Namen podnebnega zakona je vzpostaviti zakonodajni okvir za sprejemanje in izvajanje politik ter ukrepov za doseganje ciljev v skladu z mednarodnimi pogodbami, ki se nanašajo na podnebne spremembe, med drugim s pariškim podnebnim sporazumom.
Cilj zakona je med drugim zmanjšanje emisij toplogrednih plinov in prilagajanje podnebnim spremembam, pri čemer bi do leta 2050 dosegli razogljičenje in podnebno nevtralnost, pravočasen prispevek k doseganju ciljev, ki Slovenijo zavezujejo skladno z mednarodnimi pogodbami in predpisi EU-ja, ter povečanje odpornosti sistemov v Sloveniji na vplive podnebnih sprememb.
Na podlagi zakona bodo sprejeti strategija in številni načrti
V 12 mesecih od sprejetja zakona naj bi bila sprejeta dolgoročna podnebna strategija, ki bi za obdobje vsaj 30 let opredelila med drugim cilje podnebne politike in možne ukrepe za njihovo doseganje. Strategija bi se pregledala in po potrebi posodobila vsakih deset let.
Kot akcijsko-strateški dokument za 10-letno obdobje je naveden nacionalni energetski in podnebni načrt. Izvajanje tega dokumenta naj bi se pregledalo na dve leti.
V okviru podnebne strategije ali ločeno bi se v letu dni po sprejetju zakona pripravila strategija prilagajanja podnebnim spremembam, ki bi prav tako za 30 let opredelila pripravo politik in ukrepov za prilaganje podnebnim spremembam, med drugim z usmeritvami za ukrepe po sektorjih.
Na podlagi strategije prilagajanja naj bi v 18 mesecih od uveljavitve zakona regionalne razvojne agencije pripravile regionalne akcijske načrte prilagajanja podnebnim spremembam z ukrepi, ki bi upoštevali posebnosti na regionalni ravni.
Skladno z odločitvijo o vzpostavitvi socialnega sklada za podnebje na ravni Evropske unije, namenjenega podpori najranljivejšim pri zelenem prehodu, je predvidena priprava socialnega načrta za podnebje, ki bi določal ukrepe in naložbe za obravnavanje vpliva zakonskih ukrepov na ranljiva mikropodjetja in ranljive uporabnike prevoza, da se zagotovijo cenovno dostopno ogrevanje, hlajenje in mobilnost.
Izvajanje načrtov bo spremljal devetčlanski podnebni svet
Vlada naj bi kot neodvisno znanstveno posvetovalno telo za podnebne politike ustanovila podnebni svet. V njem naj bi bilo devet neodvisnih strokovnjakov, od katerih bi štiri predlagale javne univerze, tri Slovenska akademija znanosti in umetnosti, dva pa nevladne organizacije, ki delujejo v javnem interesu na področju podnebnih sprememb. Svet bi med drugim spremljal izvajanje omenjenih strateških dokumentov in dajal predloge glede ukrepov.
Uvedli bi dan za podnebje, ki bi bil glede na osnutek vsako leto tretji četrtek v septembru. Na ta dan bi DZ obravnaval podnebno ogledalo, izvajali bi se izobraževalni in promocijski dogodki na področju podnebnih sprememb, tem temam bi se posvečali tudi vsi vzgojno-izobraževalni in visokošolski zavodi.
Trgovanje s pravicami do emisij
Zakon bi tudi opredelil ukrepe za zmanjševanje količine emisij toplogrednih plinov v sektorjih, ki niso vključeni v sistem trgovanja s pravicami do emisij, ter sistem trgovanja s pravicami do emisij v EU-ju, med drugim s sistemom dražb, obveznostmi za upravljavce naprav, ki izpuščajo emisije, ter pravili za operatorje zrakoplovov in ladjarje.
Slovenija bo glede na zakonski osnutek doseganje ciljev na področju boja proti podnebnim spremembam pospeševala in spodbujala s proračunskimi sredstvi, tako iz državnega kot občinskih proračunov, s posojili z ugodno obrestno mero, z vlaganjem kapitala v podjetja, garancijami ali drugimi oblikami poroštev in z drugimi finančnimi instrumenti.
Kdo bo vse to plačal
Še naprej je predvideno tudi financiranje s subvencijami ali drugimi oblikami dajanja nepovratnih sredstev iz Eko sklada ali drugih gospodarskih javnih služb, med instrumenti pa sta navedena npr. še trgovanje s pravicami do izpustov in izdaja posebnih državnih obveznic za zniževanje emisij toplogrednih plinov in prilagajanje na podnebne spremembe, neke vrste podnebnih obveznic. Podnebni zakon bo pri tem glede na zakonski osnutek tudi podrobno opredelil vse vidike delovanje Eko sklada.
Še ena okoljska dajatev
V zakonskem osnutku je omenjena tudi okoljska dajatev za onesnaževanje zraka z emisijo ogljikovega dioksida. Prihodki od nje so predvideni kot namenska sredstva državnega proračuna, dajatev pa naj bi plačevali tisti, ki povzročajo onesnaževanje zraka z emisijami ogljikovega dioksida.
