladnemu forumu za okoljske spremembe (IPCC), pa Združenim narodom in pogajalcem novembrskega COP 26 ter kratko malo, celotni znanstveni stroki. To niso mnenja, temveč ledeno hladna dejstva.
Svet se ogreva tako hitro, da bi do 2050 lahko ostalo primernih za Zimske olimpijske igre le še osem od preteklih gostiteljic, do 2080 pa le še šest. Do konca stoletja bi po podatkih Evropske agencije za okolje (EEA) lahko izginilo do 84% vseh ledenikov, s tem povezano pa se lahko poslovi do 75% zimskih letovišč. Adijo Krvavec, Vogel, Kranjska Gora, Rogla in Cerkno. Po Pohorju pa se tako ali tako že zdaj lahko dobro spustiš le še s kolesom.
Legendaren podvig, ki nas bo spet povezal
Olimpijski komite Slovenije in znamka Laško smo partnerji že 30 let in v akciji, ki smo jo zasnovali, smo zavezani, da želimo uspehe naših olimpijcev gojiti še naslednjih 30. V pripravah na XXVI. Zimske Olimpijske Igre smo pripravili akcijo “Misija: Triglavski Ledenik v Peking”. Povezali smo slovensko znanstveno stroko, športno javnost, poseben diplomatski krog in gospodarstvo, da bi delček našega narodnega ponosa prepeljali s Triglava na olimpijski oder v Peking. Potrebujemo pa vso pomoč, ki jo lahko dobimo. Tudi vašo, tvojo.
V novembru smo pospremili raziskovalno ekipo Geografskega inštituta Antona Melika na Triglavski ledenik, kjer že od leta 1946 izvajajo vrsto raziskav našega najvišjega ledenika. Z odpravo, ki sta jo vodila legendi slovenskega alpinizma Marija in Andrej Štremfelj, smo dokumentirali odvzem 20 kosov ledeniškega snega in ledu, ki ga raziskovalna ekipa GIAM pod taktirko mag. Mihe Pavška zdaj analizira na Raziskovalni postaji ZRC SAZU Barje.
Delček analiziranega vzorca ledenika se z decembrom podaja na olimpijsko pot od Slovenije do Kitajske, a to ne bo kakršna koli pot, ampak trajnostni maraton čez več kot 10 olimpijskih prestolnic, 9 držav in 13.000 kilometrov. Od 2500 metrov nadmorske višine pod vrhom Triglava pa do -40°C čez zaledenelo površino Bajkalskega Jezera. In to z avtomobilom. Hibridom po imenu Darko. Za volanom hibrida bo sedel Ciril Komotar, v posebnem zamrzovalnem zaboju v prtljažniku pa prevažal Tolija. Tako so GIAM-ovi raziskovalci poimenovali vzorec ledu označen kot “Triglav Olympic Legendary Ice” oz. kratko za nas, ki bomo navijali od doma - Toli.
Kaj vse se bo dogajalo na tej poti, kdo vse se pridružuje, kakšni izzivi čakajo Cirila vam razkrijemo kmalu, zaenkrat pa vam pokažemo le prve vtise, ki jih je ekipa zbrala na zimskem vzponu na Triglav. Gotovo boste ob ujeli še kak znan obraz.
Skupaj zmoremo več kot si mislimo
Misija: Triglavski lednik v Peking je okoljevarstvena kampanja OKS in znamke Laško, s ciljem ozaveščanja o vplivih segrevanja ozračja na okolje in nemudnih posledicah, ki jih prinaša za gorske ekosisteme. Hitro rastoče temperature so neposredno povezane s količino izpustov toplogrednih plinov, prav ti pa so posledica odločitev, ki jih sprejemamo kot družba.
Daphne Stavropoulou, direktorica marketinga v Pivovarni Laško Union: »Trajnost je vpeta v DNK blagovne znamke Laško, saj sta tradicija in iskren značaj sestavni del tega, kar predstavlja. Ohranjanje tradicije pomeni, da moramo razumeti, spoštovati in se prilagajati našemu svetu, da bodo vrednote, v katere verjamemo, lahko preživele. Ljudem želimo posredovati sporočilo, da je zaupanje v znanost pomembno za prihodnost našega planeta. Naše skoraj 200-letno zaupanje v raziskave in razvoj izdelkov je vodilo do tega, da je Laško danes ena najbolj inovativnih znamk v regiji. Smo zagovornik trajnostnega sveta in to bomo dokazali na način, kako proizvajamo svoje izdelke, in z vodenjem projektov, ki nas povezujejo z družbo in okoljem, za katerega smo odgovorni. Vztrajno izvajamo korake v smeri trajnostnega pakiranja, uporabe recikliranih materialov in iskanja priložnosti na področju kroženja embalaže s ciljem zapiranja snovnih zank. Hkrati uporabljamo nove tehnologije za prepolovitev porabe vode pri proizvodnji piva. Vselej pa si prizadevamo za ohranjanje odličnosti naših izdelkov.«
Da bi ozavestili o pomembnosti malih sprememb našega življenjskega sloga, smo se Laško in OKS povezali s strokovnjaki različnih koncev področja okoljevarstva in vrsto komunikacijskih partnerjev, s katerimi bomo v naslednjih mesecih premikali meje za svetlo prihodnost belih vrhov.
V prihodnjih tednih bomo pripravili vrsto koristnih nasvetov imenovanih “Olimpijski koraki”, ki bodo na različnih področjih pomagali z nasveti do majhnih sprememb in zniževali vaš in naš skupen izpust toplogrednih plinov.
Pri tem si velja zapomniti: ena sama ugasnjena luč morda ne napravi opazne razlike, a ko nas to naredi sto, tisoč ali pa cela dva milijona in še več, se majhni koraki seštejejo v veliko spremembo. Želimo si, da bi korakali z nami in nam v olimpijskem duhu pomagali do zmage, ki jo potrebuje ves svet.
Kot častni pokrovitelj je projekt podprl Predsednik Republike Slovenije Borut Pahor kot globalni partner projekta pa se nam pridružuje tudi Mednarodni olimpijski komite. Projekt nastaja v sodelovanju z Geografskim inštitutom Antona Melika ZRC SAZU, Centrom za energetsko učinkovitost (CEU) na Institutu “Jozef Štefan”, Planinska zveza Slovenije in Triglavski narodni park.
Partnerji projekta, ki nam pomagajo na olimpijski poti so: Avto-moto zveza Slovenije, Slovenska turistična organizacija, Telekom Slovenije, Elan in Europlakat.