Vlada naj bi po sprejetju zakona podrobneje določila osnovo za obračun dajatve, povzročitelje onesnaževanja, način izračuna, obračunavanja, odmere in plačevanja dajatve, merila in pogoje za oprostitev plačila, vračilo že plačane okoljske dajatve ter izjeme, ko se okoljska dajatev ne plačuje.
Nič več spodbujanja rabe fosilnih goriv
Sodeč po zakonskem osnutku, naj bi država v celoti odpravila vse proračunske odhodke in davčne izdatke, ki spodbujajo rabo fosilnih goriv. Obenem naj bi v proračunih določila 37-odstotni delež odhodkov za namene prispevanja k ciljem zakona in izvajanje nacionalnega energetskega in podnebnega načrta.
Ta obveznost bi sicer izključevala sredstva, namenjena občinam, obveznosti do skladov socialnega zavarovanja, plačila sredstev v proračun EU-ja ter izdatke, ki nimajo neposrednega vpliva na podnebne spremembe, kot so stroški plač v javnem sektorju, tekoči transferji posameznikom in gospodinjstvom in drugi tekoči transferji, plačila obresti ter oblikovanje rezerv.
Projekti, ki prejemajo javna sredstva in jih bo prav tako podrobneje opredelila vlada, bodo morali biti glede na zakonski osnutek zasnovani na podnebno odporen način in tako, da prispevajo k ciljem nacionalnega energetskega in podnebnega načrta.
Posebno poglavje je namenjeno tudi pravilom ravnanja s fluoriranimi toplogrednimi plini in ozonu škodljivimi snovmi, obenem pa bodo v podnebnem zakonu opredeljene tudi zahteve za biogoriva in njihov prispevek k uresničevanju podnebnih ciljev.
Zakonske globe bi glede na težo prekrška in velikost zakonskega zavezanca po osnutku segale od 1500 pa vse do 125.000 evrov, predvideni so tudi penali za kršitelje. Ti bi bili vezani na presežne emisije toplogrednih plinov.
Sprejetje predvidoma prihodnje leto
Zakonski osnutek je v javni obravnavi do 15. novembra, po optimističnem scenariju bi vlada zakonski predlog, kot je nedavno povedal minister Bojan Kumer, v DZ lahko poslala do konca januarja.
Posvet: Nemoč poskušamo preusmeriti v revolucionarno jezo
Na temo podnebnih sprememb in potrebnih podnebnih politik so razpravljali na posvetu organizaciji mreže nevladnih organizacij za trajnostni razvoj Plan B in Mreže za prostor. Sodelujoči so opozorili, da se čas za ustavitev negativnih trendov podnebnih sprememb izteka.
Minister za okolje, podnebje in energijo Bojan Kumer je zagotovil, da vlada stremi k pospešitvi izvajanja podnebnih politik, in kot dokaz navedel prav zgoraj omenjeni osnutek podnebnega zakona. "Z njim želimo postaviti institucionalni okvir za boljše izvajanje podnebnih politik, v ta proces pa bomo vključili tudi civilno družbo," je napovedal. "Slovenija je vroča točka podnebnih sprememb, dvakrat hitreje se segrevamo od globalnega povprečja, zato je prilagajanje za nas nujnost," je še poudaril.
Vršilec dolžnosti direktorja direktorata za podnebje Andrej Gnezda je ob tem opozoril na pomanjkljivo izvajanje ukrepov iz nacionalnega energetskega in podnebnega načrta. Za učinkovitejše izvajanje bo po njegovih besedah poskrbela mreža koordinatorjev, ki bo nastala na podlagi zakona. Ob tem nameravajo tudi izboljšati poročanje o emisijah toplogrednih plinov, med predvidenimi rešitvami pa je tudi zagotovitev podnebno odpornih infrastrukturnih projektov in ozelenitev javnih financ.
Ob koncu nacionalnega posveta je potekala tudi okrogla miza, v okviru katere so sodelujoči iskali tudi rešitve za velike podnebne korake v družbi. Da bomo lahko delovali v skupni prihodnosti, se moramo najprej zediniti glede trenutnega stanja in da delujemo na podlagi dejstev, glede katerih znanstveniki že desetletja bijejo boje, je v razpravi poudarila sociokulturna psihologinja Hana Hawlina.
"Mladi čutimo nemoč, ki jo skušamo preusmeriti v revolucionarno jezo, da se skupaj borimo," pa je poudarila Maša Cvetežar iz Mladih za podnebno pravičnost. Kot je dodala, je treba za doseg rešitev naslavljati kapitalističen sistem, ki temelji na imperativu neskončne gospodarske rasti. Sociologu Sreču Dragošu pa se zdi zgodba o podnebnem ukrepanju na svetovni ravni nerešljiva tudi zato, ker se bogate države ne želijo solidarizirati, zato pa se lahko, kot je ocenil, spremembe zgodijo na nacionalnih ravneh.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje